19 april 2024, 19:45:57

veren plukken?

Gestart door Bobby&Chico, 18 mei 2004, 23:28:53

« vorige - volgende »

Bobby&Chico

Hoi,

Ik ben Bobby een wildkleur valkparkiet van 2 jaar.
Soms ben ik mn veren aan het poetsen en trek ik er een uit.
Ik denk dat het nieuwe veren zijn, want er zit dan nog wat bloed aan. Wie weet of dit normaal is of niet?

Groetjes van Bobby...

Inger m

Hoi,
Verenplukken is een lastig probleem, ik probeer hier even kort op te antwoorden, want hier is veel meer over te zeggen:

Dit is niet normaal om gezonde veren uit te trekken! Helaas komt dit vaker voor bij vogels die (alleen) gehouden worden. Hier moet zo snel mogelijk wat aangedaan worden om te voorkomen dat het een gewoonte wordt, dan is er moeilijk meer wat aan te doen.

Een goede dierenarts kan medische oorzaken onderzoeken (schimmels, parasieten, voedingsgebrek etc). Daarnaast is het belangrijk dat de vogel veel afleiding krijgt.

Zit de vogel alleen? Een valkparkiet is een sociale vogel die een vrijwel de gehele dag met soortgenoten optrekt. Een vogel die alleen gehouden wordt, is vaak een goot deel van de dag alleen thuis en heeft weinig te doen, daardoor kan verveling optreden. Een soortgenoot kan uitkomst bieden.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Bobby,

Ik weet niet of je ergens een wilgenboom weet te staan maar op de dunne takjes zijn ze echt dol en dan zijn ze meer bezig met de takjes en hebben minder tijd om veren te plukken.
Zorg wel dat de boom niet te dicht langs een drukke weg staat en wat de takken voordat je ze geeft goed af.
Ook fruitbomen zoals van een appel of perenboom mogen ze hebben.
Het kan soms helpen en ze zijn er gek op om mee te spelen en te slopen.

Groetjes, Paul