29 maart 2024, 06:18:22

Dwangmatig plukgedrag

Gestart door Jeanine94, 27 oktober 2018, 11:26:48

« vorige - volgende »

Jeanine94

Beste allemaal,

Ik heb al een tijdje een probleem met de tamme valkparkiet (Rocco) van mijn vriend. Ze vertoont problematisch plukgedrag. Zij is overdag samen met mijn valkparkiet (zitten niet in dezelfde kooi) en ik laat ook altijd de radio voor ze aan. Als ik thuis ben mogen zij er altijd uit. Mijn valkparkiet plukt niet aan zijn veren.

Rocco heeft van kleins af aan al moeite met de rui. Het plukken is denk ik begonnen toen zij rond haar 2e-3e jaar een pen had op haar rug die haar dwars zat, dat is gaan jeuken, en door het vele verzorgen is dit een wondje geworden. Hiervoor zijn wij een paar keer langs de dierenarts geweest die een antibioticacuur heeft voorgeschreven. Het wondje ging weg maar het plukken niet. Ik heb voer van Harrison geprobeerd maar dat weigert ze (ze zit al ongeveer 3 jaar op een mix van zaden). Wel eet ze graag nutriberries. Ze krijgt af en toe van mij appel (daar is zij gek op). Ze heeft elke dag vers water en ik heb een sepia in de kooi hangen. Schelpen zitten door de bodembedekking heen. Ook ga ik zo'n 1keer per week met haar douchen. Ik heb verschillende soorten van verrijking geprobeerd zoals active foraging, maar daar was ze niet echt in geïnteresseerd.

Vooral tegenwoordig heb ik echt het gevoel dat het plukken een beetje dwangmatig is geworden: zij bijt eerst een paar keer in een speeltje en daarna valt zij haar rug aan (dit gaat altijd in die volgorde). Vaak als zij dan haar veren zo agressief verzorgd, maakt ze geluiden die erop lijken dat ze pijn heeft. Daarna is zij vaak vrolijk en een beetje druk (net alsof het oplucht / alsof ze verslaafd is aan het plukken). Mijn vriend wilt dat ze haar kraagje om houd, ze is hier aan gewend en het voorkomt dat ze veel schade kan maken. Maar ik vind het geen oplossing voor het probleem.

Daarom vroeg ik mij af of jullie mij misschien konden helpen. Misschien dat jullie er ervaring mee hebben? Iets dat in een vergelijkbare situatie heeft geholpen?

Ik hoor graag van jullie,

Jeanine


Lin

Heb je een foto? Misschien is het juist dat je teveel doucht? Wisseling van speeltje al gedaan? Heeft ze trouwens genoeg om aan te knagen? Dus wat riet, verse takken of sloopspeelgoed? Heb je wel een overstapplan gebruikt toen je wilde overstappen naar pellets?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

Ben je naar een dierenarts of vogelarts geweest?
Stel nl dat het een schimmel zou zijn, dan heeft antibiotica niet zo veel zin om te geven.
Het zou ook een verkeerde haarfollikel zijn waardoor de veren op die plek niet goed terug komen.

Groetjes,
Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Jeanine94

Hier zijn wat foto's. Het is overigens lang niet meer zoals op de foto, dit was op het ergste moment.



@ Lin: Ze heeft wel wat speeltjes om aan te knagen, ik kan riet/verse takken ook nog proberen :D. Waar kan ik dit (veilig) vandaan halen? En hoe vaak raad je me aan van speeltje te wisselen? Ik doe dit nu denk ik ongeveer 1 keer per 3 maanden.
Ik heb wel een bijgevoegd plan van Harrison geprobeerd. Volgens mij mocht ik dan alleen 's avonds haar eigen voer geven, en steeds korter, als ik mij dit goed herinner.

@ carco: Toen de wond zo erg was als op bovenstaande foto was ik inderdaad naar een vogelarts geweest. Hij heeft alleen nooit een veer getest op schimmel. Wel dus de antibiotica. Toen dat niet hielp was zijn vrees dat het gedragsmatig was, en gaf hij ons tips om haar overdag bezig te houden met voer, speeltjes, etc. En de verkeerde haarfollikel kan ook nog.. het is wel altijd dezelfde plek waar ze plukt.

Lin

Speelgoed van back zoo nature zijn altijd wel vindingrijk. En anders kan je ook kijken wat je zelf kan maken met wat karton en kruk. Ik heb zelf een rietmat waar ze graag aan knagen maar dat is wat te groot voor bij jou denk ik  :laugh: Ga iig niet elke dag douchen dat is wat te vaak.

En betreft pellets weet ik dat schema niet. http://www.koppiekrauw.com/Papa-kennis/pape-voeding/pape-voeding-omzetten.htm hier staat ook een schema maar doe dat wel op de soft manier. En geef dan 75 % pellets en de rest groente fruit.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)