28 maart 2024, 14:27:10

Valkje 11 weken komt maar niet aan

Gestart door Yannick10012, 17 januari 2019, 12:07:18

« vorige - volgende »

Yannick10012

Onze jonge valk van 11 weken lijkt maar niet aan te komen. Aloy weegt op dit moment 79 gram, eet alles wat op zijn/haar pad komt (geen fruit of groente) maar wel maar hele kleine beetjes. Ik vraag me af hoe we het gewicht wat omhoog kunnen krijgen.

Toevallig viel het plastic bekertje waar we Aloy pap mee voerde om en hij/zij probeerde er gelijk van te "eten". Zouden we terug over moeten gaan op pap?

De ontlasting is wel wat donker van kleur en ik denk ook dat dit vanwege te weinig voedingsstoffen is.

Lin

Kan je een foto plaatsen? Geef hem geen trosgierst maar gewoon zaad. Weeg hem even of ie afvalt.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Yannick10012

Ik zal morgen even een foto plaatsen, de foto's via de website plaatsen is niet te doen vanwege de maximale grootte ::)

Het gewicht schommelt tussen de 84 en 79 gram (op moment van typen 83 gram dus 4 gram erbij sinds vanmorgen).

Lin

Het gewicht is erg laag. Hoeveel gram zaad krijgt ie per dag en gaat alles op? Als dat helemaal goed gaat dan kan je meer groente en beetje fruit toevoegen. En ook weer af en toe trosgierst rn zonnepitten.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

Zo laag is het gewicht nu ook weer niet hoor.
Soms worden ze gewoon niet zwaarder. Vertrouw je de ontlasting niet dan deze in ieder geval laten onderzoeken.

Groetjes,
Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Yannick10012

De zak van het voer was helaas al weggegooid, helaas geen foto.

We zorgen er voor dat het bakje altijd gevuld is en gooien het resterende weg als er te veel schillen in liggen. De ontlasting is nu weer aan de groene kant gelukkig maar het gewicht is weer terug op 80.

Wel is Aloy nu weer druk bezig met eten dus ik weeg zo weer een keer om te checken.

Ik krijg het idee dat de grotere zaden in het voer net iets te hard zijn om kapot te krijgen, ik zal ze vijzelen om te zien of dat helpt.

Groente en fruit eet ie helaas nog niet, we zetten het wel iedere dag in de kooi om het te laten wennen, soms een kleine knabbel eraf maar dit is vrijwel nihil.

Yannick10012

Even een update over Aloy:

We hadden besloten om toch even naar de VA te gaan (seghwaerts) om hem/haar volledig na te laten kijken.

Volgens de VA was het gewicht prima in orde en kon dit zodanig fluctueren. Wel had Aloy een bloedveer, zit ie in de beginnende rui en zaten er te veel bacteriƫn in de ontlasting.

Op advies van de VA nu voorlopig iedere dag eivoer geven, water met appelazijn (1,6 ml op 100 ml water) en geven we nu pallets als hoofdvoer en zaden als bijvoer. De bloedveer was volgens mij afwachten. 

Lin

Opvallend advies elke dag eivoer. Heb je wel een overstapplan meegekregen om hem pellets te laten eten? Als hij dit niet gewend is eet hij dit nl niet voldoende. Op welk schema zit je nu?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Yannick10012

We hebben verder niets meegekregen behalve het "recept" voor water met appelazijn. Omdat Aloy in de beginnende rui zit raadde ze aan Aloy elke dag van eivoer te voorzien om op krachten te komen.

We zien wel dat hij/zij nu afwisselend de pellets en zaden eet, dus verhongeren doet Aloy zeker niet! Gewicht blijft nu zo rond de 80 gram hangen, ook geen extreme fluctuaties meer in het gewicht.

Lin

Als ie zelf kiest is het prima. Dan kan je het zo laten. Wat is het idee achter eivoer elke dag? Fijn dat het goed gaat!


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Yannick10012

Volgens de VA was het eivoer belangrijk voor de rui goed door te komen (althans zo heb ik het begrepen). Ik begrijp uit uw reacties dat iedere dag eivoer vrij opmerkelijk is, wat zou u aanraden?

Lin

Voor een korte periode is het prima hoor. Lsngere tikd kan tot schade leiden als er veel van gegeten wordt.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Yannick10012

Oh nee, het is inderdaad op de korte termijn!