28 maart 2024, 13:25:15

bevrucht of niet bevrucht

Gestart door Moris, 26 april 2004, 00:09:44

« vorige - volgende »

Inger m

26 april 2004, 11:06:30 #15 Last Edit: 26 april 2004, 11:09:37 by Cinnamon_valk
Hoi Tara en Moris,
Ik heb even wat opgezocht over eitjes en het is vooral in de eerste twee weken belangrijk dat ze goed verwarmd blijven, daarna is het minder erg als de eieren een langere periode verlaten worden vgl dit stukje:

Cold temperatures or a chilled egg almost always results in the death of the embryo in the critical first two weeks of incubation.
One of the problems encountered with inexperienced or immature hens is that they will come off the eggs at a critical time in the incubation of the eggs, allowing them to become cold or chilled. When this happens in the first two weeks, the embryos stop developing and this results in dead in the shell chicks. The hen will come off the eggs to eat and take care of her needs. The eggs that are left in the nest, being in close proximity to each other, will remain warm for short periods of time. It is when the hen abandons the eggs for hours at a time that there is cause for concern. After the first two weeks variations in temperatures seem to have less negative effects on developing embryos.

bron: http://www.birdsnways.com/wisdom/ww61e.htm

Moris, ik zou proberen de eitjes te schouwen en kijken hoever ze zijn. Dan kun je ze later nog eens schouwen en kijken of de eitjes zich nog blijven ontwikkelen. Anders kun je het beste nog de broedperiode afwachten.


gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik weet niet waarom ze het doen. Maar mss "voelen" ze dat de eitjes moeten uitkomen, alhoewel me dat onwaarschijnlijk lijkt. Het zou ook sterk zijn dat het door de werken ana het huis komt. Ik maak mijn voliere net zo vrolijk schoon als dat er geen enstjes zijn, en de meeste valkjes komen niet eens kijken. Komen ze er dan toch af, dan zijn ze er meestal snel terug op.

SDC:D

Moris

Hallo,

de nest is spijtig genoeg toch mislukt, maar mag ik de nestblok laten hangen om nog eens te proberen of niet?

Groetjes

Paul

Hoi Moris,

Jammer dat het mislukt is maar het volgende nestje zal wel weer beter gaan.
Als dit hun eerste nest is dit jaar kan je gewoon het broedhok laten hangen.
Twee nestjes mogen ze in elk geval hebben in een jaar en drie gaat ook nog wel maar daarna moet je ze zeker een grote rustperiode geven.
Veel succes met je volgende nestje.

Groetjes, Paul

Moris

mijn valkparkieten zijn al aan een volgend nestje begonnen,er liggen nu 2 eitjes,1 van vrijdag 7 mei en 1 van vandaag 9 mei.er zullen er nog wel volgen,maar ik zou graag weten na hoeveel dagen ik kan zien dat ze bevrucht zijn,en ook wanneer ze moeten beginnen broeden,ze zijn nu al wel veel in de nest,de pop blijft er snachts bij,de man in de dag,maar toch zie ik ze soms samen eventjes gaan eten,is dit normaal?groetjes moris.

Tara

Hoi Moris,

hier zie ik dat soms al met 3 dagen, maar soms zie ik het nog niet eens met 6 dagen, dus met een week kun je zeker zien per ei of het bevrucht is of niet.

Verder heb ik een koppel dat meteen vanaf ei 1 begint te broeden, een koppel die vast broedt vanaf ei 2 en een koppel die pas begint te broeden wanneer ze zijn uitgelegd, dus da's afwachten ook.

Groetjes, Tara

Moris

hoi tara,
bedankt voor de reactie,maar ik heb nog 1 vraagje,moeten ze eerst broeden voor dat ge kunt zien dat ze bevrucht zijn,of kan dat vroeger,en kan dat geen kwaad dat ze zo vlug terug eitjes heeft gelegd,is er veel kans dat dit nestje weer mislukt,want dat zouden we erg vinden,het is wel hun laatste nestje dit jaar.

groetjes moris

Tara

Hoi Moris,

wel, je ziet dat pas na enkele dagen broeden, dus zolang niet wordt gebroed, kun je ook niks zien. Het is niet erg op zich dat ze weer een nestje hebben, 2 na mekaar kan perfect.

De kans is nu wat groter dat ze blijven broeden, ik had ook een koppel die vorig jaar nestjes in de steek liet, en heb ze nog 1 kans gegeven en het gaat prima tot nu toe, dus ervaring kan ook veel helpen :-).

