29 maart 2024, 09:00:50

moeder gestorven

Gestart door maja, 25 april 2004, 14:02:49

« vorige - volgende »

Tara

Hoi Maja,

ik zie de foto niet, ik heb eens gekeken, en ik zie wat je misdoet.

Je hebt dus staan [ i m g ] URL [ / i m g ]

Die URL moet je veranderen naar de link waar je foto staat, je mag URL zelf niet laten staan, anders mislukt de foto.

Groetjes, Tara

Paul

27 april 2004, 05:44:24 #16 Last Edit: 27 april 2004, 05:45:36 by Paul
Hoi Maja,

Als de jongen geboren zijn kan je ze in een klein aquariumpje zetten met een warmtelamp erboven.
Leg wel een thermometer in het bakje waar ze in zitten als het te koud word is het niet goed maar te warm ook zeker niet.
Tineke heeft ze rond de 30 graden en dat is bij haar goed gegaan.
In de broedmachine is het 38 graden dus dat zou veels te warm zijn.
Het is best een hoop werk maar houd er rekening mee dat het wel fout kan gaan dan is de teleurstelling minder groot.
Als het wel lukt heb je wel hele tamme valkjes die heel aanhankelijk kunnen zijn :-)

Groetjes, Paul

maja

oke bedankt
wat leer ik toch bij! over kuikens toch, want over de volwassenen wist ik ongeveer alles
zingen jou mannetjes ook?
nog 2 weekjes en ze zouden moeten uitkomen

groetjes maja ;D

Paul

Hoi Maja,

Ik heb er hier 20 zitten en vier ervan fluiten in elk geval melodietjes en zeggen woordjes.
Ik heb het toen aan mijn eerste geleerd en de andere drie hebben het van hem over genomen.
Ze leren ook bijna niks nieuws erbij helaas.
Alleen mijn Rosella zegt nu steeds nieuwere woordjes die leert wel veel meer bij :-)
Misschien kan die dan de valkjes weer wat meer leren :-)

Groetjes, Paul

maja

bedankt
is het normaal dat bij de eitjes zo'n blaasje in zit langs de bolle kant (denk ik) als bij een kippenei dat je kookt?
groetjes
maai en co ;D

Paul

29 april 2004, 21:39:29 #20 Last Edit: 30 april 2004, 07:05:05 by Paul
Hoi Maja,

Dat blaasje is de luchtkamer van het eitje.
Dat word steeds groter naargelang het eitje verder bebroed is.
Aan het einde vlak voor het uitkomen is de luchtkamer soms bijna de helft van het eitje.
Dus als je die groter ziet worden is dat heel normaal.
Heb je al kunnen zien of ze bevrucht zijn?

Groetjes, Paul

maja

oke goed ik dacht al dat er iets mis was
ja ik heb vorige week gekeken of ze bevrucht waren en normaal gezien wel
bedankt
dag
maja

maja

nog een vraagje
Hoeveel keer moet je die kuikentjes warm water geven als ze pasgeboren zijn?
Hoelang moet die warmtelamp daar boven hangen?
bedankt
groetjes
maja en co

ps nog een 6-tal dagen! :D

Tara

Hoi Maja,

bedoel je warm water de eerste dag? Ik heb namelijk gelezen in zo'n handleiding van handopfokvoer dat dus de eerste dag alleen maar wat water moet worden gegeven.

Verder moet die warmtelamp daar zeker een langtijdig tijdje hangen, tot ze pluimen hebben zeker, dan worden ze warmgehouden door hun pluimen.

Wat leuk dat het nog maar 6 dagen is, hopelijk zal het goed lukken hoor! Je houdt ons hopelijk op de hoogte dan.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Maja,

