7 mei 2025, 00:05:59

Bulten

Gestart door Marga, 23 december 2002, 10:03:12

« vorige - volgende »

Marga

Hallo,
Mijn valkparkiet Mika heeft soms de rare neiging omzichzelf te bezeren tijdens het onderhoud van haar verenpakket, ze zit flink te trekken met haar snavel en soms zo hard dat ze gilt van de pijn. Ze blijft er daarna nog wel aan frunniken maar gaat dan over in het normale onderhoud. Nu heb ik 2 weken geleden gevoeld dat ze op een vleugel een bult heeft zitten, ter grootte van een dikke puist, het viel op omdat de veren daar niet netjes liggen.

Omdat ik alleen op haar kop mag aaien, en verder nergens aan mag zitten, kan ik niet zien wat voor bult dit nu is. Nu ondekte ik vandaag dat ze op haar andere vleugel ook een bult heeft en met mijn neus voelde ik  dat ze op haar borst ook een bult heeft zitten.

Last schijnt ze er niet van te hebben, is nog even vrolijk, eet,drinkt en vliegt goed, is alleen stiller geworden, en slaapt meer.

Kunnen die bulten die niet groter worden, een gevolg zijn van dat hardnekkige onderhoud?

Het is geen verenpikker.

Bij voorbaat dank voor uw antwoord

Marga

Tara

Hoi Marga, ik denk dat dat kan zijn van ouderdom, mijn valk Koko had dat ook maar geen enkele andere valk die dat nu ik nu heb die dat heeft, dus dat kan wel van dat zijn hoor, groetjes, Tara

Marga Kipuw

Bedankt voor de info.
Ben gisteren met haar naar de dierenarts geweest, en het komt erop neer dat ze te mager is, en het dus geen bulten zijn die ik voel, maar bot. Je begrijpt, er staat me veel te doen. Alle tips en adviezen om haar snel weer op de been te helpen zijn dus met smart welkom.
Marga

p.s. ze is drie jaar oud

Tara

Ohw, dat is nog jong, leuk om te horen dus, ik wist niet dat het kwam omdat ie te mager is... Hij at nochtans veel en mager was mijn vogeltje niet... Toch, ik ben erg blij voor je dat je nu weet wat de oorzaak is, nu weet ik ook weer iets bij :). Je kunt je valkje veel snoep geven en zo, daar verdikken ze ook van, en natuurlijk zijn ze ook dol op eivoer, dus je kan vanalles proberen.
Groetjes Tara&co