15 mei 2025, 10:37:40

Jong uit het ei geholpen

Gestart door moonwitch (diana), 11 mei 2004, 00:14:32

« vorige - volgende »

moonwitch (diana)

11 mei 2004, 00:14:32 Last Edit: 11 mei 2004, 00:15:50 by moonwitch
Hallo allemaal

Vanmiddag rond een uur of 12 ging ik in een blok kijken en zag dat een eitje al aardig was aangepikt (overal zaten kleine gaatjes), dus ik blij dat het jong wel gauw geboren zou worden.
Maar om half 5 s'middags was de situatie niet veel veranderd, maar het kuiken bewoog nog en piepte.
Ik heb een boek over kweken met valkparkieten, en daar in stond dat als een ei was aangepikt door het kuiken en het was na 3 uur nog niet uit zijn ei dan mag je het kuiken meehelpen.
Nou dat heb ik uiteindelijk gedaan dus.
Ik ben met een tandenstoker heel voorzichtig langs de rand met gaatjes gegaan en heb minuscule kleine stukjes heel voorzichtig weggebroken.
Toen was er nog een heel klein stukje over en het kuiken floepte er toen meteen zelf helemaal uit.
Het dons was al aardig opgedroogd en de eidooier was ook al helemaal opgenomen.
Het leek zelfs alsof het kuikentje al in het ei had gepoept.
Ik vond het wel eng om te doen, maar ben echt heel erg voorzichtig te werk gegaan.

Na het maken van deze foto's heb ik het kuiken direkt met eierschaal en al terug gelegd bij de ouders (op dat moment zat vader op de eieren).
Wat ik alleen niet begrijp is dat dit een wit kuiken is terwijl de moeder gepareld is en de vader bond.
Ik hoop dat het kuiken het redt, nu ik het uit het ei bevrijd hebt.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Tara

Hoi Diana,

misschien dat ze beiden split zijn voor witmasker, echt gaaf dat het een wit donsje is geworden toch, vol verrassingen zitten ze.

Ik denk dat je er goed hebt aangedaan als ik het zo hoor, ik heb ook ooit eens 1 kuiken moeten uit het eitje halen want het maakte het gaatje verkeerd, maar dat je ze moet helpen nadat het 3 uur is aangepikt en het er nog niet is, daar geloof ik niet in, hier beginnen ze vaak uit te pikken met 2 dagen ervoor, dan derachter piepen, en dan meer uitbreken, dus in 3 uur? Nee dat denk ik niet, maar ok, ik denk dat jij er goed hebt aangedaan want zo te horen was het jonkie niet helemaal goed.

Hopelijk zal het nu gaan :-).

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Diana,

Wat goed dat je het jong hebt kunnen helpen.
Als de dooier is opgenomen kan het jong zonder problemen geholpen worden alleen weet je dat nooit van tevoren dus het blijft wel een gok.
Ik heb ook wel eens jongen die een dag bezig zijn met uitbreken en elke keer zie je meer gaatjes van binnenuit verschijnen.
Soms is door een of andere reden het vlies te taai of de bast te hard en dan is helpen de redding van het jong.
Ook heel leuk dat ie wit is zoals Tara al zei heeft dat met split van de ouders te maken.
Het volgende jong kan trouwens wel weer gewoon geel zijn.
Hoe zien de oogjes eruit als die namelijk rood zijn heb je grote kans op een albino :-)

Groetjes, Paul

moonwitch (diana)

hallo

Vanmorgen gauw even gekeken in het blok, en het kuiken heeft de nacht overleefd en was zelfs al gevoerd :).
Hopelijk blijft het goed gaan.
En voor paul, de oogjes zijn donker dus het is geen albino.
Wat ook nog kan zijn is dat moeders is vreemd gegaan met een witmasker ;D.
Groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Tara

Hoi Diana,

wat lief dat het nou goed gaat met het jong, volgens mij blijft alles nu goed gaan :-).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

fijn dat ie de nacht overleef heeft, ik denk wel dat het nu goed zal blijven gaan.

SDC:D

Inger m

Hoi,
Gelukkig dat het valkje het gered heeft, maar 3 uur lijkt me ook een tamelijk korte tijd. Ze kunnen er zo'n 24 uur over doen. In dit geval ging het goed, maar te snel helpen kan fataal zijn ivm opname dooierrest (maar daar heb je zelf ook opgelet  :)). Ik heb er zelf nog niet eerder eentje uit het ei geholpen. Het kost ze veel energie.

Veel succes met je valkjes!
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.