16 april 2024, 11:18:06

moeder gestorven

Gestart door maja, 25 april 2004, 14:02:49

« vorige - volgende »

maja

hallo,
er is niet zo lang geleden een vrouwtje gestorven bij mij ze lag met 2 eieren die er nog niet lang lagen.
Ik heb de eitjes in de broedmachine gelegd en ik zou graag wat informatie hebben over handopfok, want ik zou ze zelf proberen groot te brengen.
U zou me een enorm plezier doen als u hier zo snel mogelijk zou willen op antwoorden.
Bedankt

Speedy

25 april 2004, 16:10:45 #1 Last Edit: 25 april 2004, 16:12:10 by Speedy
Oh wat erg joh, dit is zeker niet leuk zeg.
Ze zou gestorven kunnen zijn aan legnood? ik zeg maar wat hoor, want als ze maar 2 eitjes had en opeens dood ligt, zou je zeggen dat de volgende eitjes niet door konden.
Heb je dan niks gemerkt?
Weet je zeker dat deze eitjes bevrucht zijn?
En ja hoe moet je het verder doen, het is te proberen met de broedmachine, geen idee hoe dat werkt.
Ik hoop dat je snel een goed antwoord kan krijgen van iemand.
Hand opfok ken ik alleen vanaf 4 weken, heb ze nog nooit zo klein iel te eten gegeven, dus het zal een heel geduldig werkje moeten worden.
Je hebt in ieder geval handopfok voer voor kromsnaveligen nodig van bijvoorbeeld CéDé en dan nog eivoer.

Kan iemand het beter uitleggen bij zulke pasgeborenen?
Is dit te doen zo jong?
En hoeveel voer vermengen met ?  

Veel sterkte hoor.
    Trudie

Tara

Hoi Maja,

eerst en vooral sterkte met het verlies van de moeder ...

Was er een koppeltje? Want als er geen mannetje bij was, zouden de eitjes niet bevrucht zijn. En als er een mannetje bij zat, zou je ze trouwens niet zelf moeten uitbroeden want dan zou hij dat doen.

Je kan het proberen met een broedmachine op zo'n 38-39 graden maar ik denk toch dat het niets wordt als er niet werd gepaard.

Als de eitjes toch bevrucht zijn, dan komen ze na 19-21 dagen uit, maar vaak gaan ze het niet overleven hoor, want jongen hebben antistoffen nodig :-(. Daarom raad ik het ook niet aan wat je gaat doen ...

Als de jongen zijn uitgekomen, moet je ze warm houden met een warmtelamp. De eerste dag moet je ze nog geen eten geven, pas vanaf de tweede dag. Je hebt ook een weegschaal nodig, je moet het valkje dagelijks wegen, en 10% van het gewicht moet je aan voeding geven.

Qua handopfokvoer heb je vele dingen. Vele gebruikte goederen zijn er van Nutribird A21 (nu is het Orlux) , CéDé, Kaytee, ...

Veel succes in ieder geval ...

giovanni

schijn es met een lampje erop, als je adertjes ziet, dan zijn ze bevrucht, anders niet ;)

had ze er al op gebroed?? En heb je ze onmiddelijk in de broedmachine gestopt of hebben ze een hele tijd koud gestaan?

grtjs

Inger m

Hoi,
Weet waar je aan begint als die twee eitjes uitkomen. Het is nl heel veel werk om ze groot te brengen en de resultaten zijn zeer wisselend. Bovendien gaat er zeer veel tijd inzitten.
Ik weet dat Tineke (Vanta op het forum) een paar keer jongen heeft grootgebracht vanaf dag 1, mss kun je haar een Instant Message (IM) sturen voor info?

Als er pas twee eieren liggen, waren ze ws nog niet bebroed en zijn er nog geen tekenen van bevruchting te zien (eitjes kunnen onbebroed 1-2 weken bewaard worden).
Hoelang liggen ze nu in de broedmachine?

