Help! Mijn valkjes van 16 en 18 dagen hebben opeens een lege krop

Gestart door Chrisenwen, 13 juni 2019, 13:51:55

« vorige - volgende »

Chrisenwen

Hallo allemaal,
Ik heb twee jonge valkjes uit een eerste nestje. Het jonge koppel heeft er heel goed voor gezorgd maar nu merk ik dat de oudervogels de hele dag buiten zijn en hard roepen. Ik zie ze niet meer voeren en het voer raakt dan ook niet meer op. De krop van de jongen is nu ook voor het eerst slap terwijl deze altijd hard en bol was als ik ging kijken (vroeg in de middag). Kan ik dit een paar dagen aankijken of moet ik de jongen al snel bij gaan voeren? Het kwam regelmatig voor dat een nestje met eieren vroegtijdig werd verlaten door het koppel en ik ben daar nu dus ook bang voor. De ouders zijn echt aan het 'piepen' en onrustig. Hoelang kan een valkje van 16/18 dagen zonder voer? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Lin

Waarom roepen ze hard? Vaak is er dan onrust. zijn ze ergens van geschrokken? Waar hangt je blok, ergens binnen? Ze moeten binnen een dag wel weer eten hebben. Kijk eerst even waarom ze hard roepen. Kunnen ze niet bij het voer of is er een indringer?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Chrisenwen

Hoi, bedankt voor je reactie! Ik zit er echt mee. Mi is er niets veranderd, het kwam vaker voor dat ze opeens onrustig zijn, dan lieten ze bijv ook opeens de eieren in de steek. Tot nu toe zijn ze echter erg zorgzaam geweest naar de jongen toe. Helaas zit het mannetje nu steeds op een andere plek in het winterhok te fluiten (!) en te roepen en het vrouwtje doet ook niet veel meer. De rust is duidelijk helemaal verdwenen. Het mannetje is lang alleen geweest en heeft mij altijd als zijn maatje gezien. Hij rent nu ook steeds op zijn stok heen en weer en roept hard als hij me ziet, dat was sinds ze jongen hadden tot gisteren toe niet meer het geval. Sinds een jaar of 2 heeft het mannetje een vrouwtje erbij gekregen maar het boterde niet echt tussen die twee. Vorig jaar heeft het vrouwtje het hele jaar door eieren gelegd en gebroed waarna we ze afgelopen winter uit elkaar hebben gehaald. Toen het mooi weer werd hebben we ze weer samen in de volière gedaan en nu hebben ze dan toch een nest samen. Nu weet je een beetje het voortraject. Ik merk weer enorme onrust bij vooral het mannetje en ben bang dat hij sowieso niet meer naar de jongen omkijkt. Normaal is juist hij overdag veel met de jongen bezig. De krop van de jonge vogels is nu helemaal leeg/slap en het is nu 10.30 uur! Ik merk ook dat het voer niet meer zo snel op is als eerst. Het mannetje gaat ook nu weer behoorlijk te keer. De vogels zitten in de buitenvoliere en hebben een goed beschut broedblok en er is niets veranderd in de omgeving, we hebben een erg beschutte tuin. Wat denk jij? Zal ik toch maar gaan bijvoeren? En dan gewoon in het nest? Ik zou het vreselijk vinden als dit nu misgaat. Groetjes!

Chrisenwen

Ben ik weer. Ik ben vanmiddag bij ze gaan zitten. Ik zie ze toch wel regelmatig bij het voer nu alleen lang niet zoveel meer als eerst. In de kropjes zit gelukkig ook weer wat dus ik zal nog maar niet gaan bijvoeren. De eerste dagen waren de kropjes echt harde bolletjes maar nu dus een stuk zachter. Ik probeerde ze te wegen maar mijn weegschaal reageert niet goed en heeft geen vlakke ondergrond en ik haal ze nu nog liever niet uit de volière. Misschien is het normaal dat ze op den duur minder gevoerd gaan worden door het koppel? Het koppel eet niet veel eivoer meer maar juist wel heel veel grasparkietenzaad wat ik speciaal voor de kleintjes heb gekocht, ook bruin brood, volkorenmacaroni en basmatirijst wordt gretig gepakt. Groenvoer moeten ze niets van hebben maar er staat groen in de volière dus misschien dat ze dat wel eten.
Dan nog iets. Het mannetje was vanmorgen steeds aan het schreeuwen, toen ik vanmiddag bij de jongen ging kijken en ze even vasthield, liep pa er gewoon overheen en probeerde te paren.... ik heb het idee dat hij ook daarom onrustig is. Ik heb het winterhok nu afgesloten zodat hij daar iig niet meer in kan. Ben bang dat ze aan een nieuw nestje willen beginnen, in ieder geval het mannetje... Wat een zorgen geeft zo'n eerste nestje zeg, ik ben nu al stapel op de kleintjes!! ;)

Lin

Als er een nieuw nestje komt is op zich dat niet handig qua eieren die gaan uitkomen. Je kan die dan beter vervangen door nepeieren. Dan blijven ze iig wel bij de jongen. Je kan het beste zaden geven met eivoer. Kleine beetjes van dat andere is op zich prima maar het vult niet veel. Dus matig dat wel. Kan je een foto van ze plaatsen en de leeftijden erbij?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Chrisenwen

Hallo Lin,
Het oudste jong is gisteren uitgevlogen, leeftijd 29 dagen. Ik wilde foto's plaatsten maar het bestand is te groot dus dat lukt niet helaas. De man van het koppel is enorm beschermend. Ik zie er inmiddels uit alsof ik mishandeld word en waag het niet meer zonder veiligheidsbril en koptelefoon het hok in te gaan, hij trekt een gewone bril van m'n neus! Ik moet het hok in om de jongste in de gaten te houden en dat doe ik 1x per dag maar zelfs voer bijvullen en verwisselen kan ik niet zonder dat hij mijn hand aanvalt. Ik maak me zorgen om de jongste, ik denk dat die spreidpootjes heeft, als ik het vasthou zit het ahw wijdbeens en het loopt wat schuifelend/moeilijk. Heel anders dan het oudste jong wat ook veel actiever is. Ik heb gisteren ringen besteld, hoelang moeten de pootjes bij elkaar gehouden worden? Het beestje is nu 27 dagen dus bijna 4 weken. Met het oudste jong gaat het mi goed hoewel de man steeds probeert te paren met hem, dat is gewoon zielig om te zien. Er liggen ook weer eieren in het nest, 3 stuks inmiddels, allen vervangen voor nepeieren. Ik zal kijken of ik alsnog een foto kan uploaden van de jongste. Groetjes!

Lin

Ik snap je verhaal met de ringen niet dat kan toch ook met twee elastiekjes en een pleister? Anders kan je ook via onze fb een prive bericht sturen met de foto.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)