Mijn valkparkiet zit met zijn bek open

Gestart door m.meulensteen, 26 december 2002, 20:04:49

« vorige - volgende »

m.meulensteen

Sinds 14 dagen ben ik verhuist naar een andere woning en heb mijn valkparkiet meegenomen.
Sinds gisteren heeft de valkparkiet dunne ontlasting en zit af en toe met zijn bek open.
Wat kan de oorzaak zijn en wat kan ik er aan doen.

Paul

Hoi,
Lijkt me niet goed dat ie de hele tijd met zijn bekje open zit.
Je moet in elk geval opletten dat ie niet op de tocht staat op zijn nieuwe plekje.
Mormaal moeten ze wel eens wennen aan een nieuwe woning maar dat duurt meestal niet zo lang.
Misschien heeft ie iets verkeers gegeten wat in de buurt van de kooi staat waar ie bij kan komen.
Als het zo blijft zou je zeker even langs een goeie dierenarts moeten gaan, dunnen ontlasting hebben ze wel eens vaker maar dat zou dan snel over moeten zijn maar dat ie met zijn bekje open zit lijkt me niet goed, kan een teken zijn dat ie geen lucht genoeg krijgt doordat ie misschien verkouden is.

Zet hem in elk geval op een iets warmer plekje als ie nu misschien een beetje op de toch staat.

Groetjes, Paul

Tara

Hoi, het kan ook zijn dat hij de hapziekte heeft, en daar kun je helaas niets meer aan doen, mijn Falko had ook de hapziekte, en eenmaal een vogel de hapziekte heeft, gaan die dood :( je kunt er helemaal niets meer voor doen, normaal moeten de vogels door de kwekers zijn ingeënt daartegen, maar Falko was dit ook niet en is helaas gestorven :(
Hopelijk is het geen hapziekte, groetjes, Tara&Co

Mandy

30 december 2002, 00:08:45 #3 Last Edit: 30 december 2002, 00:30:49 by Mandy
Hallo allemaal, :)

Ik denk inderdaad ook aan benauwdheid/verkoudheid, maar van hapziekte had ik nog nooit gehoord,  :-/  heb dit dus ff opgezocht;

HAPZIEKTE
Er is maar één ziekte, waartegen men preventief te werk kan gaan en dat zijn pokken ofwel hapziekte. Is het niet dieptreurig, dat er ontelbare vogelliefhebbers zijn, die honderden guldens uitgeven aan al deze vogels, maar als het op inenten aankomt, menen zij, dat zij, dat niet hoeven te doen, omdat er bijv. geen muggen bij de vogels kunnen komen. Overigens is één mug al voldoende om pokken ofwel hapziekte te geven. Ik heb nog nooit hapziekte gehad, dus waarom zal ik enten? Hoe vaak ik dit al niet gehoord heb. En toch sneuvelen elk jaar nog duizenden vogels aan hapziekte. Wanneer we allemaal elk jaar even de moeite nemen om de vogels te enten, kunnen we deze verschrikkelijke ziekte onder controle krijgen. Het meest ideale is, om in verenigingsverband de entstof te kopen en de vogels te enten. Zeer belangrijk: zet nooit geënte en niet-geënte vogels bij elkaar! De geënte vogels kunnen besmet zijn en deze besmetting overdragen op de niet-geënte vogels. Wanneer dan ook de jongen besmet worden, is de ellende niet te overzien. En bedenk dat pokken ofwel hapziekte ook in het vroege voorjaar kan voorkomen. Overtuig je er van of de aan te kopen vogels geënt zijn. Bij twijfel geen risico nemen en de vogels alsnog enten. Houdt ze vooral apart!

