Mijn hormonen bommetjes zijn tóch een nestje gestart

Gestart door JeroenZ, 2 maart 2020, 15:19:27

« vorige - volgende »

JeroenZ

Hallo allen,

Mijn valkjes (man van 3 juni 2019 en pop van 4 juli 2019) zijn op de leeftijd van 8 en 9 maanden een nestje gestart. Dat was niet mijn wens, waardoor ik dus ook geen blok heb hangen. Nu blijken ze ook genoegen te nemen met de beukensnippers op de bodem. (Mocht ik wel een nest willen, dan weet ik dat ze minimaal anderhalf jaar moeten zijn).

Even wat achtergrond info; Beide zijn tam, de pop nog het meest. Het mannetje kan heeeeeel af en toe wel eens even een pik met de snavel geven. de laatste tijd werd dat erger. De pop is zo tam dat ik haar soms kan oppakken om weer in het hok te zetten.

Vraag 1:
Zou het kunnen dat die aanraking van het oppakken met de handpalm over de rug hetzelfde effect heeft als over de rug aaien en dat ze daardoor broeds is geworden? Aangezien er geen blok hangt vraag ik me af of dat het is geweest of dat zij ook zonder verdere aanleiding zover kan komen?

Uiteindelijk zag ik ze paren en heb daarop ter voorbereiding nep eieren gekocht. vanaf het paren is het mannetje behoorlijk fel naar mij geworden. Ik laat hem niet bij mijn gezicht komen en opstappen op mijn hand doet hij vrijwel nooit, meestal hapt hij dan naar mijn naderende hand.
Donderdag jl. en daarna zaterdag heeft ze totaal 2 eieren gelegd, vandaag (maandag) als ik uit mijn werk kom zal er dus een derde liggen. Elk ei dat ze legt vervang ik dezelfde dag door een nep-ei.

Vraag 2:
Is dat goed qua timing of moet ik ze vervangen als ze klaar is met eieren leggen?

Vraag 3:
Kan ik ze nog wel uit de kooi laten als ze willen vliegen? (tenminste zolang ik ze met wat omwegen er ook wel weer in krijg).

Als ze klaar is met leggen laat ik de nep eieren zo een 3 weken liggen tot het broeden en de zorg haar aandacht niet meer heeft.

Vraag 4:
Moet ik die vaste periode aanhouden of af laten hangen van gedrag?

Vraag 5:
Klopt het dat ik het hok zolang er gebroed wordt niet moet verschonen? (zal ook al niet echt kunnen denk ik)

Als dit voorbij is ga ik - denk ik - het bodem rooster boven de beukensnippers plaatsen zodat het niet verleidt tot het starten van een nestje. Helaas hebben ze dan ook niet echt gelegenheid om op de bodem te struinen.

Vraag 6:
kan ik verwachten dat het mannetje na dit alles weer wat relaxter wordt?
En als ze om wat voor reden dan ook toch weer in de stemming geraken, kan dat dan al weer op korte termijn gebeuren?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn vragen, eventuele aanvullende tips zijn uiteraard ook welkom.

Alvast bedankt!
Jeroen

carco

Vraag 1.
Dat denk ik niet, ze zijn gewoon in de stemming, is de tijd van het jaar.

Vraag 2.
Het vervangen doe je prima, direct als het ei gelegd is vervangen door een nepei.

Vraag 3.
Ja hoor dat kan gewoon.

Vraag 4.
Ik zou wachten met weghalen tot ze echt de interesse in de eitjes hebben verloren.

Vraag 5.
Je mag de kooi gewoon verschonen hoor, als het je lukt.

Vraag 6.
Als hij niet meer broeds is, komt het normale gedrag weer terug.

Groetjes,
Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




JeroenZ

Hallo Caroline,

Bedankt voor je reactie!

groet - Jeroen

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

JeroenZ


JeroenZ

Het gaat goed!

Dus leek het me wel netjes om een update te plaatsen.
De interesse voor de eitjes is helemaal weg. De pop heeft er vier gelegd. De laatste op woensdag 4 maart 's avonds. Toen ik uit mijn werk kwam aan het eind van de middag liet ik ze uit de kooi en toen was het mannetje al een stuk relaxter. Hij zocht mij uiteindelijk ook op om te worden gekriebeld.
De nep-eitjes heb ik een paar dagen later (afgelopen zondag) weggehaald.

carco

Klik op het plaatje voor onze site!