10 mei 2025, 00:30:27

Valkje last van zijn veren?

Gestart door RobjeH, 5 mei 2004, 00:31:23

« vorige - volgende »

RobjeH

Tica hapt veel in haar veren (alsof er iets zit). Ook spreidt ze haar vleugels heel veel en probeerde ze net zelfs te vliegen terwijl ze stil stond, alsof ze iets weg wil hebben. Ze lijkt echt last te hebben van haar veren of iets dat in haar veren zit. Wat kan het toch zijn???

Tara

Hoi RobjeH,

dat is helemaal geen last van haar veren hoor, ten eerste, dat snel happen gebeurt wel eens vaker, da's plots zich wassen :-).

Dat uitrekken is net zoals wij mensen soms doen, da's gewoon pure ontspanning.

En dat vliegen terwijl ze stil zit, nou da's ook een soort van uitklapping, hoe leg je dit uit, nouja, ook een soort van uitrekking, eens lekker uit de bol gaan, dit doen ze ook ongeveer als je met een plantenspuit of zo sproeit op hun :-).

Niks aan de hand hoor! Je hebt een doodnormale valk :-).

Groetjes, Tara

RobjeH

Is het ook normaal als ze vaak aan het happen is? Soort knagen wat mensen ook wel eens doen? Er komt een soort gebrabbel uit.... klinkt heel raar, maar ook wel lief! Beetje kouwen lijkt het wel

Tara

Hoi RobjeH,

als het is wat ik denk dat het is, dan is dat ook volkomen normaal, dat doen ze hier ook echt wel vaker hoor, vooral de popjes die preuts zijn hahah, maar mannetjes ook vaak hoor :-). Maak je nie zoveel zorgen ;-)!

Groetjes, Tara

suus

Hallo Rob en Krystle,
Hapt de valk telkens op dezelfde plek? En heb je al gekeken of je zelf iets kon ontdekken in de veren? Mijn valkjes wassen zichzelf erg vaak, het lijkt wel op een soort happen, maar de snavel blijft dan een tijdje tussen de veren zitten, en zo peuteren (daar lijkt het wel wat op) verder. Ook kan een valkje jeuk hebben. Bv als hij in de rui is. Dan komen er hulzen waar de nieuwe veren in groeien. dat kan het ook wezen. Maar zo te lezen lijkt het normaal gedrag. Mocht dit alles geen voldoende antwoord geven op je vragen, gewoon doorvragen hoor!! Wellicht is er een lid van dit forum (of gast) die je tekst net iets anders leest en wel begrijpt wat je bedoelt.
groetjes suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

RobjeH

Misschien komt het inderdaad door de rui, want ze is 7 maanden en dan komen ze toch in die jeugd rui?

suus

hallo,
De jeugdrui is inderdaad om en nabij de 6 maanden. De ene valk wat eerder dan de andere. Waarschijnlijk zul je wel veren vinden, en misschien zelfs wel de hulsjes zelf. Het zijn kleine doorzichtige hulsjes die door de valk dan doorgebeten worden, dus dan ziet het er een beetje uit als opgedroogd huid van de mens (die velletjes die je wel een s op handen en of voeten hebt en die erafgepeuterd hebt. snap je?)
groetjes suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Barbara

Hallo,

1 van mijn valkjes doet af en toe hetzelfde, maar dan aan zijn pootjes, en er zit nooit iets, wat dat kun je daar wel zien. Het zal wel een valkentic zijn denk ik dan... gekke beestjes af en toe!

Groetjes,

Barbara