29 maart 2024, 05:53:20

5de jong uit het nest verstoten

Gestart door moonwitch (diana), 30 april 2004, 20:12:26

« vorige - volgende »

moonwitch (diana)

30 april 2004, 20:12:26 Last Edit: 30 april 2004, 20:13:03 by moonwitch
hallo

Uit het eerste nest van 5 jonkies, is het jongste jong van 1 week oud verstoten.
Het lag afgelopen woensdag van de andere jonkies verwijderd met een lege krop en al flink onderkoeld.
Ik heb het naar binnen gehaald en in een bakje met handdoeken en zo'n opwarmkruik gelegd, en gevoerd met nutribird opfokvoer.
Het jong heeft het nu al 2 nachten overleefd.
Het eet goed en poept goed en je ziet het bij komen/groeien.
Het bedelt zelfs om eten als de krop leeg is.
Zoals ik heb gehoord en gelezen, is het een zware taak, maar dat heb ik er wel voor over.
De oorzaak dat hij/zij verstoten werd is denk ik de te grote leeftijdsverschil met de andere kuikens.
Deze laatste werd 3 dagen na nr 4 geboren en een week na het eerste jong.
In het totaal hadden de ouders 8 eitjes, en de laaste 3 eitjes heb ik onder een ander koppel gelegd in de hoop dat deze eitjes nog uitkomen.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Paul

Hoi Diana,

Zo te horen gaat dat voeren prima als je het jong al ziet groeien pakt ie het toch op en kan het je lukken.
Als ze de eerste weken al overleven is dat een heel goed teken dus even doorzetten.
Als je het jong zo laat liggen heb je ook geen kans dus zo kan het jong in elk geval nog gered worden.
Je krijgt er in elk geval een super tam jong bij :-)
Veel succes met het voeren.

Groetjes, Paul

Tara

Hoi Diana

jah, da's inderdaad een zware taak, gelukkig gaat het tot nu toe goed, ik wil je heel veel succes wensen, hopelijk houd je ons op de hoogte :-).

Groetjes, Tara

moonwitch (diana)

hoi allemaal

Er is alweer een nacht voorbij en het kleintje leeft nog.
Het is nu 10 dagen oud, maar het lijkt een jong van een paar dagen.
Het eet en poept goed en het groeit wel maar niet zo hard, als het zou moeten groeien.
Bij deze leeftijd had het al geringd moeten worden, maar daar is hij echt veel te klein voor.
Vanmiddag maak ik een paar foto's en dan kunnen jullie het zelf zien
Groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Stijn dc

hoi

jammer dat ie verstoten is. Hopelijk kan je hem grootbrengen.
en hopelijk ben je nite te ontgoocheld moest het toch mislopen.

SDC:D

Paul

Hoi Diana,

Dat het jong kleiner is dan normaal al op die leeftijd hoeft totaal niet erg te zijn hoor.
Als het een lutino is groeien ze vaak ook iets minder snel.
Ik heb gisteren ook een lutino van 10 dagen geringd en een paar uur later lag de ring er weer af die is ook nog zo klein.
10 dagen is al een goed teken dat je het jong al in leven hebt gehouden door met de hand voeren.
Je doet het dus prima met voeren anders had ie zeker geen 10 dagen gehaald.
Veel succes met de kleine en ik ben benieuwd naar de foto's.

Groetjes, Paul

daan

Hoi Diana,

Jammer dat het jonkie is verstoten door de ouders.
Maar wel heel goed van je dat je die zware taak op je neemt, en je best gaat doen om het kleintje in leven te houden en zo te lezen gaat het erg goed met de kleine.
Ik ben benieuwd naar de foto's
Heel veel succes toegewenst.

