28 maart 2024, 18:27:35

Pikt de rug kaal...

Gestart door a. bergsma, 25 augustus 2002, 17:07:02

« vorige - volgende »

a. bergsma

Onze valkparkiet pikt zijn rugje kaal. Hij zit er steeds aan. Ik heb hem al gespoten tegen vederluis of zou het iets anders kunnen zijn? Weet u waar hij anders last van kan hebben? Alvast bedankt.

Cindy

Ik weet niet of er veel speeltjes in de kooi van jullie valkparkiet zitten, en of er veel tegen hem gepraat wordt maar het kan verveling zijn, maar het kan ook een uiting van stress zijn dat heeft mijn valkje ook maar die beet zijn eigen slagpennen in het leven door, als dit het wel is kun je bij de dierenarts een soort anti-depressieva krijgen, dit is homopatisch spul en het kan dus geen kwaad voor de gezondheid van jullie valkparkiet

Ezra

Als een valkje zo tekeer gaat dat hij zich kaalplukt (of zijn pennen doorbijt) is er echt iets aan de hand. Er kunnen óf medische oorzaken zijn (ongedierte, gebrek aan bepaalde vitaminen of mineralen, huidziekte), óf psychologische oorzaken (verveling, verandering van omgeving, stress). Mijn advies: ga naar een vogeldierenarts voordat het verenplukken een gewoonte wordt. Zie ook voor uitgebreide info over verenplukken de websites na intikken van de zoekwoord "feather plucking" AND "cockatiel" in je zoekmachine.