13 mei 2025, 20:24:28

mag  je de valken rond laten vliegen

Gestart door sani, 3 mei 2004, 03:12:58

« vorige - volgende »

sani

ook al zijn ze niet tam??

en willen jullei ook even bij die andere vraagjes kijken en antwoord geven ik ben aan het wachten :-[ik wil het namelijk echt goed doen en geen fouten maken :-X

Inger m

je vragen zijn beantwoord bij nog 2 vraagjes. Als je nog meer vragen hebt stel ze gerust. Het tempo waarmee je vragen beantwoord worden hangt er van af of de mensen die actief zijn op het forum op dat moment het antwoord weten, meestal is dat vrij snel, soms duurt het wat langer... ;)

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Sandra,

Als mijn valkjes vliegen hier regelmatig los.
Ik heb er ook een paar bij die niet tam zijn en die maken ook hun rondjes.
Ik laat ze er bijna altijd in de avond uit en veel gaan er vanzelf al terug als ze er genoeg van hebben of als het donkerder word.
Sommige moet ik dan wel vangen en dat vinden ze dan niet fijn maar als ze eenmaal weer in de kooi zitten zijn ze weer snel op hun gemak.
De wilde worden toch niet veel tammer dus als ik ze vastpak vinden ze dat natuurlijk niet fijn maar ze zijn wel een stuk rustiger geworden in het begin beten ze heel hard en nu bijten ze niet meer als ik ze pak dus ze wennen er wel aan.
De tamme laten het zonder probleem vaak toe dat ik ze vastpak als ze zitten te dutten buiten de kooi en ik kan ze heel makkelijk dan weer terugzetten.

Groetjes, Paul

Marianne

Hoi Sani,

Natuurlijk kan je je niet tamme valkjes laten vliegen.
Je moet dan alleen ze niet weer snel in de kooi willen doen want dat gaat bij niet tamme valkjes wat moeizamer.
Bij mij vliegen ze altijd een tijdje in het rond maar naar een hele poos gaan ze van zelf weer in de kooi.

Succes.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Andrea

3 mei 2004, 23:16:04 #4 Last Edit: 3 mei 2004, 23:17:07 by Andrea
Hoi Sani,

Het is goed voor valkparkieten dat ze rond kunnen vliegen.
Ik weet niet of jouw valkparkieten het gewent zijn om los te vliegen. Als je ze laat rond vliegen en ze zijn dit niet gewent moet je wel uitkijken met ramen. Vaak zien ze niet dat het een afscheiding is en denken ze dat ze er door kunnen vliegen. Ze kunnen zich aardig verwonden en zelfs hun nek breken. Je kunt dan eerst de vitrage/gordijen/luxaflex/e.d. dicht kunnen doen zodat het duidelijk is dat ze er niet door kunnen vliegen en dan telkens als je ze los hebt een stukje verder open laten net zo lang dat ze er aan gewent zijn.

Ondanks dat mijn valkje wel tam is heb ik ook moeite haar te vangen als ze weer in de kooi moet. Da's pure eigenwijzigheid. Gelukkig heb ik hier de mazzel dat ze niet op een hoge kast kan gaan zitten waar ik niet bij kan. Dan is het nog niet zo moeilijk.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle