12 mei 2025, 16:55:58

tweede kweekbak ?

Gestart door Gecko, 8 mei 2004, 18:06:01

« vorige - volgende »

Gecko

hallo allemaal ; ik heb nog een klein vraagske ; is het aan te raden om een tweede kweekbak in de voliere op te hangen of gaat het koppel valkjes gewoon wachten om een de andere kweekronde te herbeginnen tot wanneer de jonge valkjes die nu nog ik de eerste nestkast verblijven zijn uitgevlogen ?. En dan nog eentje tewijl ik dan toch aan het vragen ben  ;) indien de jonge valkjes zelfstandig zijn geworden is dit raadzaam deze bij de ouders te laten zitten; kwestie moesten de ouders dan misschien al weer in het bezit zijn van nieuwe eitjes om hun toch niet zozeer te laten schrikken van het vangnet om de zelfstandige jongen te vangen ? alvast bedankt voor de moeite  .  Groetjes Gecko

Inger m

Hoi Gecko,
Als ik het goed begrijp heb je nu één koppel met één nestkast? Vaak beginnen ze de tweede ronde in dezelfde nestkast als waar ze de jongen uit de eerste ronde hebben grootgebracht. ik heb echter al meermaals meegemaakt dat ze na de eerste ronde een andere nestkast uitzochten om in te gaan broeden. Het kan dus in principe geen kwaad om er een tweede bij te hangen.

Daarnaast beginnen valkparkieten soms alweer eieren te leggen, terwijl er nog joingen in het nest liggen. Dit kan soms lastig zijn ivm vervuiling van de eieren.

De jongen vliegen rond 5-6 weken uit. Je kunt ze eruit halen zodra ze zelfstandig eten. Het vangnet is wel een verstoring, maar niet zo erg dat je de jongen de hele ronde moet laten zitten. Bovendien kun je de jongen vast in het nest wat tam maken, dan hoef je er niet met een net achter heen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

je kan inderdaad een tweede blok hangen, alleen weet ik niet of ze daar in verder broeden, na de eerste ronde. Ik had er vorig jaar ook twee hangen, en ze namen gewoon hetzelfde blok.

SDC:D

giovanni

8 mei 2004, 21:35:45 #3 Last Edit: 8 mei 2004, 21:36:24 by giovanni
Je moet wel zien dat ze dan hun vorig nest niet in de steek laten. bv jongen in het ene nest, die nog moeten gevoerd worden, terwijl ze broeden op het volgend nest ;)

Je zit met duidelijke broedplannen zo te zien:), zou het toch kalm aan doen hoor:)

grtjs

Inger m

Hoi Giovanni,
Ik weet niet of jij er weleens mee gekweekt hebt, maar dat hebben ze bij mij nog niet gedaan. ze hebben hier de keuze uit 8 nestkasten voor (op dit moment) 4 koppels, maar ze laten de jongen niet in de steek voor eieren.

Twee broedrondes per jaar is normaal.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

ben het met jou eens, hier vorig jaar Laiko's eerste nestje, de jongen waren zo'n 5 à 6 weken oud en ze begonnen opnieuw te leggen in hetzelfde broedblok en de jongen kwamen vaak 'helpen' met de ouders, nouja, er gewoon bijzitten dan he :-). Ze lieten ze ook totaal niet in de steek en bleven hun keigoed voeren :-).

Groetjes, Tara

giovanni

hellow inger

nóg niet, ik zeg niet dat het zal gebeuren, maar het kan;)
en neen, met deze heb ik zelf nog niet gekweekt. Maar 2generaties vroeger (:Dmijn peter dus ::)) heeft wél zoiets meegemaakt, die heeft zich járen bezig gehouden met vogels, dusjah ;)

grtjs

Gecko

ooooo maar wees gerust hoor giovanni ik ga  geen kweekfabriekje van de valkjes maken hoor maar ik vroeg me gewoon af wat valkjes na hun eerste kroost doen  :); gewoon uit interesse omdat ik nog een tal van andere parkieten bezit en dit durft bij sommige soorten nogal eens vaak uit de hand lopen wanneer ze geen tweede  kast of natuurblok bezitten ; dan durven er wel al eens eitjes komen wanneer de hele kroost nog in het nestje zit met alle gevolgen vandien (gebroken eitjes) of (jonge kroost pikken) en dit alles wil ik natuurlijk vermijden begrijp je