28 maart 2024, 14:56:56

Is ie ziek?

Gestart door Suzanne, 17 mei 2004, 20:27:12

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi allemaal,

Mijn jongste valkje van bijna 6 weken oud niest zo veel en dan klinkt ie net als een mens die zwaar verkouden is. Ik kan niks aan hem ontdekken verder. Hij poetst zichzelf terwijl hij op mijn vinger zit. Het enige wat mij opvalt is dat hij nog niet zo goed kan vliegen, terwijl zijn broer/zus van een dag ouder het wel al heel goed kan. Wel wipt zijn staartje lichtjes op en neer met ademhalen en zit hij veel met een bol koppie. Verder is hij wel levendig. Wat zal ik doen? Voor de zekerheid onder de warmtelamp en wat druivensuiker? Ik vind het nog geen tijd voor de dierenarts. Dat stel ik liever uit omdat ik het zo stresserend vind voor hem.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

17 mei 2004, 20:41:04 #1 Last Edit: 17 mei 2004, 20:42:38 by Cinnamon_valk
Hoi Suzanne,
Ik vind het wel een beetje verdacht klinken, lijkt op een luchtweginfectie. Ik zou zelf wel even een dierenarts bellen (bv Feld :)) om even te vragen, zeker als deze vogel 'slechter' is dan zn nestgenootje. Met dit soort dingen kun je beter niet gaan afwachten, maar direct ingrijpen. Zeker bij jonge vogels die een nog wat mindere weerstand hebben.

Hoe slaapt de vogel? Op twee poten of een? Ze gedragen zich zoveel mogelijk normaal, vooral als je ermee bezig bent.(beter op een afstandje observeren...). Ik heb zelf doodzieke vogels gehad die tot het laatste moment bleven eten en verenpoetsen. Ik denk niet dat jou vogel echt doodziek is, maar luchtweginfecties kun je beter goed bestrijden, want die kunnen erg hardnekkig zijn. Je kunt hem mss beter even apart zetten en wat druivesuiker geven. Ik weet niet of een lamp met dit weer bij deze vogel perse noodzakelijk is.

nb. heb je een mogelijkheid deze twee vogels te wegen op een keukenweegschaal, dan kun je kijken of er evt een achterstand inzit...

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi Inger,

Ik heb hem nu op mijn kamer staan in een kooitje. Dan kan ik hem observeren. Ik heb hem nog niet op 1 poot zien slapen. Hij slaapt wel veel, maar volgens mij doen alle jonge dieren dat.

Verder weegt dit vogeltje 76 gram, zijn broer/zus weeg 82 gram.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Oh ja, vergat ik nog te zeggen: ik kan zijn borstbeen voelen.

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Suzanne,
6 gram is nog niet zo'n heel groot verschil. Het borstbeen moet voelbaar zijn, maar mag niet scherp uitsteken. Dit kun je het beste vergelijken met het andere jong of andere valkparkiet. Het is een kwestie van regelmatig voelen.

Een gezonde slapende vogel slaapt eigenlijk altijd op één poot. Als deze vogel op twee poten slaapt, kan het weleens zijn dat het zich toch niet helemaal optimaal voelt. De verplaatsing kan wel wat invloed hebben op het gedrag.

Zie je uitvloeing rond de neusdoppen of zijn de neusgaten verwijd? Is de ademhaling hoorbaar (bijgeluiden)? Het best kun je ws toch even een goede DA om advies vragen. Een warmtelamp en druivesuiker zijn prima voor een zieke vogel, maar bij een (bacteriele) infectie hebben ze ook een geneesmiddel nodig.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi Inger,

Ik heb goed naar zijn neusje gekeken, maar er komt geen vocht uit. Ook hoor ik geen rare geluiden met zijn ademhaling. Ik heb mijn oor tegen hem aangehouden (ging ie gelijk aan knabbelen  :D), maar hoor niks vreemd. Alleen dan het niezen met een reutel geluidje. Hij had wel telkens troep in 1 neusgat (volgens mij voer wat door zijn ouders opgegeven is) en dat heb ik vanochtend met wat water op een theedoek verwijderd, omdat ik dacht dat het daardoor kwam. Zijn borstbeen zie ik verder niet. Ik zal zo eens gaan voelen bij het andere jong. Verder maakt hij dezelfde fluitgeluidjes als zijn broer/zus (normale fluittoontjes).

Ik ga zo toch maar even langs de dierenarts, want ik vertrouw het niet.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Suzanne,
Ik weet niet of het perse met elkaar te maken heeft dat het neusgat wat vies (voer) is en het niezen eb of die daar wat van kan oplopen. Irritatie/ stof kan wel niezen opwekken, maar dat zou daarna dus over moeten zijn.

