21 mei 2025, 18:22:14

Dood jong HELP

Gestart door piet oudshoorn, 23 mei 2004, 15:36:28

« vorige - volgende »

piet oudshoorn

Hallo allemaal ik heb een dringende vraag !!

Ik heb 2 stellen valken op eieren zitten 1 stel van +/_ 2 jaar en een stel van +/- 1 jaar

Vanmorgen kwam het eerste ei uit van het jongste stel ,toen ik keek lag er wat druppels bloed in het blok het jong zat een beetje onder het bloed maar leefde nog wel

Een uur later keek ik weer maar toen was het jong dood ik heb haar er uit gehaald maar het lijkt nu of de pootjes en nageltjes er af gevreten zijn dat zie je ook bij de top van de vleugel

Nu is mijn vraag ik heb 3 eieren over zal ik deze bij het andere stel leggen of zal ik deze laten liggen het andere stel heeft er 5 waar er nog geen van de eieren van uit zijn deze verwacht ik woensdag pas

Of weet misschien iemand hoe dit kan ????

HELP,HELP

Inger m

Hoi,
Dit is idd een hele lastige situatie...
De ouders hebben ws nog nooit eerder jongen gehad, dus dit gedrag kan onervarenheid zijn, verder kan ook stress meespelen, ik had een koppel dat bij de minste verstoring de jongen dood beet. Bij hen was rust gewoon heel belangrijk.

Ik heb nu ook weer een jong stel, die hebben het eerste jong laten verhongeren en voeren de rest wel gewoon, met het jong was ws niets mis.

Nouja, het is lastig te kiezen wat in dit geval het beste is, maar als je de eieren overlegd, kan dit koppel ook geen ervaring opdoen en bewijzen dat het wel een goed stel is. Ik zou ze zelf nog wel laten liggen om te kijken of het bij het volgende jong wel goedgaat en of ze dat wel gaan voeren (zo veel mogelijk rust geven).

Als je de eieren weghaalt neem je niet het risico dat het volgende jong ook wordt gedood, maar heb je mss weer een groot nest bij het oude stel, wat een negatief effect zou kunnen hebben op het grootbrengen van het nest (bij grote nesten is de kans groter dat er jongen sneuvelen, omdat daar meer concurrentie is).

Ik zou het nog even afwachten en hopen dat het verder goed gaat.

nb. als dit nest niet goed gaat, kan het de volgende ronde wel beter gaan en anders kun je ze beter omkoppelen (weet je welke het doet) of er niet meer mee kweken, maar die conclusie kun je pas later trekken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Piet,

Je had dit berichtje ook bij spoed gelaatst geloof ik en daar had ik al gereageerd.
Ik heb ook hetzelfde als Inger gezegd daar en even het tweede jong afwachten hoe dat gaat.

Groetjes, Paul