29 april 2024, 02:53:02

eitje niet in broedblok

Gestart door Manielle, 13 mei 2004, 03:07:30

« vorige - volgende »

Stijn dc

hoi

meestal zitten ze gewoon op de eiren nu, en beginnen ze binnenkort echt te broeden, dus volop.

SDC:D

Paul

Hoi Manielle,

Wat fijn dat het popje in elk geval nu het ei in het broedhok gelegd heeft.
De plek zoeken ze zelf uit en als alle eitjes gelegd zijn schuiven ze die vanzelf onder hun buikje met hun snavel.
Dus als ze niet naast elkaar liggen is dat niet zo'n probleem hoor.
Vaak gaan ze pas echt broeden nu het 2e of derde eitjes dus dat is even afwachten nog.
Maar dit is al heel goed dat ze nu de eitjes op de goeie plek legt.

groetjes, Paul

Manielle

Het hele weekend hebben ze beide braaf de hele dag en nacht zitten broeden. Eindelijk hebben ze het door! Nu maar hopen dat de eieren bevrucht zijn en er dus kleintjes komen. Ik hou jullie op de hoogte!

Paul

17 mei 2004, 17:36:47 #18 Last Edit: 17 mei 2004, 17:37:26 by Paul
Hoi Manielle,

Dat is goed nieuws dat is dus precies volgens de regels.
Dat ze in het begin op het eerste eitje steeds gezeten hebben is geen probleem hoor en als het goed is gaan ze er nog minimaal wel 2 bijleggen dus ik ben benieuwd :-)
IN elk geval zullen ze nu elk volgende eitje in het broedhok neerleggen en dat verhoogd echt de kans op een goed nest hoor :-)
Op de bodem kan heel soms wel lukken maar meestal gaan die nestjes niet goed.
En jouw valkjes reageren precies zoals de mijne deden en zoals ik verwacht had :-)
Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat halverwege de week kan je een keer gaan kijken met een schouwlampje dan zie je of de eitjes bevrucht zijn :-)

Groetjes, Paul

Manielle

Als ik de eitjes ga schouwen deze week, verstoor ik de rust van de valkjes dan niet teveel? Zou het zonde vinden als ze daardoor niet meer verder gaan met broeden. Maar misschien ben ik wel veel te voorzichtig met ze hoor.

Inger m

Hoi Manielle,
Het is niet noodzakelijk om de eieren te schouwen, ik doe het lang niet altijd en eigenlijk alleen als de ouders eraf zijn (of de broedtijd naar mijn mening te lang). Als je bang bent je vogels te verstoren kun je beter wachten tot ze van het nest afzijn. Tammere vogels reageren vaak wat makkelijker (danwel agressiever ;)) als je gaat schouwen, maar zullen daar vaak wat minder van slag van zijn dan schuwere vogels.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Manielle,

Als het tamme valkjes zijn laten ze best wel veel toe maar ook tamme valkjes kunnen echte killers zijn en hard bijten als ze een nestje hebben.
Zelf schouw ik de eitjes altijd in het broedhok zonder ze eruit te halen.
Als de ouders er even af zijn kan je dat makkelijk doen.
Als je ze wel beet wilt pakken was dan eerst goed je handen het vet aan je vinger kan de porien verstoppen in het ei.

Groetjes, Paul

Manielle

Bedankt voor de tips weer! Ik wil inderdaad wel even proberen om de eitjes te schouwen als ze van het nest af zijn. Goed idee om ze dan gewoon te laten liggen, stel je voor dat ik ze per ongeluk kapot maak als ik ze oppak. Wat voor lampje gebruiken jullie eigenlijk om te schouwen?

Manielle

Inger m

Hoi Manielle,
Ik laat ook altijd de eieren in het broedblok liggen, het is idd beter ze niet vast te pakken. Vaak zie ik al aan de kleur van het ei of het bevrucht is (donker) of niet (lichter/ gelig). Door te schouwen kun je zien hoe de ontwikkeling verloopt.