In iedergeval succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Maja,

Zeker de eerste twee weken kosten heel veel tijd om ze groot te brengen.
De eerste 24 uur kunnen ze op de dooier teren dus hebben ze geen voer nodig.
Je moet ze wel een paar keer per dag gekookt water afgekoeld tot 30 graden in de snavel druppelen.
De volgende dag kan je met voeren beginnen.
Als het kropje vol is mag je pas weer voeren als het helemaal leeg is.
De ouders geven normaal antistoffen mee met het voer die mensen ze niet kunnen geven.
In Nutribird zitten wel bacterien die goed zijn voor de darmflora dus dat zou je als opfokvoer kunnen geven.
Ik dacht dat ze de eerste twee weken om de twee uur gevoerd moesten worden ongeveer dus dat word dan vakantie nemen en de wekker zetten om de twee uur.
Houd daar rekening mee dat dat veel moeite en tijd vergt.
Maar als het lukt is dat wel heel erg leuk.
Tineke heeft er wel veel ervaring mee die zou je even om de details kunnen vragen.
Je hebt in elk geval nog 19 tot 21 dagen voor ze uitkomen en om je dan goed voor te bereiden.
Laat zeker even weten hoe het is afgelopen ik ben benieuwd.

Groetjes, Paul

maja

Heel erg bedankt voor alles!
Jullie hebben me al flink een eindje op weg geholpen.
Het zal wel lastig worden maar dat weet ik, vooral als ik dan nog eens naar school moet!
Ze had een mannetje (ik heb 5 valken en nog een paar andere vogels)maar die wou er niet meer op broeden.
Ik denk dat de eitjes een halfuurtje tot een uur zonder moeder gezeten.
Ik heb ook al eens gekeken of ze bevrucht zijn en ze zijn waarschijnelijk alletwee in leven.
Ik zal kijken wat ik kan doen, want ik wil die kleintjes zker een kans geven.
Ik houd jullie alvast op de hoogte.
maja


ps de eitjes komen rond 10 mei uit

Tara

Hoi hoi,

ik wil je ff dit zeggen ... De jongen hebben vooral de eerste dagen heel erg veel warmte en voedsel nodig, als je naar school moet, wie gaat de vogeltjes voeren? Je mag ze zeker niet aan hun lot overlaten die paar uren dat jij niet thuis bent. Vooral valkjes met leeftijd vanaf 2 dagen moeten zo om de 2-3 uur worden gevoerd, dat is niet echt mogelijk als jij niet thuis bent denk ik ... Met verouderen vermindert dat natuurlijk he ...

Groetjes, Tara

maja

men vader zal het om 9 en em 15 uur doen wanneer ik op school ben.
Is het erg als ze op mijn kamer staan? Is dat wel goed voor hen?
Moeten ze na de geboorte in de broedmachine blijven of mogen ze in een doos of nest met een warmtelamp? Welke warmtelamp
maja

Tara

Hoi Maja,

op je kamer is goed hoor, tja, welke warmtelamp, daar weet ik niet veel van ... Ik weet wel dat je daar door iemand anders een antwoord op weet, in ieder geval, tussen 9 en 15 u. zitten 6 uren, wat ik toch nog tamelijk veel vind, kunnen ze om 12 u. ongeveer niet nog eens worden gevoerd dan?

Zorg er trouwens ook altijd voor dat ze een tiende van hun lichaamsgewicht binnenhebben, en dat de krop altijd leeg is voor je een nieuwe voeding geeft.

Groetjes, Tara

Anita1

 :o oef ik vind het echt een risico,waar je aan begint.ik zou het zo jammer vinden ,als je het niet redt.maar naar school gaan kost ook tyd.en je zal vaker moeten voeden als dat je vader nu wilt doen.vraag maar of hij dat vaker wilt doen.ik hoop dat je het redt,maar ik zou het zonde vinden als je er verdriet om krijgt.terwijl je er alles voor wilt doen.succes anita

maja

ik zal ze om 24, 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21 en weer om 24 uur eten geven.
ik denk dat dat wel genoeg is.
En als ze het niet overleven heb ik het tenminste geprobeerd hé.
Ik vind het niet erg dat ik weinig slaaprust zal hebben als ze het overleven is het dat allemaal de moeite waard geweest!
Blijft dit onderwerp er altijd opstaan?

groetjes
maja

Tara

Hoi Maja,

ik hoop voor je dat het lukt, maar de valkjes groeien, dus na enkele dagen zullen ze niet zoveel voeding meer nodig hebben hoor :-).

Verder denk ik wel dat dit onderwerp erop blijft, maar na een tijdje zal het worden gesloten, maar da's bijlange nog niet voor nu, da's maar als er een hele poos niks meer wordt vermeld.

Groetjes, Tara

maja

oke  ;) bedankt
jullie  geven me gelukkig moed.
mss lukt het en dan zal ik een foto opsturen!

als het lukt zie je hier een foto van sydney (de moeder)