2 mei 2025, 22:25:23

Help, het gaat niet goed

Gestart door Suzanne, 2 mei 2004, 16:08:22

« vorige - volgende »

Stijn dc

hoi

bij mij wisselen de ouders meerdere kern per dag wie er gaat broeden. Dan kruipt de en bij in de kast, en een minuut later is de andere eruit. Ook broeden ze soms samen

SDC:D

Suzanne

Hoi allemaal,

Ik heb toch de beslissing genomen een papje eivoer bij haar te zetten, want ze krijgt de kans niet om te eten (net dan heel eventjes), aangezien de man onmiddellijk het nest verlaat zodra de pop er af gaat. En ik vind nu gewoon even het belangrijkste dat ze te eten krijgt. En aan haar vieze snavel te zien, eet ze het eivoer  :D. Voor mjn gevoel moest ik dit gewoon doen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Tara

Hoi Suzanne,

goed dat ze dus van het eivoer heeft gegeten, zijn de jonkies al gevoerd ondertussen? Meestal zal ze dan snel wel gaan voeren als ze zelf heeft eivoer gegeten.

Veel succes!

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

hopelijk komt het nu in orde. Wss zal ze nu wel gaan voeren hoor!

Suzanne

Hoi,
ik heb nog niet geluisterd of gekeken of ze de jongen gevoerd heeft (ik zit hier achter de pc  :D), maar ik hou het heel goed in de gaten.

Desnoods geef ik ze nog een keer handopfokvoer, maar dat mag pas als de krop volledig leeg is he?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Tara

Hoi Suzanne,

ja, dat mag alleen als de krop leeg is, want met handopfokvoer is de kans er op kropverzuring he. Bij de voeding van de ouders is die kans er niet.

Groetjes, Tara

Suzanne

Hoi,

Ik dacht het al ergens gelezen te hebben, maar ik denk vraag het nog een keer voor de zekerheid.

Maar ik hoop het niet te hoeven doen, want het is veel beter als de pop voert.

Groetjes

Suzanne

Stijn dc

hoi

er is altijd kans op kropverzuring, alleen gaat dit in het wild bijna nooit voorkomen. Ouders weten perfect wanneer ze moeten voeren, terwijl mensen dat niet weten.

Paul

Hoi Suzanne,

Inderdaad pas voeren als de krop helemaal leeg is en dat zal 2 a 3 uur duren nu.
Je kan beter een uur te laat voeren dan een uur te snel.
Een eivoer papje is makkelijk te eten voor de moeder dus misschien bevalt haar dat wel.
Het kan in elk geval geen kwaad om dat aan te bieden de pop kan in elk geval kiezen zo wat ze zelf het liefste eet :-)

Groetjes, Paul

Paul

Stijn schreef:
Citaater is altijd kans op kropverzuring, alleen gaat dit in het wild bijna nooit voorkomen. Ouders weten perfect wanneer ze moeten voeren, terwijl mensen dat niet weten.

Ik denk niet dat dat de reden is dat ze geen kropverzuring krijgen Stijn.
De ouders geven stoffen mee die de kans op kropverzuring klein maakt.
Ik heb hier namelijk nog nooit een jong met een lege krop gezien wat door de ouders gevoerd word.
Die blijven gewoon doorvoeren en er zit altijd voer in de krop.
Daarom is bijvoeren minder gevaarlijk dan de volledige voeding overnemen omdat ze toch stoffen van de ouders meekrijgen tegen het kropverzuren onder andere.
Dat mengt in elk geval met elkaar en dat kan minder kwaad.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi,

Ik heb het expres een aardig nat papje gemaakt, zodat ze ook wat vocht naar binnen krijgt. Ik wil nl. geen water aanbieden in het nest ter voorkoming van het verdrinken van de jongen. Zou ze op deze manier voldoende vocht naar binnen krijgen?

Groetjes

Suzanne

Stijn dc

hoi

ow, ik dacht dat het kwam omdat er nog voeding in de krop zat, die dan gaat verzuren.

overigens krijgen ze wel vocht binnen doordat de ouders het nog eens weken in de krop;

Paul

Hoi Suzanne,

Valkjes drinken maar heel weinig dus ze zal zeker genoeg vocht naar binnen krijgen zo hoor.
Ik hoop dat het nu weer beter gaat met de kleintjes en dat we snel weer bericht krijgen dat ze goed gevoerd worden.

Groetjes, Paul

Suzanne

Ik hou jullie op de hoogte  ;)

Groetjes

Suzanne

Tara

Hoi Paul,

je slurpt me de woorden uit m'n mond ;-).

Hoi Suzanne,

hopelijk zal het nu goed gaan, ben benieuwd of ze nu zal voeren, houd ons idd maar op de hoogte :)

Groetjes, Tara