Gebruik een speciaal schouwlampje voor vogels om te schouwen, deze geeft een geconcentreerde lichtbundel en niet te veel warmte. een zaklamp zou bv te veel warmte kunnen afgeven. Voorkom dat het ei te warm wordt. Je schouwt altijd aan de stompe kant van het ei, hier zit de luchtkamer, die gedurende de broedperiode groter wordt.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Manielle,

Ik gebruik geen normaal lampje maar een lampje met een led erin die geeft totaal geen warmte af en geeft fel wit licht.
Je kan ook zo'n Pentlite zaklampje kopen bij bouwmarkten hebben ze die vaak hangen.
Dat ziet er ongeveer zo uit:


Het lampje wat ik gebruik zie je hieronder:


En wat je dan moet zien kan je hieronder een klein beetje zien alleen zie je minder rood maar het is moeilijk om daar een duidelijke foto van te maken.
Je ziet dus voornamelijk alleen de rode aders in het begin later word het ei wel roder.
Als je goed kijkt zie je de aders:


Groetjes, Paul

Manielle

Ik ga morgen wel even kijken bij de bouwmarkt voor zo'n lampje. En dan nog geluk hebben dat ze even van hun nest afgaan zodat ik kan kijken. Gister heb ik even kunnen kijken hoeveel eieren ze inmiddels hebben. Het is er bij twee gebleven. Kennelijk legt Woody gewoon niet meer eieren dan dat. Alle legsels tot nu toe bestonden uit twee of drie eieren. Kan dat met onervarenheid te maken heben of met het feit dat het mannetje pas 1 jaar oud is?
Ik ben zelf wel blij met maar twee eieren. ls ze allebei uitkomen kan ik deze twee kleintjes wel kwijt, 5 zou moeilijker worden.

Paul

Hoi Manielle,

Het heeft zeker niks met de man te maken hoor dat ie te jong is,  het is het popje wat beslist hoeveel eitjes ze legt.
De een legt er meer dan de andere ik had er maximaal 5 in het nest tot nu toe en een paar nesten 4 en 3 ook wel eens meegemaakt.
Ik vind een klein nestje wel net zo rustig ik heb er nu twee en dan kan je ze toch alle aandacht geven want met 6 word dat automatisch veel minder.
Het beste voor de eitjes is een led lampje maar die koop je niet overal alleen in bepaalde winkels en ze zijn stukken duurder dan een gewoon lampje.
Maar de batterijen gaan wel 100 maal langer mee een gewone zaklamp brand een uur achter elkaar en een led lampje 100 uur op dezelfde batterijen.
De naam van et lampje wat ik heb is ledlenser daar vind je wel het een en ander over op internet.
Ik heb dan een met wit licht je hebt ze ook met rood en blauw.




Ook kan het lampje niet stuk gaan door vallen zoals bij een gewone zaklamp.

Groetjes, Paul

Manielle

Bedankt voor je info over het lampje. Ik ga er naar op zoek. Ik vraag me alleen af bij wat voor aak ik zoiets kan vinden. Heb je een idee misschien? Liefst iets in de buurt van Alphen aan den Rijn, mocht iemand anders daar toevallig iets weten.

Manielle

Manielle

Bedankt voor je info over het lampje. Ik ga er naar op zoek. Ik vraag me alleen af bij wat voor aak ik zoiets kan vinden. Heb je een idee misschien? Liefst iets in de buurt van Alphen aan den Rijn, mocht iemand anders daar toevallig iets weten.

Manielle

Inger m

19 mei 2004, 18:18:48 #29 Last Edit: 19 mei 2004, 18:19:32 by Cinnamon_valk
Hoi,
Gewoon bij een dierenwinkel. Als ze het daar niet hebben, kun je het mss daar wel bestellen via de groothandel. Er zijn verder ook wel bedrijven in vogelartikelen die ze verkopen, zoals Rimo (www.rimo.nl) en Heesakkers, maar dan moet je bestellen en verzendkosten bijbetalen.

En anders via een bouwmarkt, de lampjes die Paul beschrijft. Alleen moet je goed controleren of ze niet te warm worden.

ge Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.