19 april 2024, 15:13:18

Vader valk gooit jongen opzij

Gestart door Suzanne, 30 april 2004, 13:56:35

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi allemaal,

Vandaag zijn er 2 jongen geboren bij Gizmo en Kiki. Alleen de vader valk duwt de 2 jongen in een hoek. Volgens mij verstoot hij ze, en is hij alleen maar geinteresseerd in de eieren. Wat kan ik doen? Ik heb nog een ander nest, maar daar zijn de jongen al 3 weken oud. Kan ik de jongen overleggen?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

De jongen moeten zeker warm gehouden worden.
Kan je de man niet tijdelijk even uit de kooi halen kijken of het popje de jongen wel warm houd?
Je kan wel proberen ze over te leggen maar niet alle andere ouders accepteren de jongen dat is even kijken hoe dat gaat er zit namelijk wel een groot leeftijdsverschil in.
Ik elk geval hoeven de jongen nog niet meteen de eerste dag gevoerd worden ze kunnen een dag zonder voer omdat ze de dooier als voeding hebben opgenomen.
Probeer dus eerst even wat het popje doet als je de man even appart zet.
Als alle eitjes uit zijn kan je de man er weer bijzetten en die zal dan denk ik gewoon verder meehelpen de jongen grootbrengen.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Ze zitten in de voliere en zijn niet tam. Dus ik weet niet wat de pop doet als ik de man van het nest afhaal. Zou ze het door hebben? Ik kan me nl. niet voorstellen dat als ik haar vang, en dan op het nest zet, dat ze dan blijft zitten.

Groetjes

Suzanne

ps: ik ga nu nog eens kijken. Daarstraks leek het alsof de vader ze onder zich liet liggen

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Hoi,

Het 2e jong zit netjes onder de vader, maar het 1e jong ligt weer aan de zijkant. Dus misschien is er toch iets mis mee. Maar ik kan het gewoon niet zo maar dood laten gaan, zonder het zelf te proberen. Ik heb het even geprobeerd bij de andere 2 jongen, maar die gaan er op staan, en dat lijkt me ook niet al te bevordelijk voor het jong.

Ik heb geen warmtelamp, wel zo'n infrafil (rode) lamp. Maar ik weet niet of dat kwaad kan. Volgens de gebruiksaanwijzing mag die maar een kwartier op iemand gericht staan (wordt gebruikt bij pijnlijke spieren e.d.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Dat zou heel fijn zijn als de vader ze toch onder zich laat liggen :-)
Misschien is het zo dat het jong eerst moet drogen voor de ouders erop gaan zitten?
Ik hoop in elk geval dat ze de jongen nu warm gaan houden.
In een volliere is inderdaad wat lastiger dan tamme valkjes binnen daar kan je vaak wat beter mee sturen door bepaalde dingen te doen.
Je kan af en toe even voelen of de jongen warm zijn want als ze warm zijn zit zeker een van de ouders er op.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Het jong wat telkens opzij wordt gegooid (nu al zo'n 5 keer) is het 1e jong wat geboren is. Het 2e jong zit wel onder de vader. Het 1e jong voelt ook koud aan. Ik heb het nu hier, en probeer het warm te houden. Ik ga zo ff kijken of de Boerenbond open is, voor een warmtelamp. Ik kan het altijd proberen. En ik weet dat als ik zelf voer dat dat om de 2 uur moet, maar dat maakt niet uit want ik heb toch alle tijd (aangezien ik eergisteren ontslagen ben  :().

Moet de water gekookt (en natuurlijk afgekoeld) zijn wat ik hem vandaag moet geven?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

30 april 2004, 16:30:34 #6 Last Edit: 30 april 2004, 16:33:05 by Paul
Hoi Suzanne,

Water koken is inderdaad het beste want zeker als ze zo klein zijn zijn ze vatbaar voor bacterien.
Je kan af en toe een druppeltje water in de snavel druppelen maar ook weer niet te veel natuurlijk.
Een infrafil lamp is volgens mij ook gewoon een warmtelamp maar neem liever toch maar geen risico.
Maak alleen  het jong niet te warm dan gaat ie ook dood.
Desnoods met een gewone lamp dat gaat ook hij heeft nu toch de oogjes nog dicht.
In Nutribird zitten speciale bacterien voor de darmflora dat is in elk geval goed om te geven.
Bij Cede hebben ze op het pak een beschrijving staan want dat pas je aan aan de leeftijd van de jongen door het met eivoer te mengen en hoe ouder de jongen hoe meer eivoer.
Ik heb de gebruiksaanwijzing ingescand je kan hem even bekijken daar staan wat tips op.
Er staat bij op de dag van uitkomen eerst wat druppeltjes gekookt water geven wat afgekoeld is tot 37 graden.
Daarna met de handvoeding beginnen.
Dus volgens dat verhaal moet je wel degelijk de eerste dag al beginnen met voeren alleen de eerste uren niet.
Lees het maar even door:
http://www.amsterdam.demon.nl/valkparkiet.com/gebruiksaanwijzing%20cede%20Handvoeding.jpg
Ik hoop dat je succes hebt en wie weet als het jong een dag oud is dat ze het dan wel accepteren.
Je kan het altijd nog een keer proberen.
Veel succes.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Toen ik net bij de voliere kwam, zag ik dat de vader van het nest was, en de moeder er op zat. Dus ik heb het jong er snel bijgelegd. Ben benieuwd wat zij er mee doet. Ze zat in ieder geval wel netjes op het 2e jong. Dus als zij het 1e jong ook opzij gooit, dan is er echt iets mis denk ik. Maar dan ga ik het toch zelf proberen.

