15 mei 2025, 07:56:10

grote en kleine eitjes?? hoe kan dat??

Gestart door tessa!!, 18 mei 2004, 00:45:18

« vorige - volgende »

tessa!!

Hoi,

ik weet niet wat ik heb of 2 vrouwtjes of een mannetje en een vrouwtje. maar het gekke is toen zij de eerste 4 eitjes legde waren die klein! en toen kwamen die andere 7 en die zijn knoert groot je ziet echt duidelijk verschil ze zitten ook echt er met z'n twee,en op naast elkaar maar nu mijn vraag :
Hoe kan het dat die ene 4 klein zijn en die andere groot??

groetjes, Tessa

Paul

Hoi Tessa,

Heb je misschien een foto van je valkjes dan kunnen we misschien zien wat het zijn.
Elk valkje kan wel eens een afwijkend ei leggen maar 4 kleine achter elkaar is verdacht.
Ik denk dat het misschien twee popjes zijn en dat die beide eitjes hebben gelegd vandaar het verschil.
Dat kan namelijk per valkje soms behoorlijk verschillen.

Groetjes, Paul

dododoke

het kan mischien ook dat ze te weinig kalk hebben.

groetjes

Inger m

Hoi,
De eileider bepaald de vorm en grootte van het ei. In het begin van de leg (als een jonge vogel voor het eerst aan de leg gaat/ broedperiode) zijn de eitjes daardoor wat soms wat kleiner (of anders van vorm). Als de eileider wat meer verwijd is worden de eieren wat groter. Met name bij legkippen is dit goed te zien.

Kalkgebrek lijkt me juist geen grotere eieren te veroorzaken, maar afwijkingen aan de schaal.

Verder wat Paul zegt, iedere vogel heeft zo'n beetje zn eigen eivorm en mogelijk zijn deze eieren van twee verschillende poppen?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

tessa!!

hoi,

zoiets dachten wij ook al ik zal kijken of ik een foto kan maken
ik hoop echt heel erg dat ze kleintjes krijgen ooooooooo echt waar maar dat gaat vast niej lukken

groetjes tessa

tessa!!

hoi,
p.s. hoe doe je zo'n foto schrijf snel terug

tessa

Tara

Hoi Tessa,

eerst en vooral moet je lid zijn van het forum, dan kun je foto's uploaden. De foto's moeten kleiner zijn dan 60 Kb, die zijn met eigen computerprogramma's makkelijk te verkleinen. Dan kun je'm hier uploaden, of als bijlage toevoegen in je eigen bericht.

Als het je niet lukt, mag je de foto altijd naar mij sturen, dan kan ik 'm hier wel plaatsen voor je.

Groetjes, Tara

tessa!!

graag tara wil je me je e-mail adres sturen plss

tessa

Tara

Hoi Tessa,

ik zag dat je het al had gevonden, maar in die mail van jou zie ik geen foto's staan hoor?

Groetjes, Tara