19 april 2024, 04:02:49

niet zitten

Gestart door pokie, 30 april 2004, 12:24:34

« vorige - volgende »

pokie

ik heb een probleem
ik heb een jonge valkie van ongeveer 2 weken hij zit niet op zijn poten maar ligt als een kikker met zijn poten zijwaarts,hoe krijg ik hem weer op zijn poten ???ik heb met een verbandje geprobeert zijn heupen in de goede stand te krijgen maar dat werkt niet goed want de moeder gaat elke keer op de kleine liggen
zijn er tips?????

Paul

Hoi Pokie,

Hoe oud is het jong?
Bij grasparkietjes komen heel vaak spreidpootjes voor dat klinkt ongeveer hetzelfde als wat jij beschrijft.
Vaak worden dan de jongen gedood door de kweker maar dat is zeker niet nodig want er is een simpele oplossing voor gelukkig.
Je kan de pootjes met een elastiekje of touwtje bij elkaar houden zodat de pootjes in de goede stand groeien.
Een heel jong valkje van een paar dagen kan ook niet op de pootjes staan dat is wel normaal maar na een aantal dagen moeten de pootjes toch wel zo zijn dat ie er een beetje op kan waggelen.
Hier even twee foto's van hoe Mandy het opgelost heeft met een grasparkietje maar met een valkje werkt het net zo.
Je kan een paar knijpringetjes nemen om het touwtje aan te bevestigen en die kan je later weer verwijderen.

Hier zie je het parkietje voor de behandeling:


Hier zie je het touwtje wat de pootjes bij elkaar houd:


Na een week is dit het resultaat :-)


Met dank aan Mandy voor de geweldig duidelijke foto's :-)

Als het er ongeveer net zo uit ziet moet je snel zijn als ze jong zijn kan je er zeker nog wat aan doen dus.
Veel succes met de behandeling.

Groetjes, Paul