6 mei 2025, 17:23:48

Doe ik hier goed aan?

Gestart door Suzanne, 1 mei 2004, 15:00:06

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi,

Dit is even in vervolg op mijn bericht vader valk gooit jongen opzij.

De pop zit nu in haar eentje op het nest. Ik heb haar er nog niet af zien komen. Wel voeder geluidjes gehoord, en haar snavel is vies. Het is zo'n 2 uur geleden dat ik het heb gehoord. Ik heb net ff gekeken, maar de kropjes van de jongen zijn helemaal leeg  :-/. Ik heb dus een klein bakje eivoer en een stukje trosgierst bij de pop in het nest gelegd. Ik weet alleen niet hoe ik het moet regelen met water. Zit te denken aan een frisdrank dopje. Die gooit ze dan hopelijk niet zo snel om.

Maar ik vraag me dus wel af of ik er goed aan gedaan heb eten in het nest te zetten  ::)

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Tara

Hoi Suzanne,

vaak kijken ze daar niet naar om heb ik gehoord, als je eten in de kast bij de pop plaatst.

Ik denk dat ze er wel even af zal kunnen komen als ze wil eten, de kans is er wel dat ze daarvan gaat eten, maar ik weet niet of die kans groot is hoor.

Groetjes, Tara

Suzanne

Hoi Tara,

Ze heeft wel van de trosgierst gegeten, maar het eivoer heeft ze niet aangeraakt. Misschien doe ik er toch beter aan het weg te halen, aangezien ze anders helemaal niet meer van het nest komt, en geen beweging krijgt  ::)

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Speedy

Hoi Suzanne,

Ik heb al gereageerd op je vorige stukje, over dat eivoer.
Je hoeft er dan echt geen water bij te zetten hoor, je moet het eivoer lekker vermengen met wat warm water.
En dit roeren tot een smeuïg papje, ze eten er lekker veel van en voeren dit de jongen, hier kon er een jong zowat niet blijven zitten zo zwaar was die krop hahahaha.

Succes ermee.

Groetjes,
              Trudie

Inger m

1 mei 2004, 16:51:35 #4 Last Edit: 1 mei 2004, 17:06:01 by Cinnamon_valk
Hoi Suzanne,
De pop zal toch echt zelf van het nest moeten komen om te gaan eten en zich te ontlasten. De hele tijd zo zitten kan ookk niet goed zijn. Het kan best zijn dat door het weghalen van de man dat ze nog niet van het nest gaat, omdat ze elkaar in principe afwisselen.

Ik zou eigenlijk geen water en voer in de nestkast zetten, tenzij het echt niet gaat, maar vgl mij is de man er pas sinds gistermiddag uit.

nb. hoelang zitten de jongen nu zonder voedsel? Eet ze wel in de nestkast, anders zou je dat langzaam kunnen afbouwen.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik zou het er ook uithalen, vaak gaan ze toch uit de kast om te eten, dus ooit moet ze er wel eens uit. Hoe lang zijn de jongen uit het ei? Want volgens mij zijn er nog geen 24 uur voorbij.

SDC:D

Suzanne

Hoi,

De pop heeft wat trosgierst gegeten in de kast, maar verder niks. Ik heb het ook weer weggehaald inmiddels. Ik hoor nog steeds voedergeluiden, om de 2 uur ongeveer. Ze is naar mijn idee nog niet van het nest afgeweest.

De jongen zijn gisteren om een uur of 7:30 en 10:30u geboren, dus de 24 uur zijn al voorbij  ;).

Groetjes

Suzanne

Stijn dc

hoi

dan zijn ze inderdaad al 24 uur oud. Ik dacht dat ze gisterenavond geboren waren.

Paul

1 mei 2004, 19:44:19 #8 Last Edit: 1 mei 2004, 19:45:19 by Paul
Hoi Suzanne,

Bij de jongen van dit nest bij mij zag ik de krop pas na 2 dagen duidelijk terwijl ze meteen gevoerd werden.
Dus ik zou me nu nog geen zorgen maken hoor als je geen krop ziet dat zal morgen zeker als een klein balletje zichtbaar worden.
Het belangrijkste is dat je de voedergeluidjes hoort en om de twee uur is al helemaal prima.
Het punt is dat de pop behalve de jongen ook de eitjes nog verder uit wil broeden dus ze zal niet echt veel van het nest komen.
Water zou ik in het broedhok zeker niet aanbieden de jongen zouden er zelfs in kunnen verdrinken zo klein als ze zijn.
Het popje komt heus wel van het nest als ze de uitwerpselen kwijt moet en ze gaat dan ook gelijk eten.
Het is al heel fijn te horen dat de jongen leven dat is een teken dat de pop ze warm houd en ook voert.
Wanneer zullen de andere eitjes ongeveer uitkomen?
Als  die namelijk ook uit zijn zal de pop zich nog meer op de jongen richten en ze kan wat langer van het nest af.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Ik was er ook bang voor dat de jongen zouden kunnen verdrinken in het water. Ik heb dus alles weg gehaald. Ook al omdat Inger het idee had dat het niet goed zou zijn.

Als je bij verhalen kijkt (het nestje van Gizmo en Kiki), kun je zien dat er sinds vanmiddag 3 jongen zijn  :). Weer een lutino. Ik had hem eigenlijk morgen pas verwacht, maar de ouders hebben vanaf het begin gelijk al enthousiast zitten broeden, dus vandaar denk ik 17 dagen.

Groetjes

Suzanne

Paul

Hoi Suzanne,

Ik had nog niet bij dagboeken gekeken omdat ik spoed als eerste lees :-)
Wat goed dat de derde er ook is :-)
Lutino's zijn vaak wat trager in de groei heb ik nu wel gemerkt hier.
Ik heb een lutino en een cinnamon jong en de cinnamon is 3 dagen ouder maar al bijna groter dan de lutino.
Maar het komt zeker wel goed met deze kleintjes de pop kan het best wel alleen zeker in het begin zal ze iets meer werk hebben maar later kan ze langer van het nest af.
En wie weet als de jongen wat ouder zijn dat de man gaat helpen voeren als je die er weer bij laat.
Wel heel goed kijken in het begin dat ie de jongen niks aandoet.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

er wordt toch om de twee uur gevoerd, dat vind ik ook een goed teken hoor!
je ziet het mss niet omdat ze nog niet te veel krijgen, dat het niet opvalt.

Inger m

Hoi Suzanne,
Dat lijkt me ook een goede indicatie, die voedergeluidjes...zeker als het om de paar uur is, als ze steeds blijven bedelen gaat het niet goed.

Als ze te kort krijgen aan voedingsstoffen of water zie je dit ook snel aan de huid, die wordt donkerder rood van kleur en gaat er zegmaar droger uitzien. Maar zo te lezen hou je het goed in de gaten. Laat de pop gewoon haar gang gaan en hou de kids gewoon goed in de gaten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.