Valkparkietje (handopfok) met volle krop

Gestart door Afiox, 22 april 2019, 07:47:07

« vorige - volgende »

Afiox

Lieve valkparkietjes liefhebbers,

Ik heb een vraag maar zal eerst even het een en ander uitleggen.
Heel stom en naief hebben wij een kweker op zijn woord geloofd dat het echt beter is om je baby valkparkiet uit het nest te halen en deze met de hand groot te brengen omdat ze dan tammer worden. Dus hebben wij bij deze man een valkje gekocht. Hij adverteerde dat de valk 4 weken oud was maar eenmaal thuis kregen wij argwaan en hebben wij nog eens opgebeld en gevraagd naar de geboortedatum. Foute boel, de valk bleek pas 2,5 week te zijn. Ik ben (stom achteraf) toen pas heel goed op dit forum gaan kijken en mij heel goed gaan verdiepen in de voeding en alles wat hij zei klopte niet met wat jullie zeggen (hij zei max 15cc per keer, en nog meer van zulke zaken).
Gelukkig heb ik nooit zoveel gegeven maar de ellende begon toen ik zag dat de valk zijn kropje niet leegde. Ik heb deze uiteindelijk leeg gemasseerd (dus valk laten overgeven) en uiteindelijk heb ik gister de valk met spoed naar de faculteit diergeneeskunde in Merelbeke gebracht. De professor ging hem daar onderzoeken, medicatie toedienen en nam hem mee naar huis zodat hij er bovenop kon zitten. Ze gaf aan dat de prognose meestal niet goed is bij een krop die niet leegt, maar dat ze eerst moest onderzoeken waarom die niet leegt. Wel vond ze (en wij ook) de valk nog heel goed, vrolijk, fluit, ontwikkeld goed (elke dag) met vleugels uit gaan slaan, krijgt veren, gaat al op zoek naar zaadjes (heb ik niet aangeboden hoor) en hij kakt nog altijd goed (niet zwart).
Na een heel lang verhaal is mijn vraag aan jullie: hoe groot schatten jullie de overlevingskansen in? Ik zit terwijl ik dit typ alweer te huilen, want man man wat hecht je je snel aan zo'n beestje!
Ik wil hem echt niet kwijt, en wat ben ik boos op mijzelf dat ik de valk weg heb genomen van zijn ouders door bij die kweker te kopen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Liefs een verdrietige en zenuwachtige Femke

carco

Ik zie dat je uit Belgiƫ komt? Daar is handopfok nog steeds heel normaal.
Dat de krop niet leegt, kan ook bij jongen voorkomen die door de ouders groot gebracht worden. Meestal komt dit door gisten, schimmels.
Hoe leegt hij nu dan? En in hoeverre leegt hij niet?
Wat voor medicijnen heb je mee gekregen?

Groetjes,
Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Afiox

Hoi Caroline,

Ja klopt, wij wonen sinds 3 jaar in Belgie.
Het valkje is nog steeds opgenomen (maar ivm pasen heeft de prof hem mee naar haar huis genomen om er meer bovenop te kunnen zitten).
Ik weet dat ze een swap ging nemen van de krop en verder primperan ging geven en afhankelijk van de onderzoeken ging behandelen. Ze zou ons vandaag bellen indien het slechter met hem ging (tegen het sterven aan) of als hij ineens spectaculair vooruit ging. Ik ben nog niet gebeld, dus ik hoop dat we gestaag vooruit gaan. Morgen gaat ze met haar collega's vam de universiteit overleggen en dan wordt er verder een plan gemaakt. Tot die tijd blijft hij iig opgenomen.
Ik vroeg me eigenlijk gewoon af, in hoeverre is het realistisch om hoop te hebben aangezien hij nog zo actief was, of kan ik beter uitgaan van het ergste?
Alvast bedankt

carco

22 april 2019, 14:26:05 #3 Last Edit: 22 april 2019, 14:28:21 by carco
Primperan is tegen misselijkheid, dat zal niets tegen de krop doen.
Hij is dus opgenomen?
Daarom vroeg ik in welke mate hij niet leegt en de medicijnen.
Als hij een kropverlamming heeft schat ik de kansen niet hoog in.
Maar als hij met medicijnen wel leegt, dan denk ik eerder aan nystatine oid , dan kan het wel goed komen.

Groetjes
Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!




Afiox

Gister wist ze niet direct waarom hij niet leegde, daarom die kweek van de krop om te kijken of er geen schimmel zat, want dan ging ze idd nystatine geven. Primperan stimuleert toch de maag tot lediging. Ze zei ook dat ze ging kijken of het met medicijnen wel zou lukken. Indien niet zag ze het somber in. Maar ze heeft nog niet gebeld vandaag, dus geen bericht goed bericht denk ik dan maar?
Ik zal hier iets plaatsen als ik meer weet.
Het is lief dat je mee denkt.

Lin

Ach wat spijtig maar heel goed dat je nu informatie opzoekt en vraagt. Caroline weet veel over valkparkieten en heeft je al veel reacties gegeven. Ik wens je veel succes, jammer dat andere kwekers niet eerlijk zijn over de leeftijd en je niet verder helpen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

Citaat van: Afiox op 22 april 2019, 14:35:53
Gister wist ze niet direct waarom hij niet leegde, daarom die kweek van de krop om te kijken of er geen schimmel zat, want dan ging ze idd nystatine geven. Primperan stimuleert toch de maag tot lediging. Ze zei ook dat ze ging kijken of het met medicijnen wel zou lukken. Indien niet zag ze het somber in. Maar ze heeft nog niet gebeld vandaag, dus geen bericht goed bericht denk ik dan maar?
Ik zal hier iets plaatsen als ik meer weet.
Het is lief dat je mee denkt.


Nystatine had ze beter gelijk al kunnen geven? Dit kan absoluut geen kwaad, is veilig en kan niet overgedoseerd worden. Dat dit niet gelijk opgestart is?
Primperan is geloof ik hetzelfde als metocloral zie ik, dus zou inderdaad ook iets moeten doen tegen het legen.

Al iets gehoord inmiddels?

Groetjes,
Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Afiox

Ik heb net gehoord dat het valkje deze morgen is overleden.
We gaan vanmiddag naar de faculteit om hem op te halen en te horen wat hun behandeling is geweest en of ze nog iets hebben gevonden.
Ben er ziek van.

carco

Wat ontzettend vervelend.
Heel veel sterkte.

Groetjes
Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!




Afiox

Dankjewel. Ooit wil ik na dit te verwerken wel een nieuwe, maar noooooit meer een handopfok! Vreselijk dat dit hier niet is verboden!!

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)