Ik heb inmiddels een warmtelamp gehaald bij de Boerenbond. Moet alleen nog een armatuur hebben waar ik hem in kan doen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

30 april 2004, 17:35:31 #8 Last Edit: 30 april 2004, 17:36:26 by Paul
Hoi Suzanne,

Volgens mij heeft de boerenbond speciale armaturen voor die warmtelampen.
Ze kunnen niet in een gewone armatuur omdat ze vaak te heet worden.
Ze noemen het een kippenlamp vaak omdat ze in schuren boven de kippen hangen.
Ik heb er een besteld bij de dierendrogist voor 15 euro zonder lamp.
Ze zijn helemaal van metaal en ze reflecteren de warmte naar beneden omdat de armatuur als refelctor werkt.
Op marktplaats zie je ze soms voor 35 euro tweedehands dus ik zou een nieuwe halen veel goedkoper :-)
Volgens mij moet de boerenbond die zeker hebben die armaturen.
En het is altijd handig je zal zien als je het nodig hebt kan je ze niet krijgen op dat moment.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Ik zal eens gaan kijken naar die armaturen dan.

Tot nu toe lijkt het er op dat de moeder valk het jong wel accepteert. Heb net nog even gekeken, en ik zag geen jongen opzij liggen, en hoorde van onder haar gepiep komen  :D.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

30 april 2004, 18:19:57 #10 Last Edit: 30 april 2004, 18:22:55 by Paul
Hoi Suzanne,

Dat is heel er goed nieuws want er gaat zeker de eerste weken niks boven het voedsel van de ouders :-)
Als het jong in elk geval nu maar warm ligt is dat al heel erg goed :-)
Houd het in elk geval heel goed in de gaten.Ik heb een tijdje geleden deze armatuur besteld voor het geval er een valkje ziek word:

 
Er zit ook een draadkooi voor zodat de vogels niet te dicht bij de lamp kunnen komen dus het is best wel veilig :-)
Groetjes, Paul

Suzanne

30 april 2004, 18:46:04 #11 Last Edit: 30 april 2004, 20:25:21 by blozend_appeltje
Hoi Paul,

Grmbldegrmbl!!!! Nu zit de vader weer op het nest, en je raadt het al: hij schuift het jong weer opzij. En echt telkens dezelfde, want ik zie het aan de rode oogjes.

Ik heb een armatuur bij de Boerenbond besteld. Ze hadden hem op dit moment niet. Dat is volgens mij net zoiets (of dezelfde), want het is een kap met een gazen korf er voor zei die man. En er zit een ketting aan waardoor hij in hoogte verstelbaar is.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

30 april 2004, 20:22:44 #12 Last Edit: 30 april 2004, 20:24:01 by blozend_appeltje
Paul, ik heb je raad opgevolgd en de man apart gezet. Want het andere jong begon hij ook opzij te gooien en ik zag op het vleugeltje een rood vlekje wat vogels mij een bloeduitstortinkje was door dat de vader gepikt heeft of zoiets. Ik kon hem (met handschoenen aan) zo van het nest af halen. Hij zit nu in een aparte kooi. De moeder zat wel even raar te kijken, maar ik heb haar goed laten zien dat hij van het nest af is, en na 5 minuten kroop zij op het nest. Na een minuut of 10 hoorde ik de bekende piepjes van een jong wat gevoerd werd. Nu, een half uur later, heb ik nog snel even gespiekt, en de moeder zit gewoon op beide jongen. Dus het ligt waarschijnlijk aan de man  :-/.

Alleen zit ik me nu af te vragen hoe de moeder dit nu moet gaan doen in haar eentje. Gaat ze er dan even af om te eten? Ik zou niet willen dat ze verhongerd. Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes

Suzanne

ps: bedankt voor de handleiding van het opfokvoer

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Het lukt een popje of een man alleen best wel om een nestje groot te brengen hoor.
In mijn vorige nest heeft de man 5 jongen zelf groot gebracht vanaf 2 weken omdat het popje ze helemaal kaal plukte.
Ze gaan er gewoon af om zelf te eten en om voer voor de jongen in te slaan.
Zorg wel voor voldoende eivoer voor de kleintjes.
Je kan de moeder na dit nest een rustperiode geven dan kan ze bijkomen van alle inspanningen.
Houd haar in elk geval goed in de gaten maar het lukt wel hoor met 1 ouder een nest groot brengen.
Het is in elk geval beter dan dat de vader de kleintjes verwond.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul, dat vind ik heel fijn om te horen. Dit lijkt me beter zo. Alleen heb ik nu de kooi waar de man in zit in de binnenvoliere staan. De pop zou hem dus kunnen zien/horen. Kan dit haar in verwarring brengen, of is het geen probleem dat hij daar staat?

Ik heb wel een hoop vragen he  :D.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.