Groetjes Daan

moonwitch (diana)

Hallo allemaal

Het gaat nog steeds goed met het kleintje.
Mijn zonen hebben het de naam lucky gegeven, en ik hoop dat het lucky blijft.
Ik heb wel al foto's gemaakt, maar nog geen kans gehad om ze op de site te zetten, morgen maak ik weer een paar foto's om te zien of je al verschil ziet.
Het heeft vanavond om 0.30 uur de laatste voeding gehad en dat moet het door de nacht heen helpen.
Het kroop na het voeden helemaal tegen m'n hand op, zo lief!
Op zich valt het wel mee allemaal, ik heb ook al een roodstaart met de hand groot gebracht en dat is ook goed gegaan.
Gelukkig werk ik in de gezondsheidszorg en kan ik een paar injectie spuiten meenemen.
Ik gebruik nu een 2ml spuit en per maaltijd neemt hij ongeveer 1 ml a 11/2ml tot zich.
Ik laat het druppel gewijs in zijn bekje lopen zodat hij zelf de slikbeweging moet maken en dat gaat uitstekend, een lepel zou in dit geval te groot zijn geweest.
Ik forceer dus niet hij moet het zelf doen allemaal.
De uitscheiding/onlasting verloopt ook goed.
Ik denk dat ik het ook redelijk op temperatuur houd.
Al met al gaat het aardig goed tot nu toe en ik hoop dat lucky het zal redden want dat verdient lucky (en ik zelf ook een beetje)
Morgen meer over lucky.
Groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Annouschka

Hoi,

even een tip: als je een theelepeltje tussen een draaibank steek, dan heb je een soort van trechtertje dat lijkt op de bek van de mama.  Zo moet je geen spuit gebruiken, ik gebruik dit ook en het gaat heel erg goed.

Groetjes
Annouschka

Stijn dc

hoi

die theelepeltruc kan je inderdaad gebruiken, alleen denk ik dat het jonkie gewoon nog wat te klein is voor uit een lepel te eten, dat is pas voor op latere leeftijd.

SDC:D

moonwitch (diana)

4 mei 2004, 04:49:54 #10 Last Edit: 4 mei 2004, 04:52:32 by moonwitch
hoi allemaal

sorrie dat ik niet eerder schreef, maar er kwamen een paar dingen tussen.
Lucky doet het nog steeds goed, hij eet goed en bedelt erg als hij gevoerd wordt.
Hier is dan een foto van 2 dagen terug,.
 vandaag was ik jarig en ben ik weg geweest maar morgen maak ik weer een foto van lucky en kunnen jullie zien dat het groeit.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

moonwitch (diana)

4 mei 2004, 04:53:40 #11 Last Edit: 4 mei 2004, 04:54:53 by moonwitch
hoi allemaal

hier is nog een foto van lucky die gisteren heb genomen.

groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Paul

Hoi Diana,

Het gaat echt super zo te zien hij groeit al behoorlijk.
Wat zijn het eigenlijk een aliens he als ze zo kaal en klein zijn  :D
Als ze veertjes krijgen gaan ze eigenlijk pas echt mooi worden vind ik altijd.
Maar ze zijn wel lief als ze zo klein zijn ik vind het altijd wel prachtig om ze te zien opgroeien.
Ik denk dat het met Lucky zeker gaat lukken je bent al aardig op weg zo :-)

Groetjes, Paul

moonwitch (diana)

hoi paul

Ja lucky groeit goed maar hij is nu 13 dagen oud en eigenlijk had je hem/haar al moeten ringen, maar daar is hij/zij echt te klein voor.
Lucky is echt heel lief en tot nu toe gaat het hartstikke goed met lucky.
Lucky komt van een wildkleur vader een een cinnamon bonte moeder ( ze lijkt meer lutino met cinnamon vlekken op de vleugels).
Ik denk dat lucky bont word omdat ze nog zo klein is (lutino groeien langzamer zei je).
Ik hoop echt dat het goed blijft gaan, en hier is nog een foto van de broers/zussen van lucky.

groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Paul

4 mei 2004, 05:55:13 #14 Last Edit: 4 mei 2004, 05:56:56 by Paul
Hoi Diana,

Ik heb die lutino nu ook pas met 12 dagen geringd en toen bleef de ring pas zitten.
De tweede met 9 dagen en dat pootje was net zo groot als die van 12 dagen.
Zeker met handopfok kunnen ze langzamer groeien maar dat zegt verder niks hoor dat is normaal.
Ze krijgen toch niet dezelfde voeding binnen als de ouders geven.
Het belangrijkste is dat ie groot gaat worden en ik denk dat dat wel zal lukken :-)
En Lucky zal heel tam en aanhankelijk worden als je hem van zo jong al voert.
Ik vind het in elk geval knap hoor je mag er zeker trots op zijn om hem van zo klein af aan groot te brengen  en dat dat goed gaat,

Groetjes, Paul