9 mei 2025, 23:44:20

eitjes leggen

Gestart door jacko, 2 maart 2004, 23:30:16

« vorige - volgende »

jacko

hallo allemaal

ik heb een collega en die vroeg me iets maar ik kon daar nog geen antwoord opgeven  om dat ik ook niet helemaal weet.Nu komt het kunnen vrouwtjes valkparkiet een eitjes leggen zonder man? Zoja heeft het ook niets te maken met voorjaar dat de pop een eitjes kan leggen?Ik heb jacko(een vrouwtje) al 2jaar en jacko heeft nog geen eitjes gelegt.
Ik hoop dat jullie wel een beetje uit kunnen komen wat ik geschreven heb? En ik hoop ook dat jullie antwoord kunnen geven op deze vragen? Dan is mijn college ook tervreden.

groetjes miranda en jacko(valkparkiet)

Paul

Hoi Miranda,

Alleen popjes kunnen heel goed een eitje leggen alleen zijn die onbevrucht dus die komen niet uit.
Ze zal er wel op gaan broeden maar dan helaas voor niks.
Je hebt popjes die niet snel een ei leggen maar het kan ineens wel gebeuren.
Het beste is dan om de eitjes twee a 3 weken te laten liggen zodat ze erop gaat broeden anders blijft de pop doorleggen.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hello

ja, dat kan perfect hoor. DAn gebeurt er net zoiets als bij een kip, alleen niet zo veelvuldig.

SDC:D

bob

hoi,
ik heb een vraagje  :D
hoe kan ik zien of het pop al eitjes heeft ?
is dat wel te zien ? ;D

Paul

Hoi Bob,

Als ze ze nog niet gelegd heeft kan je het soms aan de staart zien als er een aan komt.
De staart staat dan in een soort knik, eerst omhoog en dan naar beneden.
Als je het eenmaal een keer gezien hebt dan weet je het voor de eerstvolgende keer.
Verder is het niet echt te zien.

Groetjes, Paul

Jack

Graag wil ik ook een antwoord, onze coco (popje) legt regelmatig eieren (onbevrucht) nu wordt er geopperd om ze 2 á 3 weken te laten liggen, maar onze coco is handtam en vliegt vrij rond in huis, maar als een eitje heeft komt ze dus niet meer uit haar kooi en gedraagt zich heel verdedigend (bijten dus) nu ben ik bang dat als ze twee of drie weken dit gedrag vertoont dat ze niet tam blijft en dus is het raadzaam om dit toch te doen?

Tara

Hoi Jack,

da's normaal, als een vogel een nestje heeft zijn ze veel vijandiger, maar zodra dat broedse perioodje weg is, zijn ze weer gewoon tam hoor :-).

Groetjes, Tara

Paul

2 mei 2004, 17:52:42 #7 Last Edit: 2 mei 2004, 18:02:09 by Paul
Hoi Jack,

Ik heb ook een heel tam mannetje waar ik alles mee kan doen.
Toen hij een nestje had was het ook ineens een echte killer geworden.
Ik kon niks meer met hem en hij liet niks toe.
Toen de jongen waren geboren kwam het weer helemaal terug en ik kon toen ineens weer alles met hem.
Het is gewoon instinctief gedrag dat het popje de eitjes wil verdedigen zoals Tara al vertelde.
Ik had vroeger ook een popje alleen en als die een eitje had deed ze dat ook.
Ik wist toen nog niet zoveel en haalde dan de eitjes meteen weg en dan was ze ook zo goed als meteen weer heel lief tegen me.
Maar het is toch beter om de eitjes te laten liggen anders kan de pop eitjes blijven leggen en uitgeput raken.
Maar maak je geen zorgen je valkje word na het broeden weer net zo tam als daarvoor hoor meteen als je de eitjes weghaald al.
Blijf haar tijdens broeden wel aandacht geven door tegen haar te praten bijvoorbeeld voor de kooi.

Groetjes, Paul