8 mei 2025, 13:10:26

Welk grootverpakkings voer?

Gestart door Mandy, 15 februari 2004, 14:20:01

« vorige - volgende »

Mandy

Hallo allemaal,

Ik wil van de kleine Puik zakken (5kg) overstappen naar grootverpakkings voer, maar welke is goed? ::)
Van Puik heb ik het nooit gezien, maar ik heb wel eens grote zakken van Teurlings en Kenner gezien, maar het zijn dichte zakken en je kan niet zien hoe de zaadmengsels zijn.
Veel kwekers mengen hun voer zelf en kopen alles groot in, maar in wat voor verhoudingen moet je dan mengen?
Wie o wie kan mij hierbij helpen. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Lique

Hoi Mandy,

Wij kopen 25 kilo witte molen valkenvoer.
1 of 2 kilo papegaaienvoer superieur.
Eivoer 2 volle handen
grit en maagkiezel mengen wij er ook een beetje doorheen, maar geven het ook apart erbij, net als eivoer.

Het is op zich niet nodig om zelf papegaaienvoer ed erbij te mengen, alleen bij ons vind ik het wel nodig, omdat het nog koud is, en een paar valken nog een beetje mager zijn.

Ik voer ook pellets van Nutribird.
Dit vinden ze ook ongelooflijk lekker, en er zitten veel voedingsstoffen in.

groetjes Lique

Karin

15 februari 2004, 15:58:04 #2 Last Edit: 15 februari 2004, 15:58:40 by kazoo
Die van mij kijken die pellets helemaal niet aan  :'( Ik heb ze van harrison en van nutribird gehad en nu probeer ik die van pretty bird. Die ruiken zo ongelovelijk lekker ! Maar ook daar vinden ze niets aan  ::) Ik geef nu ook puik, maar ik wil overgaan op Versele laga premium. Dit kost 23 euro voor 20 kg. Helaas is het bij mij in de buurt niet te krijgen, dus ik zal toch richting Rotterdam moeten. Hier zit echt van alles in en het schijnt erg goed te zijn. Paul gebruikt het ook, dus misschien kun je het aan hem vragen. Er bestaat ook een mindere variant, die is iets van 17 euro voor 25 kilo. Wel goedkoper dus, maar meer voor huisvogels denk ik. Kweekvogels hebben weer net wat meer nodig. Dat is de prestige variant. Die kreeg Jazzy in het begin omdat ik het via zijn kweekster kocht. Maar de verzendkosten werden me toch iets te veel  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Mandy,

Ik ben nu net over op versele-laga om dat te proberen en het bevalt goed tot nu toe.
Er zitten vam korreltjes in dat zijn een soort hele kleine pellets met vatamine-aminozuren en mineralen.
Ook zitten er oesterschelpen in maar of die in die korreltjes verwerkt zijn weet ik niet.
Het ruikt in elk geval goed ik vind zelfs beter dan het voer wat ik hiervoor gebruikte dat is ook heel goed.
Ook gebruikte ik hiervoor voer van Teurlings en dat was geen specifiek valkparkietenvoer maar voor grote parkieten want die samenstelling vond ik beter en er zitten geen zonnepitten in maar 23 zaadsoorten terwijl gewoon valkjesvoer maar 8 zaadsoorten heeft.
Als Versele-laga niet bevalt ga ik zeker terug naar dat Teurlings voer dat beviel ook heel erg goed.
Het ligt beide rond de 24 euro alleen is Teurlings dan 25 Kilo en Versele-laga 20 kilo dus dat is iets duurder per kilo.
je kan even op de teurlings site kijken voor hun voer op:
http://www.teurlings.nl/pages/frameset1.htm
En voor versele-laga moet je op de Orlux site kijken in Belgie.
De site voor vesele-laga is nog in aanbouw en het is dezelfde leverancier en ook voor nutribird is het dezelfde.
http://www.orlux.be/Nutri/Nutrition/Pages/Start/index.jsp?com=10&lng=1&mkt=2597
In elk geval bevalt versele-laga erg goed tot nu toe en Teurlings dat beviel ook supergoed maar de samenstelling van versele-laga lijkt me nog iets beter met de toevoegingen.

Groetjes, Paul

Mandy

Bedankt voor de tips! ;D

Van andere kwekers kreeg ik nog hun "recept" doorgemaild;

In de kweek periode meng ik door mijn grofparkietzaad 25% witzaad. Het witzaad haal ik bij "De Kolibrie" in Essen precies bij de grensovergang tussen Nispen en Essen, als je dan de weg volgt via Essen naar Huybergen kom je na ongeveer 4 km in Essen-hoek , daar heb je tuincentrum moerkant, daar haal ik mijn grofparkietzaad in 25 kg verpakking van Roossens uit Schoten , dit is een prima zaad voor  € 16,95. Ik weet bijna zeker dat dit veel goedkoper is dan 5 zakken van 5 kg.

