19 april 2024, 06:11:59

Help, het gaat niet goed

Gestart door Suzanne, 2 mei 2004, 16:08:22

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi,

Ik blijf het goed in de gaten houden. Desnoods laat ik de man er telkens even bij, zodat de pop kan eten e.d., en haal ik hem dan weer weg. Dit kan ik doen als blijkt dat hij de jongen weer opzij schuift.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Stijn dc

hoi

dat kan je doen, alleen is het niet zo fijn om constant een vogel uit te vangen en ergens anders te zetten, brengt nogal veel stress mee.

SDC:D

Suzanne

Hoi,

Nou, de man gaat tot nu toe niet meer op het nest. Ik zie er van komen dat ik haar straks toch in de nestkast zal moeten voeren  :-/

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Tara

Hoi Suzanne,

ik denk dat je het beste de pop zal kunnen voeren ja, want anders zal het slecht zijn voor de jonkies én de pop.

Maar dan vraag ik me af, als je de pop voert met bijvoorbeeld handopfokvoer, kan dat dan geen kwaad voor de jonkies want ze voeren die vaak meer dan dat ze afwachten tot de krop leeg is ...

Stijn dc

hoi

toch blijf ik erbij dat een pop zich niet zal uithongeren. Eten is namelijk een van de belangrijkste dinen in het leven va neen vogel. maarja, je moet het zelf maar kiezen,  jij hebt er ee nbeter zicht op.

SDC:D

Tara

Hoi Stijn,

ik heb al vaker gehoord hoor dat een popje niet uit het nest wil komen om haar jongen alleen te laten, dus je moet niet altijd denken dat het een uitzondering is.

Lique

Ja, dat kan wel zo zijn, of het is een té grote opgave voor de pop, en ze is ziek.
Maar dat kan je wel voelen suzanne, aan het borstbeen.

Helaas moet ik nu weg, maar ik hoop dat ik straks als ik terug kome, goed nieuws zie staan hier.

Stijn dc

hoi

ja, dat kan wel zijn. Maar het gebeurd niet vaak. En daarstraks is ze er toch even af geweest.

SDC:D

Paul

Hoi Suzanne,

De pop moet je niet met de hand voeren die eet zelf wel als ze uit het blok is en eivoer ziet.
De ouders zitten ook niet altijd beide op het nest en soms zijn ze er ook beide wel even af.
Straks kan de man gewoon weer de nestkast in gaan in ineens weer gaan broeden.
Zolang hij de jongen maar niet aan de kant gooit in elk geval.
Ze zijn nu wel iets sterker dan toen ze net geboren waren maar ze hebben zeker nog warmte nodig.
Voor even hebben ze ook warmte als ze tegen elkaar aanliggen hoor ze mogen best een kwartier zonder ouders bijvoorbeeld.
In elk geval hebben ze weer wat in de krop een keertje bijvoeren kan al helemaal geen kwaad.
Nu maar hopen dat de ouders het weer overnemen.
Ging de pop meteen eten toen ze van het nest af was?

Groetjes, Paul

Tara

Ja omdat ze verwachtte dat het mannetje er voor zou zorgen, wat niet gebeurde. Dus ging ze er meteen op, ze wil gewoon goede moeder spelen en de jongen voortdurend warm hebben.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

ik denk niet dat een vogel het besef hefet van: ik moet een goede moeder spelen. Dat kan gewoon niet, een vogel is totaal anders dan een mens.

overigens denkik hetzelfde als wat paul net zei.

SDC:D

Suzanne

Hoi,

De man was er net weer even bij, en toen kwam de pop naar buiten. Ze ging niet gelijk eten, omdat ze zag dat de man er ook weer uit kwam. Dus ging ze onmiddellijk terug naar het nest. De 2e keer dat hij er bij ging, is ze blijkbaar gaan eten, maar ik liep de binnenvoliere in en had niet in de gaten dat ze aan het eten was, sukkel die ik ben :-/. Dus ze vloog weer naar buiten. Ontdekte dat de man inmiddels weer van het nest was en ging weer terug op het nest.

Ik denk toch dat er valken zijn die zo fanatiek zijn op de eieren dat ze zich zelf liever uithongerd dan ze alleen te laten. Ik heb dat gevoel heel sterk bij haar.

Hoi Lique, ik geloof niet dat ze ziek is. Ze is heel levendig, haar ogen staan helder, haar verenpak is goed, en ze ziet er niet mager uit.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Speedy

Hoi Suzanne,

Dan denk ik inderdaad ook dat het beter is de man erbij te laten en haar te laten gaan ff zo, op een afstand het een beetje gaan volgen, dat de man erop gaat is ok voor haar, dan kan zij gaan eten.
De man komt eruit, omdat hij wat hoort, dus het is een beetje onrust wat ze allebei nu zullen hebben.
Ik denk dat het wel goed gaat zo samen.

Groetjes,
   Trudie

Paul

Hoi Suzanne,

In elk geval gunstig dat de pop nu aan het eten was :-)
Nu even goed in de gaten houden dat de man ook de jongen warm houd als ie voor langere tijd alleen het broedhok in gaat.
Het popje houd in elk geval de jongen wel warm dat is nu wel bewezen en ze voert ook als ze zelf gegeten heeft in elk geval.
Misschien dat het nu toch weer beter gaat met de man erbij.
Hopenlijk komen de eitjes snel uit dat scheelt zeker dan zullen de ouders zich alleen nog bezighouden met de jongen grootbrengen en valt de last van het broeden weg.

Groetjes, Paul

Speedy

Hier gaat de pop meestal 's nachts erop, de man doet het overdag, het voeren doen ze om de beurt, maar ook wel eens samen.