29 maart 2024, 11:24:55

2 gras en 2 valkjes, wat vraagjes

Gestart door Remco_Ultee, 4 mei 2004, 03:43:19

« vorige - volgende »

Remco_Ultee

Ik heb een probleem, ik weet even niet wat ik wil....

Ik heb nu 1 lutino valkparkiet (man, fluit veel, doet soms heel stoer, vleugels stukje van zich af, daarom denk k dat het een man is), deze is handtam. en ongeveer 1 jaar oud gekocht bij een kweker in de buurt. Gel zo heet hij zit in een voliere buiten, een 6 hoekige met puntdakje (helft gaas), 2 meter hoog en 1.5 meter doorsnee.

Nu zou ik wel eens kleintjes willen maar daar hebk natuurlijk een pop voor nodig, en wel één die al een jaartje oud is, alleen wie doet er nou een handtamme pop weg die een jaar oud is......
Daar komt nog bij dat ik een supermooie geparelde witkop met kampioensouders kan kopen van een vertrouwde kweker.
Alleen...die krijg ik pas over 3 weken en dan duurt het nog zo'n....Jaar :-/ voordat ik eens kleintjes zal hebben.

Daarom! dacht ik, als ik nu eens een koppeltje grasparkietjes aanschaf! En daarmee ga kweken?
Maarja...dan wil ik wel een koppeltje tamme grasparkietjes en ze moeten nog heel mooi zijn ook....wat ben ik toch veeleisend he :-[

Nu heb ik een aantal vragen:
Ik las dat grasparkietjes geslachtsrijp zijn na een half jaar, broeden ze het hele jaar door? ook buiten in de voliere?
En kunnen de valkparkietjes goed opschieten met de grasparkietjes? Verstoren ze het broeden niet? (gat van grasparkiet broedhok is te klein voor valkjes toch? dus daar kunnen ze niet bij)

Wanneer ik de grasparkietjes van jongs af aan koop dan weet ik niet of het een koppeltje wordt..dus ik denk dat ik 2 geslachtsrijpe niet tamme grasparkietjes ga kopen bij de kweker, zodat ik daarmee kleintjes kan kweken en die tam kan maken, maar dan krijg je zeke rinteelt? als je een man en pop uit zelfde nest laat broeden...

pff wat ingewikkeld allemaal
En dan zit ik straks niet met 1 lutino maar met 2 valkjes en 4 grasparkietjes...

Sorry voor het lange verhaal...
Wat moet ik nou doen????


Paul

Hoi Remco,

Valkparkieten zijn vaak hele sociale vogels en laten de nestjes van de grasjes wel met rust.
Maar andersom kan problemen geven zeker in een niet al te grote volliere zullen de grasjes de jongen van de valkjes afmaken.
Wat dat betreft kunnen grasjes echt moordenaars zijn hoor dus pas daarmee op.
Handtamme popjes worden best wel aangeboden hoor houd marktplaats maar in de gaten.
Ik heb hier ook een handtam popje gratis gekregen van mensen die haar een nestje en een mannetje gunde omdat ze steeds eitjes bleef leggen.
Dat is in elk geval wel de beste oplossing als je snel wilt gaan kweken.
Buiten zullen ze niet het hele jaar broeden alleen in het broedseizoen maar binnen broeden ze wel het hele jaar.
Je kan het beter bij 2 en maximaal 3 nestjes per jaar houden om de koppels niet te veel te laten uitputten.
Ik doe maximaal 2 nesten per koppel per jaar.
Als je twee grasjes koopt om mee te kweken zorg dan altijd dat het nooit broer en zus zijn.
Met inteelt kan je echt afijkingen krijgen de pootjes zijn vaak misvormt zodat de vogels amper kunnen zitten dat is heel erg.
Het kan ook wel goed gaan maar neem liever geen risico dat voorkomt veel dierenleed.
De meeste goede kwekers houden dat goed bij dus die kunnen dat dan voor je regelen dat je twee vogels krijgt die niet verwand zijn.
Ik zou zelf gewoon op zoek gaan naar een lieve broedrijpe pop voor je mannetje en een van je eigen jongen met die mooie geparelde witkop kruisen dan :-)

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Ik heb eigenlijk altijd grasparkieten en valkparkieten samengekweekt en dat ging eigenlijk altijd prima. Het is vooral belangrijk om voldoende nestkasten te hebben, zodat ze keuze hebben. Ook grote valkparkietennestkasten, want grasparkieten willen daar ook nog weleens de voorkeur van hebben. Zegmaar 2 nestkasten per kopppel.

Grasparkieten zijn niet zonder meer moordenaars, het zijn fanatieke broeders en soms beginnen ze al een nest terwijl het andere nog niet uitgevlogen is. Ik heb eenmaal gehad dat een grasparkiet de nestkast naast haar wilde hebben om in te leggen, zij begon toen de jonge valkparkieten die daarin lagen te pikken. Ik heb de nestkast toen verhangen en er was niks meer aan de hand en ze liet ze verder met rust.

