28 maart 2024, 14:01:26

leeftijd valkparkiet

Gestart door xchico, 2 mei 2004, 18:05:09

« vorige - volgende »

xchico

ben ik weer
wat is de gemiddelde leeftijd van een valkparkiet?
de ene zegt 20
andere zegt 15

Stijn dc

hoi

er is niet echt een bepaalde leeftijd, maar je mag we laannemen dat een valkje bij een goede verzorging makkelijk over de tien jaar gaat.

SDC:D

Tara

Hoi hoi,

de gemiddelde leeftijd is 15 tot 20 jaar :-).

Maar je hebt ook die niet eens de 15 halen helaas, en dan heb je'r ook die ouder dan 30 komen, maar da's dan eerder een uitzondering, maar het is al overkomen :-).

Groetjes, Tara

Paul

2 mei 2004, 18:15:10 #3 Last Edit: 2 mei 2004, 18:15:52 by Paul
Hoi xchico,

De ene valkparkiet is vaak sterker dan de andere.
Een goed gekweekte valkparkiet uit goeie ouders kan soms ouder worden dan een doorgekweekte valkparkiet.
Ook kunnen ze ziek worden en als je daar niet op tijd bij bent kan het ook te laat zijn :-(
Ik heb er in elk geval eentje van kleins af aan en die is nu 13 jaar.
Ook heb ik nu een jaartje een valkje wat nu 25 jaar oud is ongeveer en die zal hopenlijk nog wel wat jaartjes ouder worden :-)
Het enige is dat die een iets kaal nekje heeft maar dat kan niet anders op die leeftijd.
Hij vliegt verder nog goed en versiert soms zelfs nog de vrouwtjes :-)
Dus ze kunnen in elk geval heel oud worden en zeker bij een goeie verzorging kunnen ze hoge leeftijden halen :-)
In het wild worden ze vaak niet veel ouder dan 10 jaar dus in gevangenschap worden ze juist veel ouder.

Groetjes, Paul

luukluuk

ik zou het ook zo graag willen weten hoe oud onze koppie is ,
hij ziet er nog goed uit ,maar slaapt wel iets meer ,maar verder zal ik echt niet weten hoe oud hij is ,ik hoop niet al te oud ,omdat hij super lief is ,en ik hem nog heel wat jaartjes wil houden ,
 :)
hoe zie je dat je wat ouder valkje hebt ,alleen dan dat ze wat kaler worden ?
of is het echt niet te zien ??
gr Margot

Paul

Hoi Margot,

Het is echt niet te zien hoe oud een valkje is.
Alleen als ze een ring om hebben kan je dat met zekerheid weten.
Je kan aan de oogjes soms wel zien dat hij oud is dan kijken ze toch anders.
Maar tussen 10 en 20 jaar zie je geen verschil.
Een jonger valkje kan ook een kaal kopje hebben dus dat is ook geen bewijs dat hij oud is.

Groetjes, Paul

luukluuk

jammer  >:(
dan maar een goede verzorging geven ,en afwachten he !
gr Margot

Jim

ze kunnen 15 tot 25 jaar worden maar in de 20 komt best weinig voor hoor! ;D

Paul

Hoi Jim,

Er zijn gevallen bekend van een valkje ver in de dertig ik dacht 38 jaar.
Dat zijn natuurlijk de uitschieters maar 25 is dus niet het maximale wat ze kunnen halen die van mij is er ook al ver overheen.

Groetjes, Paul

luukluuk

jeetje super hoor !
hoe oud is die van jou dan ?
ik heb hem pas nog gezien op je eigen homepage of site
lief is hij hoor ,
merkje echt niets aan hem dat hij zo oud is ?of slaapt hij meer !
was het je eerste valkje ? je had hem van iemand gehad toch he ?
het is een wildkleur toch ,is het ook zo dat die sterker zijn door de wildkleur ,of maakt het niets uit !
gr Margot

Paul

Hoi Margot,

Mijn oudste valkje is ruim 25 jaar.
Ik heb hem nu iets langer dan een jaar mijn eerste valkje is nu 13 jaar.
Je kan eigenlijk verder niks aan hem zien dat ie zo oud is want hij oogt best gezond alleen in zijn nekje is ie iets kaal.
En ik merk niet echt dat ie meer slaapt hij is best wel actief nog.
Het is inderdaad een wildkleur maar 25 jaar geleden had je alleen de wildkleur en misschien ook de lutino en weinig anders.
Wildkleur is wel een sterke mutati omdat daar meestal weinig in doorgekweekt is maar je weet dat tegenwoordig toch niet echt zuivere wildkleurtjes zijn er amper meer.

Groetjes, Paul

Jimbo

ow ik heb het van mij over de leeftijd zo gelezen dat het weinig voorkomt dat ze zo oud worden! naja het zal wel waar zijn ja :P

Paul

Hoi Jimbo,

Ze zullen ook niet allemaal zo oud worden het heeft met veel dingen te maken.
Als ze ouder dan 10 jaar worden is dat vaak al best oud.
Maar vijftien jaar komt ook regelmatig voor maar boven de 20 gewoon minder veel.
En het heeft ook niet altijd te maken met goede verzorging want sommige mensen geven alleen zaad en nooit wat anders en die worden soms ook ouder dan 15 jaar.
Maar een goede voeding kan toch wel helpen natuurlijk maar dat is helaas niet het enige waar dat mee te maken heeft.
Ziektes kunnen altijd voorkomen en als je daar niet op tijd bij bent is het ook te laat :-(

Groetjes, Paul