Het voer dat ik gebruik komt van Van Camp. Ik koop alles in zakken van 25 kg. De samenstelling van mijn mengeling is als volgt :
5 delen zaad voor kleine parkieten,
2 delen zaad voor grote parkieten
1 deel kempzaad en 1 deel gebroken mais
Zonnepitten worden appart bijgegeven waar dat nodig is.
Trosgierst voor jongen die juist uitvliegen en als ze zelfstandig eten nog 2 à 3 keer per week.
Voor wat betreft het eivoer en de mengeling die jij maakt dat zal zeker niet slecht zijn, maar let wel op voor de kweekparen dat ze niet te driftig worden.
Bij mij bestaat het krachtvoer uit gedroogd en gemalen brood, hardgekookte eieren, biergist, tarwekiemolie, gerapste pee, gerapste rode biet (vandaar die rode kleur) droog eivoer, geweekte koeskoes, geweekte rusk, appel en eventueel geweekte katjanboontjes, soms doe ik er ook gamalen rozebottels bij als die voorhanden zijn
en als laatste een beetje Calci-Vit (kalk in poedervorm) voor de eischaalproduktie en de beendervorming v/d jongen.
Zo zie je dat er heel wat nodige stoffen in de natuur terug te vinden zijn voor heel wat minder geld dan de meestal dure vietaminepreparaten, die bij warm weder als ze niet opgegeten zijn dan meestal nog voor de helft in de vuilbak verdwijnen. Er is natuurlijk wat werk aan maar dat zijn ze toch waard, niet?

Dus nu heb ik zoveel verschillende dingen gehoord dat ik nog niet weet wat ik ga doen?! :D

Annouschka

19 februari 2004, 14:36:18 #5 Last Edit: 19 februari 2004, 14:36:29 by Chewbakka
Hoi,

ik heb wel maar 1 valkje maar ik moet zeggen dat ik het voer van Prestige van Versele-Laga zeer goed vind.  Sedert ik het gebruik, is Chewy zijn ontlasting heel regelmatig en vind ik hem ook meer levendig.  En het ruikt heel lekker, het voer dat daarvoor gebruikte rook helemaal niet.

Ik gebruik ook de fruit coctail van dat merk en dat vind hij ook zeer lekker.

Groetjes
Annouschka

Mandy

Hallo allemaal, :)

Ik heb hier eens rond gekeken en de plaatselijke dierenwinkel gaat checken of ze voor mij aan Versele Laga kunnen komen, ze hebben er wel duivenvoer van, dus het lijkt me van wel.
En zoniet dan ga ik ws Teurlings Eurotop gebruiken, die kost 21 euro voor 25 kilo (de gewone Teurlings 19 euro voor 25 kilo).
Dus deze versie zou dan een beetje tussen de Versele Laga en de gewone Teurlings zitten. Ik heb het zaad ook mogen zien en ik vind het er beter uit zien dan de gewone Teurlings en die van de Witte Molen.  ::)
En blijkbaar gebruikte ik Witte Molen al wel eens, want dat verpakken ze ook in het klein en nam ik ook wel eens mee. Maar ik vond dat er eenzijdig uitzien en daarom vermengde ik het altijd met fruit cocktail, eivoer en een beetje grit.

Dus dan ga ik van de week maar zo´n grote ton bij de Boerenbond halen en ´m ´s goed vullen, dan kan ik tenminste een beetje vooruit dan met m´n zakje van 5 kg! ;D

Bedankt voor de tips allemaal! ;)

Mandy

19 mei 2004, 03:50:28 #7 Last Edit: 19 mei 2004, 04:54:37 by Mandy
Nou inmiddels gebruik ik al een poosje Teurlings Eurotop en dat bevalt prima. Alleen zitten er ook rozijnen tussen en die plakken tot grote klonten aan elkaar en die eten ze toch niet, de gedroogde krentjes die erin zitten vinden ze weer wel lekker. :P

Maar ik ben nu trouwens ook op grootverpakkings eivoer overgestapt. Ik had pakken van CèDè van 1 kg van 3,95 per stuk, maar dat ging zo hard, dus nu heb ik 10 kg eivoer van het merk Kasper voor 22,50, dat scheelt me dus zo'n 17,50 euro! En dit hoef ik ook niet te rullen, het is al een beetje vochtig van zichzelf en het ruikt heerlijk! :)  

Alleen gaat de Triovit die ik door het eivoer meng wel een stuk harder, want normaal mengde ik in het broedseizoen 20 gr per kilo en nu gaat er dus meteen 200 gr bij die 10 kilo. Maar buiten het broedseizoen moet je 10 gr per kilo gebruiken, dus dat scheelt weer en hier kan ik wel even mee vooruit.   ;)

Avian Triovit is een multivitamine preparaat wat ik door het eivoer meng.
Hier kan je er allerlei info over lezen;

http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=food;action= display;num=1054393933

http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=food;action= display;num=1039945024

http://www.avian.nl/nl/index.html

Ik ben er erg tevreden over. Ik weet nu zeker dat mijn valken en hun jongen alles binnen krijgen. Dus jonge valkjes die geplukt worden door een aminozuurtekort gaat hier niet op, maar wat wel blijft de vraag...en niet alleen voor mij, hopelijk komt er eens iemand met het verlossende antwoord... :-/