Ik vermoed dat de agressieve met name samenhangt met de broeddrang en grasparkieten zijn nu eenmaal wat feller dan valkparkieten. In de 16 jaar dat ik met beide vogels kweek (en voorheen waren de grasparkieten in de grote meerderheid) heb ik eenmaal problemen gehad.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Als de volliere groot genoeg is zal dat misschien minder problemen geven maar Remco schreef: hij zit in een voliere buiten, een 6 hoekige met puntdakje (helft gaas), 2 meter hoog en 1.5 meter doorsnee.
Dat is dus niet supergroot en ik denk dat het dan wel eerder problemen zal geven.
Je kan daar niet zo maar 4 nestkasten in hangen dan blijft er weinig volliere meer over lijkt me (2 voor de grasjes en 2 voor de valkjes)
Als de volliere maar groot genoeg is gaan zelf grasjes,rosella's , valkjes ,halsbanden en andere grote parkietensoorten soms goed samen.
Ik heb dat toen bij Cobie gezien die heeft best een grote volliere en dat ging prima bij elkaar ik denk voornamelijk door de grootte van de volliere.

Groetjes, Paul

Remco_Ultee

Bedankt Paul en Inger!

"Ik zou zelf gewoon op zoek gaan naar een lieve broedrijpe pop voor je mannetje en een van je eigen jongen met die mooie geparelde witkop kruisen dan"

Dit is een goed idee! Alhoewel ik dan 4 valkjes heb en niet 2 valk en 2 gras, m'n moeder vind grasparkietjes wel leuk.

Ik heb nu 2 adressen gevonden voor een broedrijpe pop. allebei zo'n 150 km hiervandaan, tjah je moet er wat voor over hebben. Jammer dat ze zo slecht te vinden zijn.

Ik hoop alleen dat ik nu geen pop koop die bijvoorbeeld verkocht wordt omdat het niet broedt. Ze worden trouwens wel bij allebei als koppel verkocht, maar ik kan de pop los kopen.

Ook weet ik niet of ze zo oud zullen zijn als wat ze zeggen...wil namelijk 1 van ongeveer 1 jaar, kunnen ze wel zeggen ja hij is 1 jaar, maar misschien is hij wel al 4 jaar.

De ene kweker verkoopt een witkop bont, de ander verkoopt er 2, een geelgepareld? (lutino gepareld?) en een witkop.


Als alles naar wens loopt heb ik deze winter 4 valkparkieten, waarvan 1 van een nest van mijn nieuwe pop.
Die zullen niet meer in dezelfdestandaard vogelkooi passen...ze moeten namelijk naar de garage (dubbele garage) omdat het in de voliere te koud is.

Dus zal ik een groter hok moeten kopen/maken, hoe groot zou die ongeveer moeten zijn? ik zou er dan misschien 1 op maat kunnen maken die ik dan in de kast kan zetten van de garage.....

Remco_Ultee

Ik heb een mooie pop gevonden voor mijn valkje!
Ze bijten niet naar elkaar en m'n mannetje was heel nieuwsgierig dus ik zie geen problemen. Ik heb de pop er gelijk bij gestoken.

Volgens de kweker is ze broedrijp en kan, als d'r staart weer is aangegroeid (die had de kweker uitgetrokken omdat die vuil was ofso) dan kan ze kweken.
Dus ik ga maar eens beginnen met een broedhok te maken of kopen!

Over 5 weken vliegt mijn derde valkje uit dus dan heb ik er 3.

De mutatie moet ik nog even uitzoeken, ze is iig. bont en geparld en geen rode wang en geen gele kuif, beetje grijs.

Paul

Hoi Remco,

Wat fijn dat je nu een popje erbij hebt :-)
Wel vreemd dat die staart eruit getrokken is ik doe dat zelf echt nooit.
Maar de veren komen binnen 6 weken helemaal terug en dan kan je een nestje proberen dat is erg leuk :-)
Zo te horen heb je een witmasker bont gepareld als ie geen geel en oranje heeft.
Heb je er geen foto van?

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Vandaag sprak ik iemand die zei dat de problemen tussen verschillende vogels kleiner zijn, wanneer er meer vogels op een bepaalde ruimte worden gehouden, omdat ze zich door de drukte zich niet zozeer bezig kunnen houden met agresiviteit en ze zich niet kunnen richten tegen bv een vogel.

Zo staan kakariki's tijdens het broedseizoen bekend als erg felle vogels, ik heb hier geen problemen, en zelfs twee stellen in de voliere.

Waar het dus allemaal vanaf hangt weet ik niet, maar ws ook van de grasparkieten zelf en idd de situatie eromheen, maar het zijn naar mijn mening niet per defenitie moordenaars en veel mensen die ik ken hebben positieve ervaringen met deze combinatie.

Ik moet er wel bij zeggen dat valkparkieten wat betreft kolonie broed een van de meest ideale soorten zijn vgl mij, omdat ze zo sociaal zijn. Veel andere vogels kunnen beter per koppel gehouden worden of gaan niet goed bij andere
vogels.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Remco_Ultee

Ik ben kleurenblind geloof ik  :D
Zij (Wax) heeft wel een gele kop en oranje wangen. Maar haar lichaam is Wit/Grijs met bruin. D'r kopje is wel wat donkerder geel als mijn lutino man.

Ik ga even kijken of ik kan vinden welke mutatie dit is, ze is trouwens ook gepareld.

Remco_Ultee

Het nieuwe nestje van de geparelde witkoppen is trouwens deze keer beter gelukt>3 jongen, 1 valkje van twee dagen, de 2 andere al wat ouder en met een goede krop (4 dagen ofso? wel een groot verschil in grootte).

Dus 1 van die valkjes wordt mijn 3de valkje!!! ;D ;D ;D ;D ;D