19 april 2024, 07:53:31

bevrucht of niet bevrucht

Gestart door Moris, 26 april 2004, 00:09:44

« vorige - volgende »

Moris

ik heb 5 eitjes, maar ik twijfel of ze zullen uitkomen want gisteren nacht heeft het koppel de nest verlaten, maar deze morgen zaten ze er terug in. Kan dat gevolgen hebben. Het is wel hun derde nest al maar het is de eerste keer dat ze zoiets doen.  :-[

Moris

Het eerste eitje werd gelegd op 5 april, dus we verwachten de vogeltjes normaal in het kort. Ze hebben wel altijd gebroed tot gisteravond.

giovanni

hellow

jmr dat ze gestopt zijn :-/. Zijn ze er heel lang afgeweest ofniet? Ben je zeker dat ze bevrucht waren? Als je met een lampje erover schijnt, moet je adertjes zien, ander zijn ze niet bevrucht.

hopelijk komt het goed

grtjs

Moris

we weten niet hoe lang ze er zijn af geweest, maar vandaag hebben ze heel de dag verder gebroed en ik weet niet zeker of ze alle vijf bevrucht zijn, maar van ééntje ben ik zeker. Is er nog hoop?

giovanni

jah, dan is het gwn afwachten hè  :-/
Als ze er niet te lang afgeweest zijn, is er nog hoop ja.
Het zal nog ff wachten worden dan.
Hopelijk komen ze nog uit :)

grtjs

Moris

We zullen nog enkele dagen wachten als er dan nog geen teken van leven is wanneer haal ik dan best de eitjes weg, want als de eitjes niet bevrucht zijn blijven ze dan ook broeden en kan dat dan geen kwaad?

giovanni

het verzwakt ze wel, dus het beste is dan om bv iedere dag 1tje weg te nemen

Maar hopelijk is er nog hoop ;)

grtjs

Moris

Ok heel hartelijk bedankt voor de informatie en ik laat nog wel iets horen op het einde van de week hopelijk komt het nog goed!!
Bedankt.

Tara

Hoi Moris,

wat sneu zeg, dat ze het nest hadden verlaten, hier is dat ook al eens geweest, een hele nacht niet gebroed hier ... En de dag die volgde weer erop ...

Nou, een bevrucht eitje kan maximaal 20 minuten zonder warmte, is het langer geweest dan dat denk je?

Als 1 eitje zeker bevrucht is, kan dat bijvoorbeeld het derde eitje zijn, en daarmee dat het eerste (die mss onbevrucht is) en het tweede nog niet uit zijn gekomen, want met 5 april zou er toch al een jonkie moeten zijn (eerste en eventueel tweede).

Laat ze nog een weekje liggen, en schouw dan eens, je weet wel, met een lampje ... Zie je beweging, of niet, als je beweging ziet in een eitje, laat je die best nog liggen, vaak zie je ook geen beweging, en leven ze nog, maar als een jong dood is, kun je een bloedring zien, of een bedorven eitje.

Je haalt ze best om de dag een per een uit dan.

Groetjes, Tara

Moris

hoi Tara

We weten echt niet hoe lang ze er zijn af geweest, maar we zullen uw raad volgen en deze week nog afwachten. Weet jij de reden waarom ze dit doen? De twee andere nesten zijn héél vlot verlopen. Daarom vinden we het zo raar.

Alvast bedankt

Tara

Hoi Moris,

wanneer zijn de twee vorige nesten gebeurd? Want het kan zijn dat drie voor hun te veel was, en ze zijn uitgeput ...

Maar vaak zijn er ook koppels die volgens hun teveel worden verstoord, ik heb ook een koppel waar je echt niets mag doen of ze stoppen meteen.

Dit gebeurt vaker bij mensen, dat ze stoppen zonder reden, misschien hebben ze er helemaal niet lang vanaf geweest, misschien komt alles goed.

Vaak is er ook een reden waarom ze stoppen dat ze voelen dat het niets wordt, dat het in hun vermoeden te lang duurt ...

Groetjes, Tara

Moris

De eerste nest is een jaar geleden en de tweede nest is drie maanden geleden. Kan het zijn dat de twee laatste nesten te snel achtereen zijn? En terwijl ze haar eitjes van deze nest aan het leggen was is er wel een hele week gewerkt aan ons huis, kan dat de oorzaak zijn?

Tara

Hoi Moris,

ik denk dat dat wel de oorzaak kan zijn hoor, hier durf ik de volière momenteel niet schoon te maken omdat ik bang ben dat ze zouden schrikken en stoppen met broeden, er kan voor hen teveel lawaai zijn geweest, en dus dat ze niet meer wilden ...

De nestjes zijn verder niet te snel na mekaar, dus dat zal het al niet zijn hoor.

Groetjes, Tara

Moris

Ok hartelijk bedankt op het einde van de week zal ik zeker nog iets laten weten. En als het deze keer niets word dan hopen we op een volgend gezond nestje

Inger m

26 april 2004, 10:50:22 #14 Last Edit: 26 april 2004, 11:08:13 by Cinnamon_valk
Hoi Tara,

Jij schreef:
Nou, een bevrucht eitje kan maximaal 20 minuten zonder warmte, is het langer geweest dan dat denk je?

Ik denk dat de duur dat ze zonder warmte kunnen ook afhangt van de broedduur en omgevingstemperatuur. Er zijn nl vogels die een behoorlijk lange broedpauze nemen van een paar uur en dan weer verder broeden tegen het einde van de broedperiode. Hoelang ze van het nest af mogen, weet ik niet precies.

Ik maak de voliere eigenlijk net zo vaak schoon als daarvoor, alleen ben ik wat voorzichtiger rond de nestkasten. De meeste koppels laten zich niet zo snel meer verstoren als ze eenmaal broeden. Bovendien zijn ze mijn aanwezigheid gewend. Ik voer twee keer per dag, schoonmaken ook twee keer per dag en een keer per week heel uitgebreid met heet water en sop.

gr Inger

 
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.