28 maart 2024, 15:27:05

Popje is geobsedeerd?

Gestart door xxcait3, 3 februari 2019, 23:11:43

« vorige - volgende »

xxcait3

Hallo,
Ik en mijn vriend wonen part-time samen waarbij we sinds juli 2018 2 valkparkieten hebben. Het zijn een popje (Dora) en een mannetje (Gary) en beide van het jaar 2018. Dan nu het probleem:
Gary komt uit een dierenwinkel vandaan en Dora bij een kweker uit een buitenvoileré. Gary hebben wij eerst handtam gemaakt voordat Dora geïntroduceerd werd, ook ivm quarantaine periode. Ondanks dat Dora wat moeilijker handtam te maken was hebben we ze na een aantal weken bij elkaar gezet. Doordat Gary nu het voorbeeld gaf was Dora redelijk snel handtam. Het duurde even voor Gary Dora mocht kriebelen en leek het een super koppeltje te zijn. Sinds een aantal maanden, en waarschijnlijk wat voortrekkerij van mijn vriend richting Dora toe, is Dora heel erg gefocust op mijn vriend. Dit uit zich in als ze in de kooi zitten dat als mijn vriend de kamer uitloopt Dora enorm gaat schreeuwen en hysterisch door het hok gaat springen. Ook als mijn vriend gewoon in het zicht zit heeft Dora momenten dat zij hem heel erg in de gaten loopt te houden en daarbij ook gaat schreeuwen en zenuwachtig heen en weer rennen. Uit het hok MOET Dora bij mijn vriend zitten, zolang hij de kamer uit is vind Dora het ook prima om bij mij te zitten, maar zodra ze hoort dat hij in de buurt is begint ze met rondvliegen om weer terug te komen bij hem. Dora kriebelt Gary wel, maar als Dora kriebels wilt van Gary hapt hij haar weg. Als ze elkaar niet zien roepen ze elkaar wel altijd. Gary vertoont wel macho gedrag richting Dora en heeft er ook al een paar keer erop gezeten. Als Dora gaat vliegen spoort ze Gary ook vaak aan om mee te vliegen, door op hem af te vliegen, naast hem te landen en weer weg te vliegen of hem simpelweg meetrekken. Qua gedrag merk je duidelijk dat Dora gewend is om veel in beweging te zijn en vliegt ook vaak door de huiskamer. Gary zit bij iedereen zolang hij Dora kan zien en horen en vliegt een stuk minder. We willen ze beide niet kortwieken omdat ze bij ons de mogelijkheid hebben om langere periodes door de woonkamer te vliegen. Mijn vriend heeft al een poos een verbod gekregen (van mij) om Dora te kriebelen, maar het gedrag wordt niet minder.
Wij zitten dus een beetje met de handen in het haar, omdat aan de ene kant vertonen beide vogels interesse in elkaar, maar aan de andere kant lijkt Gary Dora een beetje zat te zijn (mogelijk omdat Dora meer met mijn vriend bezig is).
Zelf ben ik dierverzorger/paraveterinair en was dus al zelf al een beetje aan het brainstormen om dit gedrag "af te leren". Zelf dacht ik dat, omdat het probleem lijkt te zijn dat Dora mijn vriend steeds boven Gary verkiest, het zou helpen dat beide vogels voor een periode bij mijn vriend worden weggehaald. Dan zouden ze bijvoorbeeld voor een periode bij mij thuis staan, waar mijn vriend bijna niet komt. Omdat we maar de helft van de week samenwonen zijn er dagen dat het niet anders kan dan dat mijn vriend de vogels aandacht geeft, dat is nu alleen eruit halen en meenemen door het huis.
Ik zou graag willen weten wat jullie denken, de kwekers hebben niet veel ervaring met binnenvogels en van de dierenwinkel krijg ik geen bericht terug.

Bosje

Beiden zijn van mid 2018 en dus nog jong, echt interesse in elkaar moet nog komen. Ik zou het negatieve gedrag zoveel mogelijk negeren, niet toegeven aan roepen of andere dingen. Ook zou ik het mannetje juist meer aandacht geven als het popje als ze eruit zijn, sterker nog... popje negeren! Ze beide in een andere ruimte zetten zou misschien nog het verstandigst zijn zodat ze zich op elkaar kunnen richten in plaats van op de mens.