28 maart 2024, 10:46:17

Bijvoeren ?

Gestart door Hansiebebe, 2 juni 2019, 21:56:40

« vorige - volgende »

Hansiebebe

Hallo Allemaal,

Ik heb een koppel valkparkieten met een nest van 5 kuikens.

Ze zien er gezond uit, de pop verzorgd ze goed, ze groeien goed etc.
De pop is zelf ook nog fit, eet goed, poets zich regelmatig wilt nog af en toe geaaid worden en geeft regelmatig aan dat ze in bad wilt.
Een echter moeder die goed voor haar kroost zorgt en ervan lijkt te genieten.

Echter de man... die doet bijna niets het enige wat die doet is een beetje het nest schoonmaken (poep  opruimen) en dat is alles.

Is het verstandig om pap in huis te halen ?
Omdat de pop alles alleen doet, vraag ik me af of ze dat nog aan kan als de kuikens rond de 4 weken zijn.

Ik ben geen voorstander van handopfok en  denk ik dat de natuur zijn werk moet doen, aan de andere kant wil ik natuurlijk ook niet dat onze pop eronderdoor gaat.

En als ik moet bijvoeren, welke pap kan ik het beste kopen ?

Het is haar 2e nest, echter het vorige nest is maar 1 ei uitgekomen en is het kuiken na een week overleden. geen idee waarom want zag er goed uit.


groet
Hans

valkparkiet80

Hallo Hans

Zo'n koppel heb ik ook de pop doiet alles alleen. De man heeft ook niet op de eitjes gezeten alleen als de pop ging eten zat hij er hooguit 15min op en als de pop uit gegeten was ging zei weer broeden. Toen er jonkies kwamen de ene keer 3 en een andere nest 4 deed ze alles alleen.De jonkies zijn allemaal groot geworden en met de pop gaat het ook heel goed is ook niet mager

Lin

Op voorhand hoef je het niet te kopen. JE kan hier af en toe een foto plaatsen met de leeftijd erbij dan kunnen wij wel zien of het achterloopt.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Hansiebebe

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik zal vanavond eens proberen een foto te maken.
Maar ze groeien bijna etzelfde als de foto serie van dag tot dag op dit forum.

@valkparkiet80
Je beschrijft precies het mannetje zoals het bij ons ging.
Overigens is het mannetje een echte macho.


Hansiebebe


valkparkiet80

Van jou omschrijving moest ik gelijk aan mijn valkparkiet denken. Hier is het wel zodat zodra ze uitvliegen de man wel gaat voeren. Niet zoals het hoort want de pop voert dan nog het meeste maar de man die gdraagt zich hier ook als een macho. Zit wel de hele tijd in de buurt van het broedhok

Lin

Deze ziet er prima uit hoor.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Hansiebebe

Ik heb een aantal foto's gemaakt toen we het hok verschoonde (normaal zitten ze niet in een ovenschaal  ;D)
Ook foto's van de Man (wit) en pop (geel)

De pop heeft het er druk mee, maar volgens mij gaat het allemaal goed

De eerste 4 zijn binnen 3 dagen geboren en de kleinste 2 dagen later.

De oudste is dus 18 dagen en de kleinste 13
Maar de kleinste weert zich kranig tegen de oudste





http://i63.tinypic.com/25ahxeq.jpg




valkparkiet80

Wat een knapperds De ouders ook hoor. Ze zien er goed uit zo te zien worden ze wel wat geplukt. Dat gebeurd bij mij soms ook hoor

Hansiebebe

Hebben de ouders nog extra voeding nodig ?

Nu krijgen ze normaal valkparkieten zaad, eivoer en trosgierst (met mate)
Natuurlijk hangt er ook een sepia en een pikblok in de kooi en een bakje met maagkiezel
Groenten en fruit willen ze bijna niet, ze eten alleen Pepers,paprika, cili's als het maar pittig en heet is. alleen nu met de jongen geef ik dat maar niet.

Ze zijn dol op gekookte aardappel (wat ze normaal 1x in de week een stukje krijgen)

Water ververs ik nu 3x per dag want buiten de hoeveelheid voer wat nu op gaat drinkt de pop natuurlijk ook veel.

Als ze in de rui zijn willen ze graag muesli (van het goede soort zonder suiker natuurlijk)
Het vrouwtje weet precies waar het staat, wel grappig dat ze daar naar toe gaat als ze in de rui is.

valkparkiet80

Ik geef de ouders meer zaad als anders. en om de dag 1 gekookt ei met 2beschuiten. Beschuiten net zo fijn als paneermeel en dat goed samen prakken. en dan gewoongroente fruit paar keer per week en een paar keer per dag schoon water

Hansiebebe

Nog een vraagje

Ik maak meestal de zitstokken zelf, is het verstandig om wat dunnere wat lager bij de grond te maken ?

Nu zijn het diverse maten door elkaar, ik merk dat de vogels dat het prettigst vinden

Lin

Citaat van: valkparkiet80 op  7 juni 2019, 05:57:18
Wat een knapperds De ouders ook hoor. Ze zien er goed uit zo te zien worden ze wel wat geplukt. Dat gebeurd bij mij soms ook hoor


Ik zie niet dat er geplukt wordt hoor. Die ene met veel gele vlekjes (opaline) die gaat later heel mooi worden.

Je hoeft geen aparte dunnere te maken. De kleintjes gaan vanaf 4 weken oud proberen te vliegen en dikkere stokken zijn dan stabieler.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Hansiebebe







Status update
Ze beginnen al eigen karakter te krijgen.

Zal binnenkort maar veertjes gaan plukken om te kijken wel geslacht, al heb ik bij 2 wel een vermoeden , nummer 4 de op een na kleinste gedraagd zich al als zijn vader. en de oudste is net zo rustig als de pop.

Maximaal 2 kunnen er blijven voor de anderen een goed tehuis zoeken.

Lin

Zien er goed uit hoor.

1 en 4 zijn pop. De rest moet je wel laten testen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)