20 april 2024, 03:19:06

Vader valk gooit jongen opzij

Gestart door Suzanne, 30 april 2004, 13:56:35

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Suzanne,

Volgens mij is dat geen probleem hoor dat de man in de buurt zit.
Ik heb vorig jaar een koppel gehad daar plukte de moeder de jongen van.
Toen ik de moeder weghaalde was de man helemaal in paniek en voerde de jongen ook niet maar als ze in de buurt was voerde het mannetje meteen weer.
Dus het kan soms juist wel goed zijn als ze elkaar nog zien juist.
Zolang het popje de jongen warm houd en voert gaat het perfect :-)

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Tot nu toe lijkt het goed te gaan. Maar afwachten tot morgenochtend, of ze dan nog leven..... Wordt vervolgd.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Oh ja, en heel erg bedankt voor je goede tips. Stel ik bijzonder op prijs.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Ik vind het logisch dat we elkaar helpen we hebben dezelfde hobby he en bij problemen is het fijn als je er vragen over kan stellen :-)
Maar ik denk dat de jongen nu zeker goed gaan die leven morgen nog wel zo te horen is het popje er wel goed mee bezig :-)
Als ze eenmaal wat ouder zijn kan je misschien de man er weer bij proberen te zetten maar dan wel goed in de gaten houden.
Veel succes met je nestje.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Ik zal in ieder geval wachten totdat alle eitjes uit zijn (zoals je al eerder had gezegd), en dan misschien de man weer terug zetten.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Soms zien ze de eitjes uitbroeden als het belangrijkste en dan worden de jongen verwaarloosd :-(
Je hebt inderdaad kans dat de man gewoon mee gaat helpen als de jongen geboren zijn :-)
Gelukkig heb je de pop die nu heel goed bezig is het is soms even proberen wat het beste werkt.
Je red nu wel op de simpelste manier een paar jongen :-)

Groetjes, Paul

Suzanne

30 april 2004, 21:12:36 #21 Last Edit: 30 april 2004, 21:12:54 by blozend_appeltje
Hoi Paul,

Ja, dit is idd de simpelste manier. Handopfok heb ik nog nooit gedaan en ik ben er sowieso al geen voorstander van, tenzij het noodzakelijk is. Maar ik had het jong ook niet dood willen laten gaan.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

De jongen dood laten gaan zou heel erg zijn.
En ik ben zelf ook geen voorstander van handopfok maar in noodgevallen zal ik het ook zeker doen.
Maar zoals nu is dit gewoon de beste oplossing met de meeste overlevingskans voor de jongen :-)

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Ben het volledig met je eens. Het is ook het meest natuurlijke voor een valkje dat ze opgevoed worden door de ouders. Ik vind het zelf afschuwelijk als ik die advertenties lees waar in staat dat de jongen met 2 weken oud weg gehaald worden bij de ouders, om vervolgens met pap groot gebracht te worden. Dat vind ik zo zielig voor die ouders en de jongen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Hier gaat onder geen enkele voorwaarde een jong eerder weg dan dat het zelf eet.
Inderdaad is dat voor het jong beter maar ook voor de ouders.
Als je leest hoeveel jongen dood gaan door verkeerd met de hand voeren dat is gewoon schandalig :-(
En je krijgt ze net zo tam hoor ik wen ze vanuit het nest al aan handen dus ze zijn dan al aardig tam als ze naar een nieuw baasje gaan.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Ik haal ook een paar keer per dag de 2 jongen van het andere nest uit het blok, en aai ze dan over hun koppies. Dus volgens mij moeten die dan ook wel aardig tam daarvan worden.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Dat werkt inderdaad prima dan zijn ze van jongs afaan aan mensenhanden gewend en zijn veel minder bang.
Zeker als ze bij een nieuw baasje komen wennen ze soms met een dag al :-)
Alle valkjes die hier zo zijn weggegaan zijn heel erg tam geworden :-)
Heel dat handopfok gedoe zou gewoon niet moeten mogen van de dierenbescherming alleen in noodgevallen of als mensen er ervaring mee hebben.
Natuurlijk moet je ervaring opdoen maar als je iemand hebt die je daar goed in ondersteund en helpt dan is dat ook al heel erg goed.
Vaak denken bepaalde mensen alleen maar aan geld en niet aan de vogels :-(
En zeker een jong van een paar dagen doe ik liever niet als er een andere oplossing is.
Zijn ze 4 weken dan is handopfok een stuk makkelijker.
Wat de beste overlevingskans voor de jongen is daar kies ik toch voor hoor.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Ik ben het volledig met je eens. Zoals Ilse het deed kan ik trouwens ook nog wel mee leven. Die liet de ouders zelf voeren, en gaf 1 x daags zelf voer. Maar dat zul jij wel weten, aangezien je haar valkjes hebt overgenomen  ;).

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Klopt ik heb meerdere valkjes van Ilse en een keer per dag bijvoeren is een goeie methode.
Of ze er echt tammer van worden is de vraag hoor bij Karin maakte het weinig uit in tam worden.
Maar de ouders geven bepaalde stoffen mee die er ook onder andere voor zorgen dat de krop niet verzuurd.
Dus als je 1 keer per dag voert zal het mengen en is het risico minimaal dat dat fout gaat.
Ook krijgen ze stoffen mee die er volgens mij ook nog op latere leeftijd ook voor zorgen dat een valkje beter bestand is tegen ziektes.
Bij een groot nest help je de ouders ook nog eens aan wat meer rust als je een keer per dag helpt voeren :-)

Groetjes, Paul

Speedy

Hoi Paul,

Sorrie dat ik zo ff tussendoor kom.
Vanaf welke leeftijd mag je het valkje van de ouders weghalen?
Ik bedoel, zonder dat ze dan die CéDé voer nog moeten hebben.
Ik zit hier met valkjes van Punky, ze is gewoon niet leuk meer tegen ze in het blok, moet ik ze eruit halen en op de bodem zetten? de kooi is niet groot hoor.
Of kunnen ze al vanaf 5 weken op alleen trosgierst en eivoer en gewoon voer?
Ze zijn nu nog geen 5 weken.
Ik heb ze al vaak eruit hier, maar ze meoten natuurlijk nog gevoerd worden he, dus doe ik ze in het blok daarvoor.
1 wil er al uit, haar zie ik steeds eruit hangen.

Groetjes,
    Trudie