28 maart 2024, 22:18:23

welk groen voer??

Gestart door Helma en Pat, 31 december 2002, 12:28:38

« vorige - volgende »

Helma en Pat

Hoi,

Wij zijn bezig met de aanschaf van een valkparkiet. We zijn eerst een beetje wat informatie aan het vinden over het hoe/wat. Nu zou ik graag willen weten wat voor groen voer je een valkparkiet kunt en mag geven???
Alvast bedankt.

Maakt het trouwens uit in wat voor een tijd van het jaar je een jonge valkparkiet aanschaft???

Lique


Hoi Helma en Pat,

Om te beginnen zou ik niet veel groenvoer geven. De valk moet er nog aan wennen. Je kan het proberen met een beetje kattengras. Verder op deze site staat een kopje "planten". Je kan daar bij kijken wat je valkje wel en niet mag eten (Lijst met giftige planten).

Veel succes met je valkje

Groetjes @ngelique


Diana

Hoi hoi,
Je moet eens wortelen, kattengras, paardebloemen en/of dille proberen vinden ze heerlijk!
vooral paardebloemen, krijg ze een heel lief geel snaveltje van! haha  :)
Groetjes Diana

Timmety

Het paardebloemblad of de bloem?
tim

V_Valkie

Het paardebloemblad of de bloem?
tim


Als Diana zegt" krijg ze een heel lief geel snaveltje van! "
zal het wel de bloem zijn he,die is geel en het blad niet ,haha

cisca

Hoi Hoi.
Ik weet niet of mijn valkjes paardenbloem lekker vinden maar ik durf het ook niet te geven.
Je moet het toch van buiten halen en wie weet wat er allemaal op zit aan gif en andere troep.
ik kweek zelf groenvoer ,neem een platte bak doe er aarde of watten in en strooi er dan gewoon voer overheen,dan krijg je heerlijk onbespoten en zuiver groenvoer voor je valkjes.
Misschien een leuke tip.

V_Valkie

maar als je paardenbloemen in je tuin hebt groeien,(of je buurman/kennis enz) en dan schoonmaakt,dan zit er niet echt troep op,dan is het toch wel schoon?maar het zelf kweken is denk ik ook hartstikke leuk!

Timmety

Ja dat wel
Maar is witlof giftig??
Tim

Paul

Hoi Tim,
Waarom wil je je valk steeds maar weer witlof geven?
De meeste mensen vinden dat al afgrijselijk en dan ga je dat een arm valkje toch niet aandoen.
Volgens mij is dat nergens te vinden want heb het inderdaad nog niet zien staan of het mag of niet.
Misschien dat toch nog iemand een antwoord weet, niet dat ik het ga geven maar is wel fijn om het te weten.

Groetjes,  paul

Natalie

Hoi!

In principe is witlof eigenlijk een koolsoort(volgens mij), dus kun je er beter niet teveel van aan je valkjes geven. Mijn valkjes lusten het in ieder geval wel heel erg graag. Ik heb al verschillende groente- en fruitsoorten geprobeerd, maar ze nemen alleen het witlof.

metal_goddes

Hoi,

Hier is een lijstje met groenten die je aan je valkje kunt voeren:

- kropsla (heel weinig)
- andijvie
- slaboontjes
- witlofblaadjes (zoals al eerder genoemd werd)
- snijboontjes
- taugé (vinden ze héérlijk)
- komkommer
- wortel
- maïskorrels/stukjes kolf
- paardebloem (zoals al eerder genoemd werd)

ALs je wilt weten welke soorten fruit/zuivel/zaden/noten je verder kunt voeren kun je een kijkje nemen op mijn site:
http://www.lutino.nl (eventjes reclame maken  ;))

Groetjes, Ilse

Peter

Hoi Ilse,

Bij ons zijn ze echt hele freak op maiskolfen. Als ze een kolf zien is tie ook bijna direct op :) Ik had ook nog ff op je site gekeken, we hebben laatst op het forum een discussie of je mango nu wel of niet mag voeren. Mango staat bij jouw bij eetbaar, voer je je valkparkieten ook mango of niet. Want wij voeren het niet dus weten ook niet hoe ze er opreageren.

Enne positieve reclame is toch altijd goed ;)

Groetjes,
Peter

metal_goddes

5 januari 2003, 22:14:36 #12 Last Edit: 6 januari 2003, 01:05:51 by metal_goddes
Hoi Peter,

Mango mag je voeren, maar dan wel alleen de buitenste stukken van het vruchtvlees. Als je zelf weleens mango hebt gegegeten weet je ongetwijfeld dat de stukken vruchtvlees die dicht bij de pit zitten een beetje ziltig/melig smaken, en die stukken hebben ook een gemeen nasmaakje, dus die stukken liever niet voeren.
De buitenste stukken kan je er dus afsnijden en de schil gewoon laten zitten, dan knabbelen ze het vruchtvlees er lekker uit zonder dat het een rommeltje wordt.  :)
Mango bevat veel calcium, fosfor, eiwitten en vezels in een goede verhouding, en is dus erg gezond voor je valkje (en voor jezelf  ;))

Deze vruchten kan je ook aan je valkje voeren:

- aardbei
- appel
- banaan
- dadels
- druiven
- kiwi
- kokos
- mandarijn
- mango
- papaya
- peer
- perzik
- vijgen


De onderstaande dingetjes moet je beslist NIET voeren:

- erwten ( bevatten teveel tannine)
- avocado's (bevat zeer veel tannine, kan dodelijk zijn)
- broccoli, peterselie, spinazie (bevat teveel oxaalzuur)
- wees met koolsoorten altijd zeer matig (veel cyanide)

Uitleg over oxaalzuur, tannine en cyanide

Tannine is gif voor een valkparkiet, voer daarom nooit erwten vanwege een te hoge dosis tannine. Bonen mogen alleen met mate gevoerd worden. Het zit ook in avocado's, ik ken de bijwerking ervan maar ik wil je niet bang maken, geloof me, het is zeer ernstig !!!

Voer producten met oxaalzuur en tannine niet of heel beperkt.

Let goed op dit is echt belangrijk !!! : oxaalzuur bindt calcium, waarna dit dus niet meer voor de skeletopbouw gebruikt kan worden. Ook veroorzaakt het problemen met de bloedsomloop. Rabarber,spinazie,peterselie,postelein en wortelen bevatten veel oxaalzuur ( wortelten bevatten ook zeer veel vitamine B dus deze mag je wel voeren, maar uiteraard niet te vaak)

Cyanide kan problemen met het keelslijmvlies geven, voer daarom niet te veel kool.
Verzamel ook NOOIT voedsel langs drukke wegen of op mogelijk met gif bespoten plaatsen.

Nitraat verminderd het zuurstoftransporterende vermogen van het bloed, dit kan tot krampen leiden.
Te hoge concentraties zitten in smeerwortel en spinazie.

Deze dingetjes zijn WEL geschikt om aan je valkparkiet te voeren, maar er zijn geen waarden van bekend: bramen, kamille,
frambozen, haagwinde,herderstasje,hoefblad, koolrabi,
koolzaad, Oost-Indische kers,pompoen,viooltjes,waterkers,
weegbree, zonnebloempitten,linzen,tarwe en haver.

Groetjes, Ilse

cisca

Hoi Tim.
jou valkjes zijn niet de enige die witlof lekker vinden hoor de mijne ook,Witlof is geen koolsoort maar een bladgroente.Andijvie eten ze wel hoor maar witlof is favoriet.