22 mei 2025, 16:08:59

Euhhh ... is Pepper broeds???

Gestart door Sanna, 9 mei 2004, 04:02:45

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Sanna,

Dat het hun eerste nestje is maakt denk ik niet uit ik heb hier ook hele tamme valkjes die best hard bijten als ze een nestje hebben.
Hun gedrag veranderd volkomen maar ze worden weer helemaal als daarvoor als het nestje weer weg is.
Ik trek niet snel terug dan hebben ze juist het idee dat ze sterker zijn en dat moet natuurlijk niet he :-)

Groetjes, Paul

Sanna

Hahaha :D :D dan heb jij misschien meer eelt op je handen Paul ;).
Maar het is wel een beetje het karakter hoor. Peppie is heel zachtaardag - wanneer ze daar zelf zin in heeft. Ze kan zich helemaal dood laten kroelen, maar dan moet zij wel bij mij komen om zich te laten knuffelen. Gedwongen gaat er bij Pepper niet in ;D.
Maar ik heb net een nestkastje voor haar gekocht, zo'n 6-hoekige. Jeetje wat een kollosaal ding zeg! :o Ik moet die kooi straks compleet verbouwen. En dan moet ik Pepper er nog in zien te krijgen. Ik kan de kooi alleen maar verbouwen met Peppie buiten de kooi, maar als ik dan het ei in het kastje leg is ze hem natuurlijk kwijt... En wat is praktischer? De kooi ophangen (hij kan niet tegen het plavond, want dan krijg ik het deksel - dat aan de voorkant zit en omhoog schuift - er niet meer af) of gewoon op de bodem zetten?

Groetjes!

Sanna

20 mei 2004, 03:22:08 #17 Last Edit: 20 mei 2004, 03:24:58 by Pepper
Nou Lique, ik heb je raad opgevolgd. Vandaag een heel mooi broedhok voor Peppertje gekocht. Het is zo'n zes-hoekige, volgens het stikkertje eigenlijk voor roodruggen, maar de afmetingen zijn zo'n beetje 20x20x30. De flits is een beetje fel, maar zo kun je wel goed de vorm zien:

Wat een verandering n Pepper!!! :o Ik heb het voorschot met het invlieggat er maar afgelaten, ik was bang dat Pepper haar ei anders niet meer terug zou vinden. Maar ze was al gewend in de open ruimte te broeden, dus dit is een hele verbetering :P. Blijkbaar was ze dus zo 'vals' als ik met m'n handen in de kooi kwam omdat ze de hele kooi als broedhok zag en zo natuurlijk behoorlijk onbeschermd zat. Ik heb het broedhok op de plaats van haar 'nestje' gezet en na veel geinspecteer en gekijk is ze er uiteindelijk ingekropen (en weer uit, en weer in, en weer uit, enz). En nou gaat ze ook veel meer door haar kooi keutelen, eten (ze heeft gisteren alleen maar trosgierst gegeten omdat ik dat naast haar gelegd had) en gaat ze ook weer zelf in en uit de kooi.

Af en toe zit ze haar ei te verplaatsen. Ik hoop alleen dat wanneer ei 2 komt, ze wel in het hokje gaat zitten, want ze is nu weer bovenin de kooi gaan slapen. Zou het anders verstandiger zijn om alle stokken bovenin weg te halen??

Groetjes!

Paul

Hoi Sanna,

Als ze meerdere ietjes heeft zal ze er wel echt dag en nacht op gaan broeden hoor soms beginnen ze daar pas mee met het derde eitje.
Je hebt ook valkjes die meteen op het eerste gaan broeden dat is heel verschillend.
Dus ik zou de zitstokken nog niet weghalen.

Groetjes, Paul

Sanna

HA HAAAA!!! Het tweede eitje is gelegd ;D. Kijk moeke nou eens zitten broeden. Aaaaaaaaaaggh...

Ik durf het schotje met het invlieggat er niet voor te doen, dan raakt ze vast in paniek. Maar zo zit ze toch ook prima?

Ze heeft haar eitje vanmiddag gelegd, helaas toen ik niet thuis was. Maar ze is wel meteen weer een stukje waakser. Dat wordt weer wat met voerbakjes verversen ::).

Ik ben zo benieuwd hoeveel eitjes er gaan komen hihi. Jammer dat ze niet bevrucht zijn... :-/

Groetjes!

