28 maart 2024, 12:10:05

Verse valkjes, verse eigenaren

Gestart door BollieEnMarv, 1 mei 2019, 21:05:34

« vorige - volgende »

BollieEnMarv

Hallo allemaal.
Ik en mijn vriendin zijn kersverse eigenaren van (nu 11 weken) oude valkparkietjes, vooralsnog niet 100% zeker wat de sexen zijn.

Wij hebben samen al wel het een en ander gelezen over vogels, parkieten, valkparkieten, omgang, etc etc. alleen blijven we momenteel uiteraard nog heel onervaren en onwetend.

Nu hebben wij deze valkparkietjes pas een weekje, en misschien willen wij te graag maar sommige dingetjes zijn lastig te peilen:

1: Bijvoorbeeld als de valkparkietjes aan het ruziën zijn, dit is niet echt hele heftige ruzie maar omdat ik niet zo goed weet hoe en wat vind ik het wel vervelend om te zien. ze pikken naar elkaar, lopen een beetje te wapperen met hun vleugeltjes en ze maken een soort schreeuwend geluid, maar niet heel hard.

Ruzie: hoe ga je hiermee om?

2: De één (Marv) is best wel chill, 9/10 keer wilt hij/zij wel aangeraakt worden, stapt op je vinger en luistert ook wel redelijk goed af en aan. Bollie daarentegen luistert veel slechter/niet. In huis hebben wij een gordijnroede waar ze op vliegen als ze de kooi uit mogen en zodra ze daar een kwartiertje hebben gezeten willen ze beide niet meer luisteren en ook niet meer aangeraakt worden of op de hand/vinger.

Betreft het oppakken/terugzetten in kooi: als ze niet willen, moet je dan blijven proberen met je vinger/hand om ze erop te krijgen? of worden ze dan juist geirriteerd en uiteindelijk luisteren ze helemaal niet meer? of moet je ze na 1-5 keer proberen gewoon pakken en in de kooi zetten met beide handen?

Ik hoop dat mensen begrijpen dat wij nog niet zo heel veel weten over vogeltjes en de leuke valkparkietjes.

daarnaast hoop ik ook dat er goede tips en tricks zijn!

graag hoor ik van jullie allen..

Lin

Welkom!

Qua kibbelen zal je dat nog wel enkele maanden houden. Ze moeten toch wennen aan elkaar. Maar heb je misschien een foto van ze? Want soms worden vogels als jong verkocht terwijl ze veel ouder zijn.

Had je het tam maak stappenplan al gelezen? Als dit niet echt lukt in de kooi dan omste beurten in de kooi tam maken of dit proberen in een kleinere ruimte.

Geef ze ook altijd wat lekkers als je iets wilt van ze. Twee tegelijk tam maken is ook moeilijker dan per stuk. Het kan wel maar is een stuk lastiger. Blijf doorzetten met terugzetten en dat is juist het moment om dat met iets lekkers te doen. Zeker niet gaan pakken met je handen. Neem anders even een stok zodat het minder eng voor ze is.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)