14 mei 2025, 16:53:23

eitje

Gestart door lilian, 9 mei 2004, 17:06:22

« vorige - volgende »

lilian

hallo ,
ik heb een vraagje over het eitje, zou het nog uitkomen ik had 2 eitjes en het eerste is op 5-5-2004 uitgekomen maar er zat ook 4 dagen tussen het leggen van ei 1 en ei 2

en ik hoor ook geen gepiep.
groetjes lilian

Stijn dc

hoi

het kan nog uitkomen hoor, ik zou het gewoon even laten liggen, en dan heb je msskans dat het nog uitkomt. Als het niet is, dan is het mss onbevrucht, of het komt door de deukjes die erin zitten.

SDC:D

Gecko

inderdaad hoor ik zou het ook voorzichtig weer leggen en nog een beetje geduldig afwachten; wel zeer jammer van de deukjes erin hoor  :(

Tara

Hoi,

jah, het kan nog uitkomen, zolang er geen lucht in het eitje komt, en met zulk deukje zal dat wel niet. Je kan eens schouwen met een lampje, misschien dat je beweging ziet en dan meer zekerheid hebt. Als je geen beweging ziet, geen nood, die zie je ook niet altijd hoor!

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi,
de eischaal vormt een een bescherming en een barriere, het voorkomt oa vochtverlies en zorg voor de uitwisseling van gassen (via de porien). Wanneer de eischaal beschadigd kan er te veel vocht verloren gaan of bacterien binnendringen in de eischaal, dit kan problemen veroorzaken. Zijn de onderliggende vliezen nog wel heel?

De beschadigingen kun je evt dichten met een flu papiertje of blanke nagellak (niet te veel ivm afdichten porien). Het eitje kan nog uitkomen alleen de kans dat er iets fout gaat wordt vergroot door de beschadigingen.

gr Inger

Tara, wat bedoel je met lucht in het eitje?
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen, maar als er toch/lucht weet nie hoe je het noemt in komt, dan kan het jong toch uitdrogen?

Groetjes, Tara

Inger m

9 mei 2004, 20:39:11 #6 Last Edit: 9 mei 2004, 20:40:11 by Cinnamon_valk
Hoi Tara,
In het ei vindt een continu uitwisseling plaats van gassen (lucht). Er wordt oa koolstofdioxide afgegeven en zuurstof opgenemen door het ontwikkelende embryo. Daarom zitten er porien in de eischaal.
Tevens wordt er vocht uit het ei afgegeven en opgenomen. Daarom is een juiste luchtvochtigheid van belang. Bij een te lage luchtvochtigheid kan er te veel vocht worden afgegeven en droogt het ei te veel uit. Wanneer een ei beschadigd raakt kan deze uitwisseling verstoord raken en kan er te veel vocht verloren gaan.

gr inger
problem.

Tara

Hoi Inger,

ow, ok dan, ik had het anders gehoord :-/. Sorry :-[

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Maakt niks uit. Je zat redelijk in de goede richting. Weet je nu hoe het ongeveer wel zit ;).

gr Inger
problem.

Stijn dc

hoi

weten we dat ook alweer. :)

ik denk dat het eitje best nog kan uitkomen. Dat trucje met de nagellak heb ik ooit geprobeerd, maar het ei was toen niet meer uitgekomen. Wss niet door de nagellak, maar door iets anders.

SDC:D

lilian

hallo iedereen bedankt voor de vele tips ik blijf nog maar een paar dagen rustig afwachten en laat het eitje maar met rust.
groetjes lilian

Paul

Hoi Lilian,

In het nestje wat ik nu heb zijn twee eitjes uitgekomen en in het eerste zat ook een deukje en een barst.
Ik had er eerst een vloeipapiertje opgedaan maar dat is er weer afgevallen.
Ik heb het ei ook met rust gelaten verder en het eerste jong kwam daaruit en is heel gezond.
Dus gewoon afwachten een deukje is niet zo erg als een gat in het ei dat is vaak veel erger.
Bij een deukje is alleen de buitenkant iets naar binnengedrukt maar als het vlies aan de binnenkant nog heel is kan dat niet zoveel kwaad zoals Inger al zei.
Laat ook even weten hoe het afgelopen is met het eitje.

Groetjes, Paul

lilian

hai paul
dat zal ik zeker doen vandaag was er in iedergeval nog geen verandering (ochtend)
gr.lilian