Sanna

Jaaaa, gelukt! Madam was even van haar nestje af... ;D ;D

Sanna

Kaily is gisteren weer aan een hoop ellende ontsnapt. Maar leren ervan?? Ho maar!
Ik zat gistermorgen aan de telefoon. Kaily was eruit en ik had het hokje van Pepper opengezet zodat ze er ook uit kon komen als ze wilde. Maar zoals gezegd, ik zat aan de telefoon en had heel eventjes Kaily niet in de gaten gehouden. Zie ik haar ineens op de bodem van Peppers kooi zitten, voor de ingang van het broedhok, oog in oog met Pepper :o. Dus ik roep gauw naar m'n moeder: "Kijk eens even of dat goed gaat in die kooi!". M'n moeder stond er nog niet voor of *grauwww* springt Pepper boven op Kaily :o :o Kaily krijsen natuurlijk! Dus m'n moeder werpt zich ertussen (althans, haar hand dan ;D). Ondertussen heb ik de telefoon neergegooid en probeer ik Kaily te pakken te krijgen terwijl Pepper in mijn moeders hand hagt (ja echt hangt! ze liet niet los!). Gelukkig kreeg ik haar snel te pakken en kon m'n moeder zich van Pepper bevrijden. Oh oh wat we voor die beessies over hebben, want m'n moeder kon gelijk haar hand ontsmetten, het bloedde lekker ::). En Kaily echt zo van: "Wat? Wat heb ik gedaan? Was dat mijn schuld??"
Later konden we het wel een beetje begrijpen, want ... er liggen nu 3 eitjes :P :P

Henry

he sanna

nou je moet je valkjes geen biefstuk geven he :D
ik denk dat ze een nestje willen he maar met 2 vrouwtjes gaat het moeilijk he.

henry en de valkjes

Paul

Hoi Sanna,

In elk geval kan je moeder beter gebeten worden dan dat ze elkaar zo bijten he :-)
Een mens kan toch wel wat meer hebben en 3 kleine gaatjes in je vinger doen wel even pijn maar het is snel over.
Ik weet zelf hoe dat aanvoeld ik heb ook al een paar keer een valkje vast in mijn hand gebeten gehad en moest de snavel zelfs openwrikken omdat ie niet los wilde laten  :D
Het kunnen echte killers zijn he als ze een nestje hebben :-)

Groetjes, Paul

Sanna

Wat je zegt Paul, killers :D. Maar had jij niet misschien een kruising met een pitbul dat je het bekje open moest wrikken?? :o. Ik zal m'n moeder zeggen dat ze geluk heeft gehad ;).
Maar na ei nr.3 is Peppertje dus een stuk waakser geworden. Boven op haar kooi is nu ook van haar, valt ze me ook aan. En suffe Kaily heeft nooit iets door :D, die moet ik elke keer voor haar eigen bestwil ergens wegplukken :D. Als ik Peppers voer wil vervangen moet ik eerst madam uit haar kooi jagen (das ook nog een hele klus, ze wil niet). Dan even op een veilige plaats zoals de tafel zetten voor de ontlading.... ;D. En dan gauw alles vervangen voordat ze uitgevlogen is (kooi dichthouden anders kruipt ze er weer in). Dan iemand Pepper laten afleiden zodat ik de spullen in de kooi kan zetten, en dan laten we haar pas los.
Als ze echt haar hokje niet uitwil, zet ik een laddertje voor de ingang van haar broedhokje zodat ze er niet uitkan. En dan nog is het oppassen, want ze wurmt haar koppie zo ver mogelijk door de treetjes om mij te kunnen bijten :D.
Maar buiten de kooi is ze nog steeds ontzettend lief hoor ;D.

Paul

Hoi Sanna,

Inderdaad heel erg hoe het gedrag van een tam valkje kan veranderen als ze broeds zijn.
Ik heb ook zat popjes die ik gewoon kan aaien als ze op de eitjes zitten het is gewoon heel verschillend hoe ze zijn.
Maar die pitbull van mij liet inderdaad niet meer los die bleef gewoon hangen toen ik mijn hand wegtrok ook :-(
Maar die is nu een stuk rustiger geworden hij is niet tam en ik had hem toen pas en dan zijn ze nogal gestrest he.

Groetjes, Paul