Jonkie gereserveerd bij kweker met mega bacterie in het bestand

Gestart door Jantien81, 23 juni 2019, 19:43:25

« vorige - volgende »

Jantien81

Beste allen,

Een aantal weekjes geleden heb ik een jonge valk geresrveerd bij een kweker. Nu blijkt deze kweker mega bacterie in het bestand te hebben.
Allereerst wil ik even voorop stellen dat ik begrijp dat dit de beste kwekers kan overkomen. En dat de kweker netjes handelt door het bestand onder begeleiding van een arts te behandelen. De kopers worden op de hoogte gehouden van de stand van zaken. Geen valk verlaat het nest zonder gezond te zijn verklaard door de arts.
Dat gezegd te hebben, nu even mijn eigen belang. Ik wilde graag een jonge valk omdat ik deze tam wil maken. Door de omstandigheden mag het valkje nu dus pas mee na genezen te zijn verklaard. Dit kan naar mijn weten enkele weken tot in het ergste geval maanden duren. Hierdoor zal het valkje ouder zijn dan verwacht als het mee. Daarnaast heb ik begrepen van eigen arts dat de ziekte vaak terug komt en genezen verklaarde vogels te kampen kunnen krijgen met andere gezondheidsproblemen omdat het immuunsysteem is aangetast. Het is de bedoeling dat mijn huidige valkje er een kameraadje bij krijgt voor de gezeligheid, maar wil deze geen onnodig risico laten lopen door er een verzwakt valkje bij te zetten.

Mijn vraag aan jullie is;
Zijn er mensen die ervaring hebben met het afnemen van een valkje uit een reeds voor mega bacterie behandelt bestand? En zo ja, hoe is de gezondheid van deze valkjes verder verlopen?
En wat raden jullie aan in mijn situatie? Het valkje evengoed afnemen ook als deze straks bijv. al 16 weken oud is? Of reservering annuleren en geen risico nemen de gezondheid van mijn huidige valkje in gevaar te brengen?

Vind het zo lastig. Je verheugd je immers zo op de komst van zo'n ukkie, en het zoeken naar en goede kweker is al lastig genoeg. Hoop hier wat advies te kunnen vinden ;-)

TonnieV55

Hallo, ik ben Tonnie, het lijkt mij geen doen om een valkparkiet van 16 weken nog tam te krijgen, maar niet getreurd ik heb 3 baby valkjes  en weet eigenlijk niet wat er mee te doen. Ze zijn geboren op 8,12,en 15 juni. Het zijn gewone grijze valken en nu moeten ze nog gevoerd worden maar als ze zelf kunnen eten kunnen ze weg. Ik woon in Den Haag , ik weet niet of dat voor jou te bereizen valt. Groeten Tonnie.

Lin

Je kan vragen of ze ze tam wilt blijven houden voor je. Wellicht doet ze dat wel tegen betaling.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Jantien81

@Tonnie Dat lijkt mij ook inderdaad. De kweker geeft aan dat het zo lang niet zal duren. Maar van eigen arts krijg ik juist de info dat men meestal wel een tijdje zoet is de bacterie uit het bestand te krijgen. Dank je voor je aanbod, maar ik heb gereserveerd voor een andere kleurslag met een specifiek geslacht. Iig bedankt voor je reactie!

@Lin Bedankt voor je reactie! Tam maken doet deze kweker niet vanuit het idee dat het valkje evengoed aan de nieuwe eigenaar moet wennen en er derhalve geen garantie op het handtam maken gegeven kan worden. Op zich geen probleem, maar nu het valkje wss pas veel later mee mag, zie ik het eigenlijk niet zo zitten.  Ook de nasleep van de bacterie baart mij zorgen. Een huisdier wat ziek wordt daar zorg je uiteraard voor, maar een huisdier dat al verzwakt is wil ik het beestje én mezelf niet aandoen.


Lin

Dan zou ik persoonlijk afzeggen en je kan dan uitleggen dat je denkt dat je hem dan niet meer tam krijgt. Of moest je eerst geld betalen? Je kan misschien wel een uit een later nest dan vragen?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

Citaat van: Jantien81 op 26 juni 2019, 17:47:18
@Tonnie Dat lijkt mij ook inderdaad. De kweker geeft aan dat het zo lang niet zal duren. Maar van eigen arts krijg ik juist de info dat men meestal wel een tijdje zoet is de bacterie uit het bestand te krijgen. Dank je voor je aanbod, maar ik heb gereserveerd voor een andere kleurslag met een specifiek geslacht. Iig bedankt voor je reactie!

@Lin Bedankt voor je reactie! Tam maken doet deze kweker niet vanuit het idee dat het valkje evengoed aan de nieuwe eigenaar moet wennen en er derhalve geen garantie op het handtam maken gegeven kan worden. Op zich geen probleem, maar nu het valkje wss pas veel later mee mag, zie ik het eigenlijk niet zo zitten.  Ook de nasleep van de bacterie baart mij zorgen. Een huisdier wat ziek wordt daar zorg je uiteraard voor, maar een huisdier dat al verzwakt is wil ik het beestje én mezelf niet aandoen.


Je weet dat het geen bacterie is?
En wie is de eigen arts en de behandelend arts?

Groetjes,
Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!




Jantien81

@Lin Daar zat ik zelf ook aan te denken. Is met de kweker wellicht ook goed te bespreken, maar was intussen even benieuwd naar ervaringen en of tips van anderen. Dus bij deze, bedankt!

@Caroline Ik weet dat het geen bacterie is, maar ze hebben het nou éénmaal zo genoemd ;)
Beide artsen zijn erg bekwaam en betrouwbaar. Echter de één behandelt de valken en de ander spreekt meer uit eigen praktijkervaring.  Vandaar dat ik mij afvroeg of er mensen zijn die ook een jonkie hebben gehad die behandeld is voor de mega bacterie en wat hun ervaring met het verdere verloop vd gezondheid is.