Groetjes, Tara

Moris

hoi tara

bedankt voor de uitleg,nu weten we al weer wat meer,en we laten later in de week nog iets van ons weten,we hopen dat we dan goed nieuws hebben over onze valkjes,we hopen dat ze dan nog eitjes bij heeft,en dat ze allemaal bevrucht zijn,tot dan.

groetjes moris

Paul

Hoi Moris,

Als de eitjes net gelegd zijn is de ontwikkeling van het jong nog niet echt begonnen.
Je kan een eitje dan ook rustig 2 weken buiten het broedhok in huis leggen zonder dat het een probleem geeft.
Dan kan het dus nog steeds uitgebroed worden.
Als ze eenmaal gaan broeden mag dat proces niet te lang onderbroken worden.
Dan begint de ontwikkeling van het jong en na 3 a 4 dagen zie je rode aders in het eitje verschijnen.
Een week later zie je echt het jong al zitten als je goed kijkt.
Dat de ouders er soms om te eten af zijn kan geen kwaad als het maar niet echt heel erg lang is.
Zijn ze er uren vanaf is dat zeker niet goed.
Zeker de eerste twee weken moeten ze regelmatig broeden dat is de belangrijkste periode voor het ei.
Ook de jongen moeten ze warm houden als die geboren zijn en die moeten dus niet de hele nacht koud liggen bijvoorbeeld.
Als de jongen twee weken zijn zullen de ouders er amper meer op zitten omdat de jongen zichzelf dan warm kunnen houden.
Dat je valkjes zo snel weer eitjes hebben gelegd zegt niks over de kwaliteit van de eitjes die kunnen prima zijn.
Alleen als een popje eitjes blijft leggen kan ze daar wel uitgeput van raken.
Soms leggen ze meer dan 10 eitjes achter elkaar dat is zeker erg uitputtend voor het popje.
Succes met je nestje en laat ook even weten hoe het afloopt.

Groetjes, Paul

Moris

 hoi paul

bedankt voor de informatie,we houden jullie zeker op de hoogte,we denken dat het nu misschien wel zal lukken,ze zitten veel in de nest,de pop blijft er snachts bij,en in de dag wisselen ze af,maar ze gaan soms nog samen eten dus denken we dat ze nog niet aan het broeden zijn,we verwachten morgen een 3 de eitje,hopelijk komt alles nu in orde!tot later.

groetjes moris. :D

Moris

hoi

vandaag lag het 3 de eitje in de nest,en ze zijn ook beginnen broeden,ze wisselen mekaar af,en snachts zit de pop erbij.wanneer kunnen we nu zien dat ze bevrucht zijn?is het misschien het beste dat we wachten om te kijken tot er geen eitjes meer bijkomen,of mag dat vroeger,we laten ze wel graag zoveel mogelijk met rust,want we hebben wat schrik dat het weer zal mislukken.

groetjes moris  :)

Tara

Hoi Moris,

ik begin te schouwen na zo'n dag of 4, er komen dan meestal nog eitjes bij hier, dat kan geen kwaad hoor, hier zeker niet. Maareh .. Vaak zie je dan nog niks, bij het eerste eitje zie ik altijd maar iets na zo'n dag of 6 broeden, maar dan gaat het veel sneller, ik zie soms al een eerste teken van bevruchting na 2 dagen broeden bij de volgendkomende eitjes, dus ik zou als ik jou was eens kijken met een dag of 6, panikeer nie als je nog niks ziet, want dat kan volkomen normaal zijn :).

Groetjes, Tara

Moris

11 mei 2004, 18:12:49 #28 Last Edit: 11 mei 2004, 18:13:33 by Moris
hoi Tara,

Bedankt voor de informatie, we zullen binnen enkele dagen eens schouwen, we houden jullie zeker op de hoogte!

Groetjes Moris

Moris

Even een héél andere vraag:

we hebben over 2 weken een valkparkietje van 4 weken gekocht dat we nog zelf voeden, alles ging goed tot vanmiddag. Hij heeft zijn voeding nog goed aangenomen, en daarna zat hij stilletjes in een hoekje en had weinig evenwicht, hij zit nu te slapen wel met zijn kopje tussen zijn veren. Maar we vinden dat hij raar doet. Weet iemand wat dat kan zijn?  :-[

Groetjes Moris