28 maart 2024, 16:36:05

klimop

Gestart door _Roel_, 1 mei 2004, 16:17:03

« vorige - volgende »

_Roel_

hoi

Op de site heb ik gelezen dat je geen klimop in je volière mag laten groeien maar op fotos van andere volières heb ik al gezien dat er wel klimop in hangt! mag het of is het schadelijk voor de vogels?

grtz

Inger m

Hoi Roel,
Klimop wordt idd gezien als een giftige plant, het zou de slijmvliezen irriteren. Ik weet niet of je ook de foto van mijn voliere hebt gezien, maar daar hangt idd een behoorlijke klimop struik tegenaan. De vogels knagen hier weleens aan, als ze erbij kunnen en ik heb er geen schadelijke effecten van ondervonden en het is wel een mooi gezicht. Het groeit ook weleens naar binnen, maar ze knagen er dan niet echt veel aan, blijkbaar is het dus niet echt gezond cq lekker...
Als je de keus hebt, zou ik er niet direct voor kiezen om het langs de voliere te zetten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi hoi,

klimop is zeer giftig voor valkparkieten, hang het aub nooit aan de volière, klimop groeit zeer snel, en voor je het weet kunnen ze er aan knagen, het is zeer giftig, voor alle vogels trouwens!

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Dan waren mijn vogels al dood geweest, hoor...
Ik zal eens kijken of ik er meer info over kan vinden. Onze geiten schijnen klimop ook erg lekker te vinden (als ze ontsnappen...)

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

ik weet niet of het schadelijk is voor alle dieren, maar ik weet voor vogels zeker. Misschien dat een klein beetje niet schadelijk is, maar als ze er voortdurend van kunnen knabbelen ..

Groetjes, Tara

Inger m

1 mei 2004, 16:57:31 #5 Last Edit: 1 mei 2004, 16:58:28 by Cinnamon_valk
Hoi Tara,
Ik denk dat de giftigheid geldt voor alle dieren, mijn vogels eten er wel van en ondervinden geen schadelijke effecten (meer). In iedergeval staat er tegen mijn voliere een flinke struik, maar ik zou er geen takjes van gaan voeren aan de vogels...

nb. voor tropische vogels wordt het vaak als volierebeplanting gebruikt, deze eten er iha niet van.

Even van internet geplukt:

Giftig
Het blad van de Hedera is een beetje giftig, het vruchtvlees van de bessen daarentegen is zéér giftig. De plant heeft een huid- en slijmvlies irriterend effect. Het gaat hier wel om volwassen planten. Vooral de zwarte bessen bevatten giftige saponine glycosiden. In de juiste combinatie heeft het echter een pijnstillende en krampopheffende werking.

http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=2596
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik weet niet hoe het zit, maar in ons kippenhok stond een flinke klimopstruik, en de kippen hebben die helemaal kaalgepikt. Ze hebben het allemaal overleeft. Dus ik weet niet wat er van aan is, van dat supergiftig.

SDC:D

Paul

1 mei 2004, 21:14:57 #7 Last Edit: 1 mei 2004, 21:16:31 by Paul
Hoi Roel,

Ik heb in mijn tuin bruidssluier staan en dat is ook een soort klimop.
Het is juist een plant waar ze de bladeren zelfs van verkopen om aan de vogels te voeren.
Het is alleen een soort onkruid maar de bloemen zijn heel mooi wit en de plant groeit heel goed en snel.
Misschien een idee om er daar een van in je tuin te zetten.
Als je er niet aan kan komen mag je er wel uit mijn tuin halen ik kom er niet vanaf dat spul blijft groeien :D
Er zijn planten die zeer giftig zijn en voor vogels zijn die dan juist weer niet giftig.
Als je het niet zeker weet dan gewoon niet kiezen voor die plant.
Op een site van iemand die alles over volliere beplanting schreef stond er ook bij dat die er klimop bij heeft staan en die heb ik nog gemaild omdat het als giftig aangegeven word.
Maar die man had ook nog nooit problemen gehad en die vertelde dat het voor vogels niet giftig was maar voor andere dieren en mensen wel.
Je moet wel rekening houden dan valkparkieten alles wat groen is slopen dus echt een mooie beplanting zal je nooit in je volliere kunnen maken.
Ernaast wel natuurlijk en als er dan een tak of blad tegen de volliere komt mag het natuurlijk ook niet giftig zijn omdat ze erbij kunnen.

Groetjes, Paul

Sanna

Wat ik over klimop in boekjes e.d. tegenkom is dat het bij de schadelijke planten geplaatst wordt, niet bij de giftige. Misschien dat ze er wat misselijk of niet zo lekker ofzo van worden, maar niet dat ze ter plekke dood neervallen. Hier heeft Kaily er ook nog wel eens een blaadje van te pakken gekregen. Maar ik heb inderdaad de klimop voor alle zekerheid ook maar uit de huiskamer verbannen. You'll never know...

Groetjes, Sanna