De valkjes nemen net voor ze uit het ei komen de dooier in zich op en hebben voor ongeveer 24 uur reserve daaraan.
Dat de valkjes de eerste dag niet gevoerd worden is denk ik een misverstand.
De ouders voeren ook vaak een uur na de geboorte al de jongen.
Je moet de pap nooit naar binnen spuiten maar op het tongetje steeds een druppeltje spuiten en het jong slikt het dan zelf.
Als je een grote hoeveelheid in 1 keer naar binnen spuit kan je het in de longetjes spuiten en dan gaat het jong zeker dood :-(
Eerst moet je het jong een paar druppeltjes gekookt water afgekoeld tot 37 graden geven voor je begint met voeren.
Je kan proberen 2 uur later te gaan voeren.
Ik heb de gebruiksaanwijzing van een pak Cede daar staat wel wat bruikbaars op wat het voeren betreft.
Ik weet niet of je die al had maar je kan hem op mijn server vinden.
http://www.amsterdam.demon.nl/valkparkiet.com/gebruiksaanwijzing%20cede%20Handvoeding.jpg
Misschien heb je er wat aan er staan wel wat over het voeren bij.
Cede handvoeding pas je aan aan de leeftijd van de jongen door het met gemalen eivoer te mengen.
Nutribird is al aangemaakt en over de hele voerperiode hetzelfde.

Groetjes, Paul

maja

heel erg bedankt!
iemand zei dat je ze de eerste dag alleen maar een paar keer gekookt water moest geven, vandaar!
nog 4 daagjes en voor zo ver dat ik weet zijn de jongen nog altijd in leven, mar er kan wel een kans zijn dat ze natuurlijk niet zouden uitkomen wat zeer jammer zou zijn.
vele groetjes!

ps ik heb nog een vraagje: een koppeltje ander valken smijn ofwel zelf hun eieren ofwel andere weg. Hoe komt dat, is daar misschien een reden voor?
bedankt

Paul

Hoi Maja,

Ik ben erg benieuwd of het je lukt het moet in elk geval kunnen om ze met de hand groot te brengen.
Haal ze wel meteen uit de broedmachine als ze uitgekomen zijn want ik denk dat het niet goed is als ze daar in blijven liggen.
Wel spannend nog 4 daagjes :-)
Je kan ze soms 2 dagen van te voren al horen piepen in het ei en daarna beginnen ze de eitjes open te pikken dat duurt soms ook bijna een dag maar sommige zijn er heel snel uit.
Waarom ouders hun eieren slopen weet ik niet vaak zijn ze dan nog niet gewend aan broeden en gaat een nestje later ineens wel goed.
Je snapt soms niks van valkjes ze kunnen vreemde dingen doen.
Ik had vorig jaar erg veel last dat de jongen door een van de ouders werden kaalgeplukt en je verwacht niet dat ze dat hun eigen kleintjes aandoen :-(
Ik houd nu mijn hart vast want het koppel wat ik nu heb zitten met 2 jongen die zijn beide door hun eigen ouder behoorlijk geplukt toen ze zelf klein waren.
Men zegt dat ze dat dan ook bij hun jongen gaan doen :-(
Maar ik heb altijd vreemde valkjes dus je hebt zo maar kans dat ze het juist niet gaan doen.

Groetjes, Paul

maja

Dringend!!!
Als die kuikens uitgekomen zijn moet je ze dan vanaf de eerste dag eten geven of niet? Wat dan wel?
Bedankt

groetjes

Ps ik DENK dat er een eitje binnekort zal uitkomen, er zit een klein barstje in.

Inger m

Hoi Maja,
Daar verschillen de meningen over. Je kunt iig gekookt (afgekoeld warm) water (evt met druivesuiker) geven. Kijk gewoon hoe de jongen het doen, als ze beginnen te bedelen (zachte piepjes) geef ze dan bv eten. Ik denk zelf ook niet dat de ouders 24 uur wachten, maar ze hebben wel een reserve aan de dooierrest en moeten die ook nog verteren. (mss daarom niet gelijk heel veel).

Maar neem astjeblieft ook contact op met een ervaringsdeskundige!!! Het is niet niks waar je aan begint en er zijn zo te lezen nog wel erg veel onduidelijkheden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Maja,

in een handleiding van CéDé (handopfokvoer) staat de eerste dag afgekoeld gekookt water, hier geven ze ook meteen vanaf de eerste dag eten, sommige zeggen dat ze het niet doen, maar ze doen het meestal wel, hier hebben de jonkies vanaf hun eerste dag al een krop die ze eigelijk maar op de 2de - 3de dag hebben!

Groetjes, Tara