16 april 2024, 20:24:48

trosgierst kweken

Gestart door sofie, 9 mei 2004, 01:08:05

« vorige - volgende »

sofie

Hallo,

Zoals de meesten verwen ik graag mijn vogels eens, en zoals alle dieren houden ze ervan te "werken" voor hun eten. Vorige zomer heb ik dan ook, naast de gewone voederbakken voor de kleintjes, ook eten in netjes opgehangen op moeilijker te bereiken plaatsjes, verse aalbessen (met tak en al, na afspoelen uiteraard) uit eigen tuin, alsook af en toe de kop van een zonnebloem (ze vinden het heerlijk om uren te prutsen tot ze er de zaadjes uitkrijgen!) 8)
Ik zou dit jaar graag zelf trosgierst kweken, ik heb plaats genoeg in de moestuin en het is vast goedkoper dan het elke keer in de dierenwinkel te kopen. Maar mijn vraag : heeft iemand daar ervaring mee? Het enige wat ik weet is dat je het pas mag zaaien als het echt warm is en dat het zeer weinig water nodig heeft in de groei. Ik dacht dus, ik zal er eerst kiemzaad van maken (zoals voor mijn vogels), en dan zaaien in natte grond tegen beschutte muur en dan geen water meer geven tenzij heel warm. Klopt dit??

Groetjes,
Sofie

Stijn dc

hoi

ik heb er geen ervaring mee, maar ik weet wel dat je niet degene kunt zaaien die je in de winkel ziet. Die groeit namelijk alleen op plaatsen waar het erg warm is. Mijn vader heeft vroeger veel trosgierst gekweekt, maar toen ik hem onlangs vroeg of ik dat ook mocht, wist ie niet zeker of je dat zaad nog wel kan verkrijgen.

SDC:D

Paul

Hoi Sofie,

Ik heb gelezen dat het geen probleem is dat in Nederland te kweken.
Je haald de zaadjes van een streng trosgierst af en dan op 5 cm diepte in de grond zaaien.
In een nummer van onze vogels van de nbvv is het helemaal beschreven dus als je iemand kent die die boekjes heeft kan je dat even vragen.
Het is een grassoort en dat groeit meestal heel erg goed.
Het is natuurlijk altijd te proberen en veel kost een keer proberen niet want een streng trosgierst daar kan je heel wat plantjes uit kweken.
Laat zeker even weten of het gelukt is als je het gaat zaaien.

Groetjes, Paul

Marije

En....en...... LOL :D

sofie

Hallo allemaal,

Ben er eindelijk weer! Tja, mijn examens duurden bijna 3 maand en had toen echt geen tijd voor het forum. Maar hoop mijn schade nu in te halen hoor! 8)
Ondertussen heeft mijn vriend geĆ«xperimenteerd met het kweken van trosgierst. De eerste maal in een kweekbak in de serre : had zaden vooraf laten kiemen (2 dagen in water, 1 dag in zeefje uitlekken) en had ze goed dik in kweekbak gestrooid. Het resultaat was fenomenaal : volgende dag al groene sprietjes(!), na drie dagen leek het een grasperk!  Jammer genoeg was het duidelijk teveel van het goede : ze stonden zo dicht op elkaar dat binnen twee weken een deel verdorde. De rest hebben we uitgeplant in moestijn en overtrokken met net en doet het nu goed.
De tweede keer hielden we het eenvoudiger : na het kiemen direct in moestuin gezaaid en minder dicht op elkaar, dit lukt nu heel goed! Na enkele dagen weer groene sprietjes, en ondertussen goed gegroeid. Hoewel, eerste dagen groeien ze terwijl je erop staat te kijken, maar nu trager, dus weet niet hoelang het zal duren voor ik kan oogsten, denk dat het nog zeker een maand duurt. Zal jullie op de hoogte houden van verdere groei!

Groetjes,
Sofie

kok_roy

Wel leuk, trosgierst kweken. Ik ga het ook maar eens proberen, haha! ;D

Groeten Roy :P

Raikiri

Hoihoi!

Lijkt me leuk om dat te gaan doen, maar hoe hoog worden die planten eigenlijk???

Greetz Q-N

Cheers, Quynh & Raikiri~

Stijn dc

hoi

volgens mij ongeveer zo lang als de stengels die er nog aanzitten als je het koopt. Het ligt ook aan de soort, je hebt hoge en lage trosgierst

@ sofie, leuk dat het zo goed lukt. Ik moet het ook eens gaan proberen. GAat het hier om trosgierst uit de winkel?

SDC:D

giovanni

yo

Tof dat het lukt!:)
Zal het zeker ook eens proberen.

Is dat gewoon zaadjes van de trosgierststengel plukken,
pellen en in water leggen (om te kiemen)??

grtjs

sofie

Hallo allemaal,

Het was inderdaad gewoon trosgierst uit de winkel. Je kent dat wel : als alle strengen gebruikt zijn, liggen er nog vrij veel zaadjes op de bodem van de zak, en die heb ik gewoon 2 dagen in water geweekt en dan een dag in de zeef (afgedekt met plasticfolie) laten staan. Supersimpel, en lukt goed. Ik denk ook dat je gewoon moet wachten tot het lijkt op wat je in de winkel koopt, ik gek zo'n 30 cm hoog. Nu nog wat te vroeg, ik zal nog wat geduld moeten oefenen.

Veel succes aan alle groene vingertjes,
Sofie

Stijn dc

hoi

volgnes mij gaat het lang duren voor hij rijp is aangezien trosgierst voedsel is voor de mensen in tropische (warme) landen. Ik weet niet of ie we lgaat rijpen, zal vast wel, maar duurt dan wel langer.

SDC:D

wouter

echt leuk
ik had eigenlijk eerlijk gezegd niet verwacht dat het zou lukken :-[ maar nu ga ik het toch ook eens proberen ik hoop dat het mij ook lukt.
als het mij lukt zal ik het melden.
groetjes wouter(ekkie)

sky

Nu iedereen aan het kweken van trosgierst begint moeten we stilaan eens gaan denken om een TT te organiseren voor de mooiste  of de grootste. ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Groetjes Sky

P.S: Goed bemesten helpt  ;D ;D ;D

robentru

6 juli 2004, 22:20:01 #13 Last Edit: 6 juli 2004, 22:20:33 by robentru
Hoi allemaal, :D
lijkt ons echt te gek en we gaan het zeker uitproberen. ;D
Een TT: een superidee: het kweken van een trosgierst op wielen... :P :P ::) 8) :o.
Groetjes.


wouter