4 mei 2025, 01:53:03

welk geslacht?

Gestart door Remco_Ultee, 4 mei 2004, 04:08:14

« vorige - volgende »

Remco_Ultee

ik heb een lutino valkje, zie foto:

En weet nu niet of het een mannetje of vrouwtje is.
Ik dacht zelf altijd een mannetje maar omdat ik op de site las dat mannetjes wit zijn met gele kop en rode wangetjes, en vrouwtjes geler zijn met parels op de vleugels weet ik het even niet meer.

Gel is bijna een jaar oud.

Hij doet soms stoer, dan staan z'n vleugels van z'n lichaam af, hij fluit ook veel, loopt soms heel stoer rond.
Doen vrouwtjes dit ook? Als ik hem mee zou nemen naar een kweker zou die het dan kunnen vertellen of het een man of pop is?
alvast bedankt

Inger m

Hoi,
Jouw lutino heeft op de foto best veel geel, er wordt vaak gezegd dat lutino mannen witter zijn, maar dit is ook afhankelijk van de kweker, sommige kweken juist met zo geel mogelijke lutino's...

Het zou lutino gepareld kunnen zijn, maar dan moet ik een iets duidelijkere foto hebben. Parels verdwijnen bij mannen na 1-2 jaar.

Gezien het gedrag is het vrijwel zeker een man en hoef je er niet perse voor naar een kweker. Zeker op deze leeftijd is het nog wel lastig te beoordelen aan de hand van het uiterlijk en is het gedrag een betere indicatie (het beschreven gedrag klinkt als typisch mannengedrag, poppen zijn veel rustiger).

Je kunt nl ook kijken naar het visgraatpatroon onder de staart, dat is ook bij lutino's aanwezig. Bij volwassen mannen ouder dan een jaar verdwijnt dit visgraatpatroon, terwijl het bij poppen aanwezigg blijft. Bij een valkparkieten jonger dan een jaar kan dit visgraatpatroon nog gedeeltelijk aanwezig zijn.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.