parkiet met genetische afwijkingen

Gestart door giovanni, 2 mei 2004, 21:35:32

« vorige - volgende »

Stijn dc

hoi

ik denk niet dat het zielig is, een vogel weet niet beter natuurlijk.

SDC:D

Tara

Vind je dat niet zielig dan dat diertje :o

Heb jij eigelijk wel medelijden met een vogel als ik vragen mag, vaak doe je echt alsof je 'r helemaal niets om geeft :-(. (niet kwaad bedoeld hoor)

Stijn dc

hoi

ik geef heel veel om dieren hoor, maar het is gewoon ,ik behandel een vogel niet als een mens, dat kan ik gewoon niet. Dan ga je pas een echte band opbouwen. en die vogel weet niet dat hij zon veren heeft, hij is te "dom".

SDC:D

Inger m

Hoi,
Ik ben het met Stijn eens. Dit is niet zielig voor de vogel, die weet niet dat hij afwijkend is. Ik heb geen echt medelijden met deze vogel met betrekking tot de afwijkende veren. Als de vogel lijdt onder de situatie, vind ik dat daar een einde aangemaakt moet worden.

Wat ik wel echt triest vind is dat er (bewust) gefokt wordt met dieren die allerlei afwijkingen hebben, denk aan diverse hondenrassen, met aangeboren hartproblemen, afwijkende ademhaling ed, maar ik ga nu een beetje 'of topic'.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

dat is inderdaad zielig, mensen die er  bewust mee doorfokken. Maar zon vogel is niet zielig, die voelt zich gewoon perfect.

SDC:D

Inger m

Hoi Stijn,
Of de vogel zich perfekt voelt weet ik niet. Ze gedragen zich ook nogal vreemd. Maar anderzijds kan een vogel zijn situatie niet vergelijken met die van een andere vogel en zich ook niet 'minder' voelen. Een mens die bv het Down syndroom heeft beoordeel je in principe ook niet als 'zielig' vind ik, dat klinkt heel denigrerend...

Anderzijds: Een dier dat pijn heeft of benauwd is voelt zich daardoor wel onprettig.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ja, dat is waar, maat stel dat ie geen alst heeft van iets, dan gaat ie zich toch perfect voelen.

SDC:D

Paul

Hoi Stijn,

Als jij een blindoek voor je ogen hebt dag en nacht voel je je denk ik ook niet fijn hoor.
Zoals Inger zei kan je wel wat veertjes wegknippen maar voor de verzorging lijkt het me voor de parkiet ook niet handig.
En wat is perfect voelen, mensen met een aangeboren afwijking weten natuurlijk niet beter maar of die zich ook perfect voelen weet ik niet.
Ik zal in elk geval zelf nooit zo'n parkietje kopen dan werk je alleen mee aan die verminkingen.

Groetjes, Paul

Inger m

Dat klopt Stijn, dan is er niks mis mee.
Maar het woord zielig is ook nogal subjectief. Ik vind het  woord 'zielig' wat denigrerend klinken omdat je dan oordeelt over iemands situatie (dat die dus slecht is), terwijl degene * dat helemaal niet zo hoeft te ervaren. Ik gebruik het woord ook niet zo graag.

* of de parkiet in dit geval

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

3 mei 2004, 00:20:20 #24 Last Edit: 3 mei 2004, 00:20:36 by stijn_05
CitaatDat klopt Stijn, dan is er niks mis mee.
Maar het woord zielig is ook nogal subjectief. Ik vind het  woord 'zielig' wat denigrerend klinken omdat je dan oordeelt over iemands situatie (dat die dus slecht is), terwijl degene * dat helemaal niet zo hoeft te ervaren. Ik gebruik het woord ook niet zo graag.

* of de parkiet in dit gevalgr Inger


hoi dat is waar, wie zal het ons vertellen of de parkiet er last van heeft of niet, niemand zal dat ooit weten denk ik. Daarom heb ik er ook geen medelijden mee of zo, voor die vogel is hij een gelijk een ander.

SDC:D


ziralioness

4 mei 2004, 15:10:50 #25 Last Edit: 4 mei 2004, 15:11:48 by ziralioness
Het beestje op zich is echt niet zielig; hij denkt er niet over na omdat hij niet beter weet. Als jij geboren was met een blinddoek (om Paul's voorbeeld te gebruiken) en die zou nooit af gaan, wende je eraan.

Desalniettemin is dit vogeltje natuurlijk niet te benijden; ik stel voor dat ze de meeste veren drastisch inkorten zodat het beestje in elk geval kan zien en gemakkelijk kan eten (want het ziet eruit alsof de veertjes hem wel zouden moeten hinderen).

Ik denk dat het snelle doodgaan inderdaad te wijten is aan een lichamelijke oorzaak en niet zozeer de verengroei. Misschien had de persoon uit het stukje er zelfs beter aan gedaan het jonkie gewoon bij de ouders te laten, zelfs al had dat de dood betekend. Dat klinkt wel heel hard van mij, maar ik geloof wel dat de natuur weet wat ze doet. Ik ben bang dat het leven voor dit beestje slechts een lijdensweg is.
Als een gezond jong word verstoten is het altijd andere koek, maar hier heb ik mijn twijfels of het verstandig was dit beestje te ''redden''.... Want of dit nou redden is?

Trouwens, het is JUIST mijn LIEFDE voor elk dier afzonderlijk dat maakt dat ik dat beter vind... Ik vind dat als een dier ter wereld komt en het slechte tot geen kans maakt tot leven, het beter is zijn lijdensweg niet te verlengen!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Inger m

Hoi,
Dat ben ik met je eens, ws vond degene die het parkietje heeft opgefokt heeft het wel bijzonder en is er daarom aan begonnen. Maar dieren waarmee wat mankeert, zoals deze vogel, daar kun je beter niks aan doen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi,

Ik vind het wel zielig voor het parkietje, maar aan de andere kant moet ik ook een beetje lachen als ik dit zie. Ik moet nl. aan cousin "IT" denken uit de film The Adams Family. Ik vraag me ook af of het vogeltje wel kan vliegen. Dat betwijfel ik nl. Enfin, ik hoop dat ze niet met zo'n vogel gaan fokken.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.