28 maart 2024, 21:10:33

Nestdrang? Hormonen?

Gestart door pacoeva, 21 januari 2020, 10:20:13

« vorige - volgende »

pacoeva

Hallo iedereen,

Vannacht was ik een beetje geschrokken omdat mijn valkparkiet pop om 3 uur nachts opeens in beweging was. Ze ging naar de bodem van de kooi om daar "op nest" te gaan zitten (in de hoek gewoon met haar staart omhoog tegen de zijkant) blazend en daarna met paargeluiden. Ze is hier de hele week al een beetje mee bezig (overdag) maar deze keer omdat het nachts was dacht ik dat ze misschien legnood had. Nu overdag ben ik van dat idee afgestapt omdat ze gewoon normaal doet, rondvliegt en kriebels vraagt.

Ze heeft denk ik wel serieus last van hormonen en ik weet niet hoe ik dit moet verhelpen. Ik heb ook een valkparkiet man, die soms ook nest gedrag vertoont.. Nu zijn ze zeker geen koppeltje dus bevruchtte eieren gaan er niet komen. Ze heeft ook nog nooit een ei gelegd (is dat normaal?). 

Wat kan ik doen dat de hormonen weer een beetje dalen en ze niet steeds de drang heeft een nestje te maken? Of is dit normaal en kan dit geen kwaad voor de gezondheid en zeggen jullie lekker laten gaan?

Alvast heel erg bedankt!

Eva


pacoeva

Oke HELP ik denk dat er misschien toch een ei in zit.. Ik heb eventjes gevoeld (voor hoever dat kan) en in vergelijking tot mijn andere vogel (is wel een man dus misschien is het sowieso anders) is het wel een beetje hard en dik.. Moet ik met spoed de dierenarts bellen of bezoeken of nog even een dagje afwachten? Ze vertoont geen ziek gedrag.

Lin

Als ze alert is dan hoef je je geen zorgen te maken. Als ze gaat slapen en niet reageert op je dan is er wel actie nodig. Dan moet ze warm gezet worden en kan ej wat slaolie op haar cloaca smeren. Maar dat is nu niet nodig. Als je geen jongen wilt ga dan wel even op zoek naar nepeieren die kan je dan direct gebruiken door de echte eieren hiermee te vervangen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)