20 april 2024, 01:00:07

Gepareld bont man of pop?

Gestart door yentl, 27 december 2002, 13:47:18

« vorige - volgende »

yentl

Hallo iedereen,
ik heb thuis een geparelde bonte valkparkiet zitten. Deze heeft een hele korte kuif, maar zingt elke dag heel veel. Ik zou niet weten of het een man of pop is.

Hebben geparelde bonte valken ook zwarte strepen onder hun staart als het vrouwtjes zijn?

groetjes Yent'l

Paul

Hoi Yentl,

Als een geparelde valk een paar keer in de rui geweest is verliezen de mannen hun parels en de popjes blijven de parels houden.
Als je valk dus ouder als een jaar of 2 is en hij heeft nog parels is het een popje.
Als het goed is staat er ook iets over op de site.

Groetjes,  Paul

yentl

Hoi Paul,
bedankt voor je reactie maar ik heb het wel over gepareld bont, is dat dan met hetzelfde systeem als bij gepareld?

Paul

Hoi Yentl,
Volgens mij werkt dat bij alle geparelde soorten.
Ik hoorde van een kweker die geparelde witmaskers kweekte dat die ook de parels verliezen dus ik denk met de bonte ook.
Als je valk veel fluit en zeker melodietjes probeert na te fluiten  of probeert te praten  zal het bijna altijd een man zijn.
Mannen vertonen ook vaak macho gedrag zoals met de snavel tegen tralies en andere dingen aantikken, soms lijkt het dan net een specht  :D

Groetjes,  Paul

Timmety

Hoi
je kan het toch ok zien aan de fel heid, en de grootte van de kuif en de grootte van de snavel (is bij mannen forser)
Toch???
Tim

yentl

Hij heeft een hele kleine kuif, maar ik ben er bijna zeker van dat het een mannetje is, want hij zit heel de dag door te fluiten en gekke toeren uit te halen

cisca

Hoi
Als je een bont geparelde hebt dan is het niet zo dat een man zijn parels kwijtraakt ,anders is het bij de geheel geparelde die raken in de meeste gevallen hun parels kwijt maar ook niet altijd.
Dat komt door de vele mutaties die er momenteel gekweekt worden dus er zijn geen zuivere geparelde meer en kan het gebeuren dat een man zijn parels gewoon behoud.
Een kleine kuif kan ook weer een vorm van te ver doorkweken zijn en als jou valk zoveel fluit is het echt een man.
vrouwtjes kunnen grotere kuifjes hebben als mannen dat is bij mij ook het geval.