Kanariepokken (hapziekte)

verschijnselen; witgelige bobbeltjes en/of blaasjes aan tenen, vleugels, borst, kop, moeilijke ademhaling, slijmerige ontlasting, wittige aanslag op de tong en in de keel.
oorzaken; pokkenvirus door nieuw gekochte vogels of buitenvogels
behandeling; zo snel mogelijk naar de dierenarts in de hoop het dier te redden. :o

Van alle info die ik vinden kon staat wel specifiek kanariepokken genoemd, dus nu vraag ik me af of het inderdaad een virus is dat alleen bij kanaries voorkomt?
Misschien dat iemand dit weet, ik kon dit niet vinden. :-/

Dus als je valk deze symptomen niet heeft hoef je hier niet bang voor te zijn, maar al te beste symptomen heeft ie nou ook weer niet dus wacht niet te lang om je valk even door een dierenarts na te laten kijken en vraag vantevoren ff of die dierenarts ook bekend is met vogels/valkparkieten, anders heb je er nog niet veel aan!
Succes! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

Ik heb nog wat info wat misschien bij het onderwerp gezondheid geplaatst kan worden;

HOE ZIET U WANNEER U VOGEL ZIEK IS;
-Vogel gaat bol zitten omdat de warmteregulatie is verstoord en hij in de regel minder voer opneemt dan normaal, zal hij na verloop van tijd moeite hebben zijn lichaamstemperatuur op peil te houden. Om zichzelf zo goed mogelijk van de omringende lucht te isoleren worden de veren iets opgezet.
-Te mager borstbeen
-Lever duidelijk zichtbaar
-Duidelijke zwelling van de buik door zwelling van de darmen
-Ademhalingsproblemen, ademen met open snavel
-Laten hangen van de vleugels
-Veel slapen, waarbij de vogel op beide poten zit i.p.v. op  één
-Diarree

ZWEETZIEKTE;
Een pop heeft geen zweetklieren en kan dus niet zweten. In feite is het een darminfectie, veroorzaakt door de colibacterie. Onder normale omstandigheden mag deze bacterie geen problemen geven, maar zodra er iets fout is met de verzorging van de jongen, met name de voeding, raken ze verzwakt en dan zet een besmetting met de colibacterie zich om in een infectie.
KENMERKEN;
Nesten met jongen zijn nat en smerig, doordat de pop de ontlasting met het vliesje er om heen niet kan verwijderen, doordat de ontlasting erg dun is. Als gevolg hiervan laat de pop een natte smerige borst zien. Snel ingrijpen is absoluut noodzakelijk.

DIKKE LEVERZIEKTE;
Is een van de meest voorkomende besmettelijke ziekten. 90% van de kwekers hebben het in hun verblijf, slechts 40% heeft er last van. De infectie wordt veroorzaakt door een parasiet, de isosporinaserini, die zich vanuit de longen verspreidt over organen als lever milt. Deze infectie komt vooral voor bij vogels tussen de 2 en 9 maanden oud. De symptomen zijn o.a. dat jonge vogels dik zitten, de lever duidelijk zichtbaar is en de darm gezwollen is. Naast het gebruik van medicamenten zoals coccidex en bogena is het belangrijk het verblijf hygiënischer te maken, overbevolking te vermijden en het voedsel te verbeteren.

WORMEN;  
Wormen zoals spoelwormen komen in de darmen voor. Het beste is 1 keer per jaar de vogels te onderwerpen aan een spoelwormmiddel. Als de vogels tijdig worden ontwormd is de kans voor het optreden van coccidiose minder. Symptomen van de aanwezigheid van spoelwormen is een scherp borstbeen met weinig vlees. Een goede raad is niet elke jaar hetzelfde spoelwormmiddel te gebruiken, de vogels kunnen nl. immuun worden voor het gebruikte middel.

Zelf geef ik mijn vogels 2x per jaar ontwormingsdruppels van Bogena dat ik met hun drinkwater vermeng, om te voorkomen.
Mocht die hapziekte niet alleen bij kanaries voorkomen dan kan dit er misschien ook bij gezet worden.  :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl