10 mei 2025, 18:09:30

Raar piepen..

Gestart door Jeffry83, 13 mei 2004, 05:16:22

« vorige - volgende »

Jeffry83

13 mei 2004, 05:16:22 Last Edit: 13 mei 2004, 05:19:44 by GothicJeff
Mijn valkparkiet Khira doet al een tijdje rare dingen maar dit is wel erg raar...eerst deed ze het toen ze in haar kooi met een ringetje om haar nek zat en nu zelfs op mijn schouder...Ze doet dan al haar veren plat en gaat raar zitten piepen...is dit een soort van broedsheid bij valken of is ze gewoon prettig gestoort?  :P
Ik kan het soms ook opwekken door in bovenop haar nekkie te kriebelen...
R.I.P:
Khira: 06-2003/07-2007

Paul

Hoi GothicJeff,

Gaat je valkje dan een beetje plaat liggen met een platte rug en vreemde piepgeluidje?
Dan weet je zeker dat je een popje hebt :-)
Dat is inderdaad broeds gedrag en als je haar een aantal keer op haar rugje aait zal ze ook snel een ei gaan leggen.
Dus niet te veel op de rug aaien dat kan je beter aan een mannetjesvalkje overlaten als je die hebt :-)

Groetjes, Paul

Jeffry83

Toen ik vandaag terug kwam van een afspraak heeft ze een eitje gelegt  ;D  :)
Maar ze doet dat piepen ook uit haar zelf,soms als ze op mijn schouder landt,of als ze met haar koppie door een ringetje zit...Maar ja..blijft leuk om te zien  :)
R.I.P:

Paul

Hoi GothicJeff,

Dat piepen doen ze inderdaad ook om aan te geven aan een mannetjes vogel dat ie zijn gang kan gaan  :D
Het klopte dus wel wat ik dacht inderdaad.
Je ken het beste de eitjes laten liggen zodat ze erop gaat broeden als je ze meteen weghaalt heb je kans dat ze eitjes blijft leggen en ze kan dan uitgeput raken.
Na 3 weken kan je ze dan weghalen en je popje is dan vaak weer een tijdje rustig.

Groetjes, Paul

Jeffry83

Ok,bij de dierenwinkel zeiden ze juist dat ik het eitje moest weghalen..maar ja,dierenwinkels zijn niet altijd zo snugger met valkjes.. ::)
R.I.P:

Paul

Hoi GothicJeff,

Bij dierenwinkels weten ze er vaak helaas niet echt veel van en ik haalde ze vroeger bij mijn eerste valkje ook altijd weg.
Maar uit ervaring is toch het beste om ze te laten liggen.
Als je valkje er helemaal niet naar omkijkt na het tweede of derde eitje kan je ze wel eerder weghalen.
Vaak gaan ze ook pas broeden na het tweede of derde eitje.
Haal je de eitjes steeds weg blijft ze leggen tot er een aantal zijn.
Dus dat is zeker niet goed als ze maar als een legbatterij aan de gang gaat.

Groetjes, Paul

Jeffry83

Ik heb het eitje gewoon weer terug gelegt in het hoekje van de kooi en ze zit nu al erop te broeden:)
R.I.P: