2 mei 2025, 14:18:35

planten gegeten

Gestart door Miranda, 1 mei 2004, 19:02:22

« vorige - volgende »

Miranda

Heyyy,
ff snel net heeft mijn vogel wat kleine rozenblaadjes gegeten terwijl ik ff niet oplette wat erg stom van me is.
Maar nu is mijn vraag is dit giftig?
En wat kan ik nu doen?
Alvast bedankt
En die planten die gaan natuurlijk gelijk weg.
Miranda

Paul

Hoi Miranda,

Rozenblaadjes zijn volgens mij niet echt giftig.
Ze eten ook rozebottels dat is juist heel gezond en of de blaadjes gezond zijn weet ik niet maar zeker niet zwaar giftig anders waren rozebottels ook niet eetbaar.
Er zijn planten die veel gevaarlijker zijn en sommige zelfs dodelijk dus pas altijd heel goed op met planten.
Maar ik denk dat je je nu geen zorgen hoeft te maken.

Groetjes, Paul

Raikiri

Ik denk ook niet dat rozenblaadjes giftig zijn...

Groetjes Q-N

Cheers, Quynh & Raikiri~

Stijn dc

hoi

hoe is het nu met je valkje? Alles nog steeds oke zeker. Rozen zijn volgens mij niet giftig, maar pas toch op met planten, velen zijn er wel giftig.

SDc:D

Paul

Hoi,

Veel kamerplanten zijn giftig maar vaak denk je niet aan bloemen en die zijn soms echt supergiftig.
Een bosje narcissen staat leuk in een vaas maar een hapje kan soms al dodelijk zijn die bloemen zijn supergiftig en zelfs mensen kunnen er flink ziek van worden en doodgaan zelfs dacht ik.
De ammarillys is ook een hele mooie plant (familie van de narcis) die uit een bloembol komt maar 3 gram kan een mensenkind doden laat staan wat het met een valkje doet :-(
Hyacinten zijn ook erg gevaarlijk voor valkjes.
Dus zeker met veel bloembol gewassen uitkijken veel zijn er giftig.
Als je bloemen hebt staan je valkje er zeker bij weglaten.
Niet alle bloemen zijn gelukkig giftig maar je kan het beter voor zijn dan te laat zijn.

Groetjes, Paul

Raikiri

Narcissen giftig? Ik heb er 1tje op me kamer staan, Chrissy heeft er gelukkig nog niet aan gehapt.. nou.. ik ben gewaarschuwd.

Groetjes Q-N

Cheers, Quynh & Raikiri~

Paul

Hoi Chissy,

Dan zou ik die narcis maar gauw van je kamer af gooien :-)
Een hapje kan al heel gevaarlijk zijn hoor.
Kijk maar eens op google en type " narcis giftig " in.
Je wilt niet weten wat je dan een berichten daarover ziet.
Veel planten zijn gewoon levensgevaarlijk zonder dat we het weten.
Zet een bosje rozen of tulpen neer die kunnen minder kwaad volgens mij.
Tulpenbollen werden ook gegeten in de oorlog dus die zullen niet zwaar giftig zijn.

Groetjes, Paul

Miranda

Hey,

Ik was gister erg ongerust maar gelukkig is alles nog steets goed met men valkje, net zo actief als altijd dus ik denk niet dat het erg giftig is maar ik let nu dubbel zo goed op.
En ook koop ik iets van groen dat wel goed voor ze is weet iemand misschien iets waar valkjes erg dol op zijn??
Want appel eten ze niet.
Maar in ieder geval erg bedankt voor die berichtjes.
Groetjes Miranda

Paul

Hoi Miranda,

Andijvie vinden ze soms lekker of Brocolie ook.
Buien kan je ook blaadjes van paardebloemen plukken daar zijn ze ook gek op maar pas op dat je het niet te dicht bij wegen plukt in verband met uitlaatgassen en was het goed voor je het geeft.
Ook vogelmuur vinden ze heerlijk dat is een soort onkruid wat in veel tuinen groeit.
Je kan ook in de dierenwinkel een bakje kattengras halen dat is in elk geval niet bespoten en soms vinden valkjes dat ook het einde :-)
Je hebt ook van vitakraft een klein bakje waar je zaadjes in kan doen dat zaad heet biogreen en dan hebben ze verse plantjes om te eten.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

je kan ook sla geven, of een worteltje, of een stukje hard brood. Dat eten ze bij mij allemaal met smaak op.

SDC:D

Miranda

Hey,

Ik heb nu eindelijk een boekje gekocht over de valkparkiet voor mijn vele vragen, maar daar staat nu in dat je ze ook selderie mag geven, maar daar heb ik dus verder niemand over gehoord.
Dus mag je dit geven want dit hebben we toevallig in de tuin staan bij voorbaat bedankt.
En als iemand nog meer tips heeft over planten kruiden en groenten van wat ze mogen eten en hoe je het het beste kan geven zodat ze het eten dan hoor ik dat graag.

Groetjes miranda

Paul

2 mei 2004, 20:19:52 #11 Last Edit: 2 mei 2004, 20:20:14 by Paul
Hoi Miranda,

Ik heb die van mij vroeger ook wel eens peterselie gegeven en hij leeft nog steeds dus het is zeker niet giftig.
Je moet alles trouwens met mate geven dus zeker niet elke dag.
1 of 2 keer per week een stukje kan zeker geen kwaad als ie het lekker vind.

Groetjes, Paul