17 mei 2024, 23:40:54

maiskolven

Gestart door Joyce28, 8 mei 2004, 19:57:24

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi,
Te veel mais is niet goed, maar een vogel die al wat vet is kun je het ook beter niet geven. Ik voer het vnl aan de konijnen en cavia's en aan de vogels omdat ze er zo leuk mee bezig zijn.

Giovanni, maisplanten worden in de beginperiode een keer gespoten (dan zijn ze nog heel klein) ws tegen onkruid. Daarna niet meer, domweg ook omdat er geen spuitmachines bestaan die over de metershoge maisplanten kunnen rijden. Dus gif in de maiskolven? ws niet dus.
En ga er maar vanuit dat al het groen dat je in de winkel koopt en aan de vogels voert een keer is bespoten (tenzij je biologisch kiest). Ik snap dus het probleem niet helemaal?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

giovanni

Ben gwn tegen feit van bespoten dingen te geven aan zo'n kleine beestjes. Alleen biologisch hier (uit tuin van men peter ::)) Zelf zou ik het gwn niet doen gwn. Als er al iets zou van overgebleven worden.

En hier worden ze tocht wel 2maal bespoten hoor ;)
Nee, een metershoog machine hebben we hier ook niet hoor:D Er worden hier sproeiers gebruikt

grtjs

ps: is gwn een mening hoor ;)

Inger m

Hoi Giovanni,
Mais wordt 1-2 keer bespoten hier, maar dan met spuitwagen (tenminste vgl mijn vriend).
Dan vind ik het belangrijker of er idd nog gifsporen te vinden zijn in de maiskolf en of deze ook idd kwaad kunnen voor vogels. Maar ik geef ook gewoon groente en fruit aan mn beesten.

Ik zou best biologische groente willen geven als dat niet zo duur was, aangezien ik het in grote hoeveelheden koop. Verder heb ik hier dieren die dat regelmatig krijgen en kan ik er geen nadelige gevolgen van bemerken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Joyce28

CitaatHoi,
Te veel mais is niet goed, maar een vogel die al wat vet is kun je het ook beter niet geven. Ik voer het vnl aan de konijnen en cavia's en aan de vogels omdat ze er zo leuk mee bezig zijn.
gr Inger


Ik weet niet wat normaal is voor een valkparkiet,maar heb ze net gewogen op een keukenweegschaal,waar je normaal de bloem in gooit :D
De wildkleur die heb ik bijna 3,5 jaar,maar weet niet hoe oud, is 105 gram
en de lutino 8 wkn 70 gram

Inger m

Hoi,
Het gewicht hangt een beetje af van de grootte van de vogel, circa 90-100 gram is normaal voor een valkparkiet, maar 105 gram hoeft voor jouw vogel niet te hoog te zijn.

Je kunt ook voelen aan het borstbeen hoe de vogel zn conditie is, dit mag niet scherp uitsteken (te mager), maar moet wel voelbaar zijn. Als het borstbeen nauwelijks voelbaar is en het voelt allemaal erg stevig, dan KAN de vogel te vet zijn. Hoe is de conditie verder? Is het een vlotte vogel en niet direct uitgeput na een rondje vliegen?

De lutino van 70 gram zal nog wel wat zwaarder worden als de vogel verder uitgroeid en wat breder wordt.

Als het verder een gezonde en actieve vogel is, is het ws wel ok, anders zou je bv wat minder vette zaden (bv zonnepitten en snoepstaven) kunnen geven en veel loslaten.

Regelmatig wegen is sowieso verstandig, dat geeft een beetje een indicatie van de conditie van de vogel. (zeker bij de jonge vogel geeft dat een idee over de groei)

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik geef meestal dingen uit eigen tuin, zoals paardenbloemen en zo, maar ze krijgen ook gewoon wortel en sla uit de winkel hoor. Gen problemen mee.

SDC:D

Joyce28

Borstbeen steekt niet uit,en ook voelbaar
de vogel is na een paar rondjes vliegen niet uitgeput
zit ook goed in de veren,maar hij voelt een stuk zwaarder dan de Lutino,haha

en dat is wel een goeie van jou ja,heb het gelijk opgeschreven hoeveel de lutino weegt,en zal hem wat vaker wegen,kijken of ie lekker groeit :)

bedankt voor je antwoord :)

Paul

Hoi Joyce,

Mijn vogels wegen ook verschillend maar zijn bijna allemaal rond de 100 gram.
Ik heb er een paar die 110 gram wegen en soms als ze broeds zijn wegen de popjes wat meer voor ze gaan leggen dan soms wel tegen de 120 gram.
Als een valkje zwaarder is dan zijn ze meestal te dik maar dat kan je ook zeker voelen aan het borstbeen.
Valkjes onder de 80 gram is aan de lichte kant maar een jong kan nog wel lichter zijn.
Mijn jongen wegen soms na 4 weken al over de 80 gram maar ik heb er ook wel eens een van een ander gehad die eronder lag en die is nu ook zwaarder toen ie ouder werd.
Dus houd het gewicht van de kleine even goed in de gaten die moet zeker over de 80 gram worden.

Groetjes, Paul

Joyce28

ja ik hou het in de gaten,tot nu toe steekt zijn borstbeen niet uit,maar ik zal hem elke week ff wegen

Nu weet ik ook,wat een gemiddelt valkje moet wegen

bedankt voor je antwoord :)





andre28

Hoi, waarom geeft je bij het eivoer niet maismeel?
1 volle theelepel is genoeg op 1 kilo pak eivoer.
Ik heb zelf 2 valkparkieten die krijgen ze altijd ze zijn er verzot op.
Het voordeel ervan is dat de bevedering wat is geel iets intenser gaat worden.
maismeel haal ik altijd bij de turkse winkel of je kan het krijgen bij de betere supermarkt.

Joyce28

CitaatHoi, waarom geeft je bij het eivoer niet maismeel?
1 volle theelepel is genoeg op 1 kilo pak eivoer.
Ik heb zelf 2 valkparkieten die krijgen ze altijd ze zijn er verzot op.
Het voordeel ervan is dat de bevedering wat is geel iets intenser gaat worden.
maismeel haal ik altijd bij de turkse winkel of je kan het krijgen bij de betere supermarkt.

oja dat zou ook nog kunnen,ik kijk wel ff
bedankt voor je antwoord

Marije

Hihi,
Wat leuk dat je een valkje ook mais mag geven, dat wist ik helemaal niet!
Ffies onthouden voor als ik mijn valkje krijg!
Groetjes,