24 april 2024, 21:17:37

vitamine

Gestart door boezempje, 14 april 2004, 03:31:08

« vorige - volgende »

boezempje

hallo

hoe vaak moet een valkje vitamine hebben in de week :)
kan iemand dat mijn vertellen.


gr.boezempje

Inger m

Hoi Boezempje,
Vitamines hebben valkparkieten eigenlijk altijd nodig, maar eigenlijk is het de bedoeling dat ze die met een juiste en afwisselende voeding binnenkrijgen. Een goed zaadmengsel, ei- en/ of krachtvoer, dagelijks groente en fruit zorgen ervoor dat ze voldoende binnenkrijgen.

Er bestaan allerlei vitaminepreparaten die erg goed verkocht worden in dierenwinkels (en ook voor mensen is het een soort 'hype'). Maar je moet gewoon zorgen dat de voeding op orde is. Extra vitaminen geven is dat niet nodig en kan zelfs gevaarlijk zijn, omdat bepaalde vitamines negatieve effecten kunnen hebben op de gezondheid. Bovendien schijnt dat vitaminen uit een potje minder goed worden opgenomen dan via de normale voeding.

Ik geef mijn vogels dagelijks volop groente en fruit, goede voeding en onbeperkt eivoer en gebruik dus geen extra vitaminen, de vogels zijn prima gezond en extra vitaminen zou geldverspilling zijn.

gr Inger

nb. wanneer je valkparkiet erg eenzijdig eet of ziek is (geweest) kunnen extra vitaminen wel uitkomst bieden.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

14 april 2004, 14:32:11 #2 Last Edit: 14 april 2004, 14:35:17 by Paul
Hoi Boezempje,

Zoals Inger al zegt krijgen ze de nodige vitamine's wel binnen als je ze groente en fruit en eivoer en dat soort dingen naast het zaad aanbied.
Hier eten ze heel weinig groente en appel en dat soort dingen eten ze helaas ook niet.
Ik geef daarom vitamine's door het drinkwater dan krijgen ze in elk geval toch wel wat binnen.
Ook kan je ze fruitcocktail geven bijvoorbeeld dat is gedroogd fruit dat eten ze hier vaak wel.
Je hebt ook verschillenede vitamines en de een is weer beter dan de ander.
Je hebt het ook vitaminepreperaten in poedervorm om bijvoorbeeld over het zaad te strooien zodat ze het binnenkrijgen.
Op de meeste vitamine's staat in de gebruiksaanwijzing wel de dosering.
Meestal 2 keer per week bijvoorbeeld.
Een valkje drinkt heel weinig dus hij zal dan niet erg veel binnenkrijgen.
Mijn eerste valkje drinkt trouwens geen water als er geen vitamine's doorheen zitten die is nogal eigenwijs :-)

Groetjes, Paul

boezempje

OKE DANK JE.
ze krijgen hier groenten en fruit dagelijks

Speedy

Goedemorgen,

Hier geef ik de valkparkieten van Bogena Multi-vit de druppels Multivitaminen voor papegaaien en grote parkieten.
Dit geef ik in hun drinkwater, dus de kleintjes krijgen het toch ook al meteen mee via de ouders. (lijkt mij)
En ik geef ze wel eens andijvie, ook dat heb ik al eens in de krop zien zitten van de kleintjes, hahaha de helft was groen. ;D Schrok eerst wel hoor, want ik wist niet wat het was.
En appel leg ik ook neer, niet elke valk eet het hoor, maar ik laat ze maar een beetje kledderen.

Groetjes,
  Trudie

adnaloj

hoi,

ik geef mijn valkjes de ene dag wel wat vitamine door het water en de volgende dag ( als ze schoon water krijgen ) niet.
ze zijn in de rui en ze willen niet echt groente en fruit eten dus voor mij en de valkjes is het een uitkomst.

groetjes jolanda

Kolkkie

Hoi Boezempje,

Ik gebruik dezelfde vitamines als Trudie. Ik kan ze hier wel groente en fruit voorschotelen, maar ze eten het alleen niet :(.

Ik gebruik wel goed voer, maar als extra (omdat ze dus geen groente en fruit eten) geef ik ze toch die vitamines.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi,

Hier heb ik ook het probleem dat ze weinig groenvoer lusten.
Als vitamines geef ik Quikon-V dat ruikt ook naar sinaasappel en is volgens mij iets beter dan de doorsnee vitamine's.
Het is alleen lastiger te krijgen omdat maar weinig winkels het verkopen.
Op beurzen zie je het wel altijd staan en het is zeker een keer de moeite waard om een flesje te kopen dan.

Groetjes, Paul

boezempje

oke dank je paul voor de tip.die ik heb stinkt gewoon maar ik zal eens rond kijken.


gr.boezempje ;)