5 mei 2025, 12:09:19

jongen op kale vloer

Gestart door Piet, 14 mei 2004, 03:17:47

« vorige - volgende »

Piet

Mijn valkparkieten hebben voor het eerst volgehouden en ondertussen al vier van de vijf eitjes uitgebroed. Van een nestkast willen ze niet weten en ze hebben de eitjes in het nachtverblijf gelegd, op het schelpenzand. Door het broeden is het schelpenzand echter helemaal verdwenen en de eitjes lagen gewoon op de kale houten planken. Tot mijn verbazing zijn er ondertussen al vier eitjes uitgekomen. Het eerste jong kroop zondag uit het ei, en vandaag dus het vierde. Moet ik me zorgen maken over het ontbreken van nestmateriaal? Moet ik een extra warmtebron voorzien? Het nachthok heeft natuurlijk een uitgang naar buiten, maar is absoluut tochtvrij en kurkdroog.

Paul

Hoi Piet,

Ik denk dat de ouders dachten dat het een heel groet broedhok was :-)
De bodembedekking is geen probleem hoor zeker als ze al uitgekomen zijn betekend dat dat het prima gegaan is en hout isoleert de warmte ook nog dus dat is geen probleem.
Valkjes hebben een hekel aan bodembedekking in hun broedhok ik gebruik altijd hennepvezel maar dat gooien ze ook steeds aan de kant dus dat is normaal.
Je hoeft niet extra bij te verwarmen de ouders houden de jongen warm tot misschien 2 weken en dan kunnen ze zichzelf warm houden.
Het enige wat je moet doen is voldoende eivoer aanbieden aan de ouders en voor de rest doen ze alles zelf :-)

Groetjes, Paul

Remco_Ultee

Klinkt simpel hè!  ;D