Ik ben benieuwd wat de DA zegt.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi,

Ik kom net terug van de dierenarts. Die vond het ook niet helemaal lekker klinken en vond ook dat hij wat zwaar ademt. Ik heb nu een mild antibiotica middeltje meegekregen (Vibravet heet het) en dat moet ik 7 dagen lang 2 x daags geven. Alleen heb ik nog even teruggebeld. Ze geven nl. aan dat ik 0,5 ml per keer moet geven. Alleen op de verpakking staat 0,5 ml per kg lichaamsgewicht. Ik vind het dan nogal veel voor zo'n klein vogeltje en ben bang voor overdosering. Dus nu word ik straks (na het spreekuur) hier over teruggebeld.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

17 mei 2004, 23:50:06 #8 Last Edit: 17 mei 2004, 23:50:49 by blozend_appeltje
Nou, de dosering schijnt toch goed te zijn. De dierenarts had het opgezocht (maar ze vond het wel goed opgelet van mij). Het blijkt dat de dosering op het pakje beschreven voor honden en katten is, en een dosering voor vogels schijnt heel anders te zijn. Ik heb het hem gegeven en vond het erg zielig. Hij kneep helemaal zijn oogjes dicht bij zijn eerste teug en schudde zijn kopje. Volgens mij smaakt het erg vies. Daarna behoorlijk tegenspartelen. Ik hoop maar dat hij nu niet iets tegen mensenhanden krijgt  :-/. Verder zat hij zo erg te sputteren dat het zijn neusgaten uitkwam, en ook te hijgen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Suzanne,
Vibravet is idd een 'mild' antibiotica tegen oa luchtweginfecties. Ik heb het zelf ook vaker gebruikt. Het schijnt juist vrij zoetig te smaken (is het gelig?). Mn cavia's vonden het zelfs erg lekker.

Wees voorzichtig met de toediening via de bek. Dat er wat uit de neusgaten komt, betekent dat er wat in de luchtwegen te recht is gekomen. Als het in de longen komt kan het longontsteking veroorzaken. In dit geval heeft de vogel het er ws wel weer uitgewerkt via de neusgaten en zal dat wel meevallen.

Ik zet de vogel altijd in een natuurlijke houding neer met de poten op de grond. Vervolgens doe ik voorzichtig het spuitje voorin de bek (pakken ze vaak zelf vast, omdat ze willen bijten) en druppel het voorzichtig via de tong in de bek, zodat ze het uitzichzelf doorslikken. Het moet allemaal vrij rustig worden gedaan.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Annouschka

Hoi,

jij bent nu precies aan het tegenkomen wat ik met mijn valkje Solo heb gehad over 2 weken, ik herken het allemaal, niezen, wippen met de staart en voor de rest zie je er bijna niks aan.
Hij had ook een luchtwegeninfectie en ik moest eerst Baytrill via de bek toedienen maar het beterde niet, ik heb hem toen terug bij Tineke gedaan aangezien zij er veel meer van kent en zij heeft bij haar DA gegaan die ook met valkjes kweekt, van hem heeft ie 2 maal een inspuiting in de borstspier gekregen en nu is ie terug genezen.

Als je de medicatie toedient, goed opletten dat ie het niet in z'n longen krijgt, ik heb het toegediend met een pipette i.p.v. met een spuitje omdat het dan minder vlug fout kan gaan.  

Hopelijk is ie vlug genezen, hou ons op de hoogte he!


Groetjes
Annouschka

Inger m

Hoi Annouschka,
Een pipet of een spuitje is denk ik een persoonlijke voorkeur. Ik gebruik zelf de 1 ml spuitjes (hele smalle), omdat je daar goed mee kunt doseren en rustig een kunt toedienen. Een pipet vind ik zelf veel minder makkelijk, heeft nl een dikkere punt en de hoeveelheid die wordt ingegeven is afh van hoe hard je erin knijpt. Ik gebruik daarom liever geen pipetten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi Inger,

Het spul is idd gelig. Er zit een 1 ml pipet bij, en idd kwam er ineens veel uit. Ik schrik er van dat ik hoor dat het in zijn longetjes terecht is gekomen  :o. Ik heb hem ook neergezet in een natuurlijke houding, alleen door het tegenstribbelen ging het nogal lastig.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Suzanne,
Het hoeft nog niet perse in de longen te recht te zijn gekomen, ze gaan niezen/ proesten als het in de luchtpijp komt en dan komt het er via de neusgaten weer uit. De ingang voor de luchtweg ziet bij vogels dicht bij de slokdarm. Als je in de bek kijkt zie je een smalle opening (die gesloten danwel geopend kan zijn), dat is de luchtpijp. Als je te snel medicijnen geeft kan het daardoor in de luchtpijp te recht komen.

Je kunt om een smal 1 ml spuitje vragen bij de DA, persoonlijk vind ik dat veiliger toedienen dan een pipet.

Bij het hanteren van de vogel duim en wijsvinger naast de kop (tegen bijten) van je hand de vogel omvatten. Als je hem te los cq te strak vasthoudt zal hij tegenstribbelen. In een goede greep blijft een vogel eigenlijk vrij rustig (ook niet tamme vogels). Is ook een kwestie van oefening.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi,

Ik heb het gedaan zoals jij beschreven hebt, maar hij blijft het 3 keer niks vinden. Hij is nu handtam en ik hoop maar dat hij geen angst krijgt van handen. In ieder geval heb ik het medicijn aan hem gegeven door telkens een druppeltje in de onderkant van zijn snavel te laten lopen. Ik neem aan dat ik dan goed zit? De eerste keer beet hij er idd op, maar voor het 2e druppeltje hield hij mooi zijn bekkie dicht en moest ik het pipetje er een beetje tussen duwen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.